SE HIT! Denna häst exteriör

Jiovedi

Trådstartare
Har suttit och kollat runt lite men hittar inte direkt de jag vill veta..

så gör en egen liten tråd om detta då, de är så att jag är lite nyfiken om va ni föredrar för exteriör på era hästar m,m..

Va tycker ni om min häst exteriör

DSCF0933.jpg

frammifrån
jiovedi2008225.jpg

DSC00973.jpg
(ber om ursäkt, men får den verkligen inte åt rätt håll)

sommaren 2008 (2,5år)

jovi09073.jpg

Mars 2009 (snart 3år)

han är ca: 160fram & 162-163 bak, hoppas på att han blir uppmot 165

Hittade tyvärr inge bättre bilder än dessa..
Kan ju tilllägga att han fortfarande växer en del, men man borde väl kunna avgöra endå hur "bra" eller "dålig" exteriör han har..

Va tror ni han lämpar sig bäst för om man kollar på hur han är byggd?

Vad är exampelvis Bra eller mindre bra med hans exteriör?
tipsa gärna, då han skall börja ridas in snart och vill ju ha lite tips om de är något särskillt man skall tänka på nu redan från början!

Jag har tyvärr ingen större koll på de här vad man vill ha och inte ha, jag blev kär i hans personlighet och därför är han min sedan 1år tillbaka ;) men va lämpar han sig för? skogsmulle? dressyrhäst? hopphäst? fälltävlan?

tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: SE HIT! Denna häst exteriör

Det är svårt att säga på en växande häst! Just nu ser det lite ut som det är två olika hästar i en, framdelen är för nätt i förhållande till bakdelen som ser ut att tillhöra en mkt större och grövre häst.
Annars ser jag inga direkta avvikelser förutom att halsen ser lite kort ut i förhållande till bakkroppen.
Han framstår just nu som lite kortbent fram men det kan ju rätta till sig mer när han blir högre fram (själva benen växer dock just ingenting).
Fin häst som du säkert kan ha mycket kul med!

Det är svårt att säga på en växande häst! Just nu ser det lite ut som det är två olika hästar i en, framdelen är för nätt i förhållande till bakdelen som ser ut att tillhöra en mkt större och grövre häst.
Annars ser jag inga direkta avvikelser förutom att halsen ser lite kort ut i förhållande till bakkroppen.
Han framstår just nu som lite kortbent fram men det kan ju rätta till sig mer när han blir högre fram (själva benen växer dock just ingenting).
Fin häst som du säkert kan ha mycket kul med!

Tack för ditt svar!

Ja, visst ser han ut som två i en, de tycker jag också.. när han växer som mest så drar alltid rumpan iväg massor, och sen kommer framdelen sagta men säkert ifatt, han ligger efter i utvecklingen ca: 6månader igemförelse med andra hästar i hans ålder. Så får väl ha lite överseende med de och inte gemför för mycket, hoppas bara han inte stannar så här, för de blir han inte vacker. haha!

Men du tror att han kommer kunna fungera som en allround mot hopphäst? inget är helt åt helskotta med andra ord ? :)

Va anser du om hans haser, kors m,m!.. för och nackdelar..
hur är hans hals ansatt bra eller dåligt, relativt kort som du säger är den ju men de är väl inget jätte problem? finns de några fördelar med de? eller är de dåligt?..

haha! snacka om noll koll :) men man lär sig med tiden, och här är den bästa platsen att lära tycker jag, då de finns sådant fint och ärligt folk här.. och extremt kunniga på sin sak..

jag köpte ju som sagt denna pärla som 1,5år och då såg han ut som en bebis så klart har hänt mycket sedan dess, mor är hbl med sankt gotthard och jovial i stammen, och pappan är fullblod..

tacksam för massor med mer svar!

jag tycker det är svårt att se på bild, mkt lättare i verkligheten (sedan är jag ingen exteriörstjärna heller ;)).
Korset är sluttande men han ska ju sätta muskler där! Haserna är svåra att se. På bilderna ser bogen kanske något åt det brantare hållet än tvärtom.
Jag tror att han har alla förutsättningar, sedan beror det förstås hur han rör sig, arbetsvilja, hoppförmåga etc.

Som dressyrryttare hade jag velat se en längre hals men den kanske kommer?

Tack för ditt svar!

Ja, visst ser han ut som två i en, de tycker jag också.. när han växer som mest så drar alltid rumpan iväg massor, och sen kommer framdelen sagta men säkert ifatt, han ligger efter i utvecklingen ca: 6månader igemförelse med andra hästar i hans ålder. Så får väl ha lite överseende med de och inte gemför för mycket, hoppas bara han inte stannar så här, för de blir han inte vacker. haha!

Men du tror att han kommer kunna fungera som en allround mot hopphäst? inget är helt åt helskotta med andra ord ? :)

Va anser du om hans haser, kors m,m!.. för och nackdelar..
hur är hans hals ansatt bra eller dåligt, relativt kort som du säger är den ju men de är väl inget jätte problem? finns de några fördelar med de? eller är de dåligt?..

haha! snacka om noll koll :) men man lär sig med tiden, och här är den bästa platsen att lära tycker jag, då de finns sådant fint och ärligt folk här.. och extremt kunniga på sin sak..

jag köpte ju som sagt denna pärla som 1,5år och då såg han ut som en bebis så klart har hänt mycket sedan dess, mor är hbl med sankt gotthard och jovial i stammen, och pappan är fullblod..

tacksam för massor med mer svar!

Det är väldigt svåra bilder att se på. Men på bild så ser han rak ut hasorna även lite i kotorna någon bild och inte på andra. Framifrån så ser han marktrång ut på ena bilden, men det kan ju vara som han står på bilden. Men som det ser ut så skulle han kunna vara något parallellförskjuten också, att bilden ligger på sidan gör det är svårt att se, så det kan ju vara helt fel. På den bilden som ligger på sidan ser det ut som om han har ett bra djup.
Slutande kors och något kort hals men han ser ut att ha en välutvecklad manke för sin ålder.

Att han är så överbyggd kan komma från hans pappa. Fullblod som är avlade som sprinters ska vara byggda så för att få ordentligt på skjut bakifrån. Det ger naturligt även ofta ett bra på skjut vid hoppning. Men den korta halsen kan göra att det kan kännas otrevligt för ryttaren. Är ju inte precis en häst i uppförsbacke som det känns att man har mycket framför sig så att säga. Så en del ryttare upplever det obehagligt att rida och hoppa hästar med den typen.

Det är väldigt svåra bilder att se på. Men på bild så ser han rak ut hasorna även lite i kotorna någon bild och inte på andra. Framifrån så ser han marktrång ut på ena bilden, men det kan ju vara som han står på bilden. Men som det ser ut så skulle han kunna vara något parallellförskjuten också, att bilden ligger på sidan gör det är svårt att se, så det kan ju vara helt fel. På den bilden som ligger på sidan ser det ut som om han har ett bra djup.
Slutande kors och något kort hals men han ser ut att ha en välutvecklad manke för sin ålder.

Att han är så överbyggd kan komma från hans pappa. Fullblod som är avlade som sprinters ska vara byggda så för att få ordentligt på skjut bakifrån. Det ger naturligt även ofta ett bra på skjut vid hoppning. Men den korta halsen kan göra att det kan kännas otrevligt för ryttaren. Är ju inte precis en häst i uppförsbacke som det känns att man har mycket framför sig så att säga. Så en del ryttare upplever det obehagligt att rida och hoppa hästar med den typen.

Oj! har verkligen noll koll jag! går det att göra något åt ev. marktrångheten och parallellförskjutningen?
något jag tänkt på är att han gärna står med frambenen lite under sig.. kommer han bli framtung? eller va tror ni om honom under ryttare?

Hittade två gångarts bilder på honom:

Alltochlitetill070.jpg

Alltochlitetill063.jpg

jag hoppas att framdelen växer ikapp bakdelen så han inte blir överbyggd..
såhär ser hans far ut..

2002740.jpg
[/IMG]

Det är ju bara på den ena bilden han ser marktrång ut och det kan ju vara för att stå med benen i en dum vinkel mot kameran. Så den biten tror jag inte ska vara några större problem när man tittar på den andra bilden fram ifrån.
Parallell förskjutningen är som den är om den nu finns där även i verkligheten och inget man kan göra något åt. Om det är det enda "felet" på benställningen så brukar det inte spela någon större roll för användningen av hästen. Man är mer uppmärksam på det när det gäller avel.

Om han står med frambenen under sig så är det vanligen mer ett tecken på att han vill avlasta sina bakben än att han är tung fram.

Pappan ser ju inte alls överbyggd ut på bilden men ser inte heller ut att ha samma kors som din. Så det hade varit roligt att se mamman också på bild. Men hingsten ser också ut att vara rak i sina hasor. Så troligen kommer din häst att döma efter bilden på pappan att växa en del till och inte bli överbyggd.

Tror säkert att det kan bli en mycket trevlig ridhäst med tiden av honom. Men kanske inte den bekvämaste att sitta på. Kom nu ihåg att det jag skriver ju helt baserat på bilderna och verkligheten kan ju vara helt annorlunda. Men hans gångarter ser markbundna ut och det ihop med de raka hasorna kan ge en häst som är obekväm att sitta ner på i traven.

Jag är låångt ifrån expert på extriörer. Så jag säger bara en sak:
Han har snälla ögon... ;)

Håller med det som skrivits hittills, men måste tillägga att han har ett vackert uttrycksfullt huvud med riktigt vänlig framtoning! Är han sådan IRL också?

Sen måste jag ju säga att pappan ser urläcker ut!

Här kommer hans mamma!

2345279.jpg

2750411.jpg

Detta var tyvärr endast de bilder jag kunde hitta på henne som man såg någorlund hur hon ser ut i kroppen, där är han bara några dagar + någon månad gammal..

jag tror inte han är marktrång i alla fall, kollade på honom igår när han stod stilla och han såg inte ut som på ena bilden i alla fall :) *pustar* Han växer väldigt ojämnt har jag märkt, är alltid rumpan som sticker iväg först sedan kommer framdelen, så hoppas han slutar växa bak snart så framdelen hinner ikapp. Kan tilllägga att efter sommaren åkte han iväg till en fodervärd tills för någon månad sedan, och när han kom hem såg han ruggig ut, tror han haft proteinbrist, så nu har vi ökat på med proteinet och nu växer han som aldrig förr!...

Oj hehe! jag som tycker hans trav ser så mjuk ut, hehe ögat lurar säkert mig, vet att stigbyglarna knappt rör sig när han travar och gaopperar med dem nere.

Ja, hans ögon ser snälla ut de håller jag med om, och jag kan även säga de att detta må vara världens snällaste unghäst. I alla fall vad jag stött på, han går med på allt och är coool lugn i alla lägen :) Han är som en hund, och skall vara med på allt... han är yber mysig! Alla som träffat honom säger de: Men gud vilken underbart snäll häst han är ju som en hund, och humoristisk är han med :) hur nu en häst kan vara de :) hihi!

sen tycker jag ju att han är otroligt vacker,allra helst hans huvud och bläs :) dock är han fumlig och är nästan aldrig sår fri i ansiktet. så går de när man tror att man kan leka med allt.. Han är en rolig individ, och älskar grisar och hundar, vill gärna leka med dem! :love:

Senast ändrad:

Roligt att få se mamman också!
Men inte heller hon har ju sluttande kors så det kommer npg från någon annan släkting.
Men som stoet ser ut på bild och även hingsten så ser det ut som ett bra val. Din verkar ha fått bra egenskaper från bägge.

puttar lite ;)

28mara004.jpg

bilden är tagen i slutet på mars..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 658
Senast: lizan
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 537
Senast: Stina12
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
8 018
Senast: xmobilexd
·
A
Hästvård jag har en häst som är lite krasslig just nu, han har lite små skavanker på kroppen då han nyligen flyttar och inte får komma in i...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: anneh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur