Se kön på gerbiler...

pinky

Trådstartare
...är inte helt lätt när de är unga, vet jag.

Men jag tycker mig ha läst något om att räkna spenar osv i nån tråd här för ett tag sedan. Nu hittar jag den tyvärr inte, så jag gör en ny tråd. Vi ska skaffa nya, då vår sista gamling avlivades förra veckan. :(

Men vi vill ju vara säkra på att vi inte blir invaderade av bebisar, så hur ska vi kolla så att vi verkligen får rätt kön. Även om säljaren vet vilket kön de har, skulle det vara skönt att kunna ha lite koll själva så att vi får rätt sort... :D

Vi tänkte eventuellt skaffa 3 stycken istället för 2, och jag har förstått att hanar och honor trivs olika bra i olika stora grupper. Om vi bestämmer oss för att ta 3 st, är det en nackdel med 3 honor då? Bör vi isf välja hanar? Eller tvärtom? Kan det vara en nackdel att ha 3 st oavsett?

Lite tips och hjälp vore skönt att få! :)

Kolla om den här länken funkar:

http://www.gerbils.co.uk/gerbils/gender.htm

där kan du kolla lite om könsbestämning!

Ang 3 st: Jag köpte 3 honor denna gången och det slutade med katastrof! Den ena nära dog, det var bara en blodig liten hög när jag fick tag på henne (hon mår bra nu dock). Jag har pratat med flera uppfödare och alla utom en har samma åsikt: Gärna 3 hanar ihop men inte 3 honor. Det slutar nästan alltid med att en blir totalmobbad och ofta dödad. Det hände även någon annan här på BUkefalos i våras, men jag kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Så det skulle jag inte rekommendera, kommer själv aldrig att försöka mej på det igen. Så fort mina flickor blev två, så har de varit jättesams...

Men lycka till med gerbilköpet - de är ju så underbara!

Det var empty som också råkade ut för detta, kom jag på nu!

Tackar!! :bow:

Nu verkar det tyvärr som att vi inte kan få några förrän om ca 2 veckor, men vi får väl överleva ändå. Det är tomt där buren stod, och vart ska man göra av gurkändarna som blir när man gör sallad? :(

Nån annan som har tips och erfarenheter? :)
Har inte så stor erfarenhet av just enbart honor i grupp, förutom de två senaste.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 713
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 018
Senast: AraSlei
·
H
Däggdjur Hej! Jag skulle behöva tips och råd från er som har/har haft gerbiler. Jag har två stycken hanar men tyvärr kommer den ena att få...
Svar
0
· Visningar
2 038
Senast: Holida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama