Se och uppleva?

WS6

Trådstartare
Provar i senior och ser om ni har något att komma med då svar uteblir i ungdom..

Jag är nog inte ensam om att ha en "Det-här-SKA-jag-göra-en-dag-lista"..
Men jag vill ha mer tips och idéer på allt mellan himmel och jord!
Naturreservat, äventyr, byggnader, städer, länder, hotell, butiker.. ALLT!

Så, vad borde man se och uppleva i:
Sverige?
Världen?

Sv: Se och uppleva?

Jobba som lärare i svenska skolan utomlands vill jag göra
Hade kunnat gjort det nu om dotterns pappa insett fördelarna med att hon fick testa att bo på annat ställe.

Jag har inga omfattande begär efter att se eller uppleva mer.

Något enstaka. Jag vill åka till Västanå teater och se deras Nils Holgersson-föreställning som tydligen ges även nästa sommar. Jag vill se Karin Larssons återskapade trädgård i Sundborn. Jag vill åka till Island och Irland.

Så, vad borde man se och uppleva i:
Sverige?
Världen?
Bland saker jag själv sett och gärna rekommenderar till en sådan önskelista finns bl a... Grand Canyon, Hooverdammen, Las Vegas, Manhattan inklusive Empire State Building, Niagarafallen, Kinesiska muren, Förbjudna staden, Röda torget, norrsken i norra Sverige, Tokyo, dykning i södra Thailand (Phi-Phi etc) mm mm.
Bland sådant som finns kvar på min egen önskelista är safari i t ex Kenya eller Tanzania, Machu Picchu i Peru, Nya Zeeland i allmänhet, Grönland, vandra på Shetlandsöarna, Reno air race, Red Bull air race, Tjernobyl/Prypjat (en kompis var där på fotoresa nyss), Predikstolen i Norge, Transsibiriska järnvägen, kanalbåtsemester i England mm mm.

Jag vill åka till Island och Irland.

Island har jag besökt och det är verkligen värt resan!
Nu var jag där bara i ett par dagar ihop med en studiegrupp men det var bland det häftigaste jag sett! Jag älskar det där karga...
Tyvärr var vi där när det snöade vågrätt, men vi hann med att se geijsrar, vattenfall, varma källor och rida islandshäst... wow ett minne för livet!! :)

Något enstaka. Jag vill åka till Västanå teater och se deras Nils Holgersson-föreställning som tydligen ges även nästa sommar.

Ska de göra det? Vad glad jag blir, för jag var ledsen över att ha missat den i somras. Då ska det planeras in, tack för tipset!

Bland saker jag själv sett och gärna rekommenderar till en sådan önskelista finns bl a... Grand Canyon, Hooverdammen, Las Vegas, Manhattan inklusive Empire State Building, Niagarafallen, Kinesiska muren, Förbjudna staden, Röda torget, norrsken i norra Sverige, Tokyo, dykning i södra Thailand (Phi-Phi etc) mm mm.
Bland sådant som finns kvar på min egen önskelista är safari i t ex Kenya eller Tanzania, Machu Picchu i Peru, Nya Zeeland i allmänhet, Grönland, vandra på Shetlandsöarna, Reno air race, Red Bull air race, Tjernobyl/Prypjat (en kompis var där på fotoresa nyss), Predikstolen i Norge, Transsibiriska järnvägen, kanalbåtsemester i England mm mm.

Fetstilta finns också på min lista, tillsammans med fallskärmshopp, Venedig, dyka med haj, backpack semester i varma länder, Amazonas, USA mm mm den blir liksom bara längre ;)

Sverige:
Gå på Fredriksdalsteatern
Ishotellet

Världen:
Vandra Inkaleden
Grand Canyon

Och andra "under"

Detta är sådant som vi har på vår lista iaf :)

nyttnick och tanten:

Min inre Sunnepatriot hjular av glädje just nu :D

Min morfar bodde många år i Sunne innan han träffade mormor och blev kär och flyttade hem till småland igen. Finns åtminstone en av hans skulpturer i församlingshemmet vid kyrkan och någonstans finns en dopfunt som han har gjort också (om det inte är den som är ovan nämnda skulptur, osäker).

Vad jag gjort

Safari i Afrika
Zanzibar, simma med delfiner
Bergsgorillor
Transsibiriska järnvägen
Kreml, Vasilijkatedralen
Ridit på Mongoliska stäppen
Kinesiska muren
Beijing med förbjudna staden
Island, rundtur samt ridning
Venedig, Paris, London

Kvar att drömma om

USA (flera resmål, både städer och naturupplevelser)
Nya Zeeland
Galapagos
Sydafrika
Amazonas
Pyramiderna och sfinxen
Rom
Valsafari

Finns säkert fler fantastiska ställen. Kommer inte på mer just nu. Men i sommar blir det troligen vandring i Alperna:)

Senast ändrad:

Jag ska besöka Pripjat och Tjernobyl någon dag. Det är nog mina enda egentliga resemåsten i livet.

Redan avklarat:

Ta dykarcert
Se norrsken
Flyga jaktflygplan
Ridresa
Venedig
London
Tropisk paradisö (Hawaii i mitt fall)
Washington i maj, när körsbärsträden blommar (de fick hundratals träd av japanerna efter 2:a världskriget, som fredsgåva)
Utbilda en häst "hela vägen", dvs från aldrig sutten på till piaff/passage
Se lodjur "på riktigt", dvs inte i djurpark eller "safari" utan på egen hand ute i skogen

Har kvar:

Midnatts-sol
Polarnatt
Hoppa fallskärm (fast det har jag insett att jag aldrig kommer våga)
Skidåkning i Alperna
Ridning i Alperna sommartid
Rom
Paris
Galapagos
Nya Zeeland
Se varg "på riktigt", dvs inte i djurpark eller "safari" utan på egen hand ute i skogen

Vad jag gjort:

Matat delfiner, USA
Simmat med delfiner, USA
Kryssning till Bahamas
Ridit i New Forrestskogen
Ridresa till Italien
Valsafari
Niagarafallen från båda sidorna
Koncentrationslägrena Auschwitz och Birkenau
Piberstuteriet samt Spanska Ridskolan i Wien
Bilat i Europa
Ridit i Hyde Park
Jättepandor på Zoo, Wien.
New York, Washington, Kanada
Phantom of the opera på West End i London
Musikaler på Broadway, New York
Ridit i bergen på Gran Canaria
Ridit på Kebnekaise

Kvar att drömma om:

Olympia Horse Show, London (uppfylls 20 december)
Spanska Ridskolan i Jerez (kommer till Olympia, så får se dem där)
Island, rida på Island
Los Angeles, San Fransisco, Las Vegas
Grand Canyon
Mount Rushmore
Jättepandor i Kina
Nya Zeeland
Späckhuggare i Kanada (planerad resa våren 2014)
The Lion King musikalen i London (uppfylls 21 december)
Lipicastuteriet, Slovenien
Julgranen på Rockefeller Center i New York
Kryssning i medelhavet
Kryssning till Alaska (planerad resa våren 2014)

KL

En sak som jag inte inte visste men som jag nu starkt recomenderar alla andra ar att besoka Vancouver Island i Canada. Hela on ar magisk ... och vilka naturupplevelser man kan ha fast det inte ar ett utpraglat turistmal. Eller snarare TACK VARE att det inte ar ett utpraglat turistmal. Hundarna och jag motte en svartbjorn ... tva ganger. Vi sag (som synes) allt fran grizzly till orcas (killer whales) humpbacks, delfiner, salar, sjolejon och 'bald eagles'. Det var helt fantastiskt.

11245323753_415395ab6d.jpg

11245520224_474b83d484.jpg

11245263136_f53125a5a2.jpg

Ska de göra det? Vad glad jag blir, för jag var ledsen över att ha missat den i somras. Då ska det planeras in, tack för tipset!

Det ser ut att bli en tur till Sunne för mig också i sommar, då. Fast det är inte så oöverstigligt med fem-sex mils avstånd, förstås.

I världen vill jag se Island, har velat det Island sedan 10 års åldern. Även nya Zeeland ligger högt på listan. Annars varierar länderna och det jag vill se otroligt mycket.

I Sverige drömmer jag om en bokskog, några mil ifrån där jag bodde som liten som jag skulle vilja se igen :) Annars finns alla fornlämningar runt mälarområdet som jag skulle vilja se.

Ett tips för alla som älskar naturliv är att fara upp till storforsen på sommaren och se forsen, den är otroligt mäktig :)

Glömde att jag vill hoppa fallskärm och fara och vandra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: pillerill
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
35 870
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar