Sedalin, Plegisil och Domesedan?

Seabaz

Trådstartare
Lugnande medel i pastaform.

Skillnad på dessa?

Jag har använt mig av Sedalin på min häst vilket han blir riktigt trött av även av liten dos.

Sist nu fick jag utskrivet plagacil för att det skulle vara billigare. Men hästen somnade aldrig han fick nästan dubbel dos.
Jag vet en till som provat detta och den hästen somnade inte heller.

Och med "somna" menar jag inte sova egentligen men att både min och hennes häst var märkbart vakna och "jobbiga" trots större än rekommenderad dos.

Domesedanen har jag inte provat men lär gå tillbaka till Sedalin.

Vad beror detta på? Enligt veterinären skulle det inte vara någon större skillnad...

Sv: Sedalin, Plegisil och Domesedan?

Jag fick utskrivet domesedan till en av mina när hon skulle stå på box en kortare tid, då hon vandrar. Det gav noll effekt... Förvisso kan det bero på att hon blev uppjagad innan det hann verka.

Dom ska vara "vakna" av plegicilen, den är trots allt till för att ta bort udden av det jobbigaste. Dom kan alltså fortfarande bli oroliga och hoppa runt men inte lika illa som dom hade varit utan plegget. Det ska alltså inte märkas av nämnvärt när dom har fått plegacil sa veteriniären till mig. Man ska ju trots allt kunna rida på det också och då måste ju hästen vara ganska så klar i huvet.

Dock är det väldigt viktigt att det är helt lugnt runt omkring dom och att dom får sin tid i lugn och ro innan det börjar verka. Väldigt svårt tycker jag det är att passa in exakt när man ska ge det, det är ju lite svårt ibland att styra vad som händer i stallet och runt omkring om man ska ge lugnande till något speciellt som ska hända.

Vilket man vill och bör använda beror väl mycket på varför man ger det antar jag.

Vi gav vår stora (nästan 180 cm-häst) Domosedan vid klippning för några veckor sedan. Han blev rejält drogad.

Jag upplevde effekten liknande när veterinärerna ger i blodet, fast fördröjd. Det tog längre tid än en halvtimme (som står i beskrivningen) innan full effekt uppnåts, och det tog lite längre tid innan det gick ur.

Sen gäller ju förstås att lyckas ge under tungan, också. ;)

Det verksamma ämnet i sedalin och plegicil är samma (acepromazin). Varför hästen reagerade så olika på de två medlen är svårt att säga men beror säkert på yttre påverkan och omgivningarna vid behandlingen.

Största skillnaden mellan sedalin/plegicil och domosedan är att domosedan har en mild smärtstillande effekt, plus lugnande medans sedalin/plegicil enbart är lugnande. De verkar på två olika sätt, sedalin/plegicil är ett anxiolytikum som skal dämpa nervösitet kort sagt, medan domosedan verkar mer direkt lugnande (och lite smärtstillande). Väldigt förenklat...

Har provat domosedan och plegicil. Plegicil gav ingen som helst effekt medan domosedan fungerar utmärkt, nästan för bra, på samma häst.

Jag har bara provat sedalin, det jag märkte var att jag fick öka dosen lite efter som då hon blev mindre mottaglig för det efter en tid.. Vet inte ens om det är möjligt att det kan bli så, men jag upplevde det iaf och hon fick högre och högre dos för att få den effekten jag ville ha.. Den dosen hon fick första gången råkade hon få lite för mkt, för då vinglade hon rejält när vi skulle ut och gå, längre fram sen med samma dos så var hon knappt påverkad av den alls.
Så kanske kan det vara bra att byta medel ibland?

Har provat domosedan och plegicil. Plegicil gav ingen som helst effekt medan domosedan fungerar utmärkt, nästan för bra, på samma häst.
Vilken effekt var det du var ute efter med plegicilen? Att den skulle bli dåsig eller bara reagera lite mindre?

Tack för alla svar.

Då ska jag ringa veterinären och be om Sedalin eller domesedan i fortsättningen.

Sedalinet för att jag vet att det fungerar på min häst, han blir verkligen trött av det.
Jag måste ge detta vid skoning då det inte fungerar att han ska vara "halvvaken" eftersom han måttar efter hovslagaren :meh:

Jag har för mig att Sedalin var ett licenspreparat som skrevs ut när man tog bort flytande Plegicil. Sedalin finns inte på Fass, det styrker min misstanke...
Nu finns Plegicil igen, som gel i tub. Det är samma verksamma substans som i Sedalin och när det finns ett preparat med den substansen godkänt i Sverige så kan man inte längre köpa licenspreparatet - om jag fattat saken rätt.
Utan det är nog bara att stå ut med att få Plegicil och att anpassa dosen så den fungerar för din häst.

Liknande trådar

Hästvård Efter gårdagens lite väl spännande veterinärbesök fick jag plegicil utskrivet för att kunna genomföra starten på igångsättningen på ett...
Svar
16
· Visningar
2 525
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 481
Senast: fejko
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka