Jag tror att det hat som finns på vänsterkanten är kontraproduktivt, och spelar SD i händerna.
Men extremvänstern riktar sig även mot kapitalister och konservativa, varför kan deras företrädare bete sig när inte SD:s kan?
Lite sen på bollen - och jag har ingen aning om vad du menar med 'bete sig'.
Men jag kan utveckla mig själv:
Jag tror att en absolut majoritet av röstberättigande i Sverige traditionellt sett inte har velat ha mer
hat omkring sig.
Om SD hade haft ensamrätt på sitt
hatande så hade övriga samhället haft en hatfront att förhålla sig till.
Jag har länge trott att man lätt skulle kunna argumentera sönder SD och dess argument, genom att vara bättre påläst än vad SD-debattörerna är. De har verkligen virit lätt att slå hål på, genom att finna var deras statistik som bekräftar deras teser är feltolkade, genade i kurvorna eller helt enkelt där
fel hälft av faktan saknas.
Det tror jag inte längre.
För när det debatteras i sociala medier, forum och under artiklar som möts SD's argument med
hat.
Det handlar inte om att argumentera sönder motpartens argument, det handlar om att tala om vilka idioter motparten är.
Nu är det inte bara en sida som
hatar. Nu
hatas det från flera håll.
Och
hatet legitimeras därvid till att komma allt närmare en sorts normaltillstånd. Det blir alltså lite normalare att nu kunna tycka som SD, eftersom andra visar från annat håll att det tydligen är OK att
hata.
Extremvänstern riktar sig även mot kapitalister och konservativa, säger du.
Jäpp. Men jag tror att väldigt få kapitalister eller konservativa byter parti till SD, bara för att extremvänstern riktar sig mot dem. De befinner sig redan i sin blå motpol, och känner sig fullt tillfreds där.
Däremot finns det idag en stor mängd osäkra väljare. Inför valet 2014 pratade man om att de var så många som en tredjedel av väljarkåren.
Om man inte vill att dessa skall vända sig mot SD, då är det kontraproduktivt att tränga dem åt det hållet.
SD
hatar ganska enögt åt en riktning.
(Extrem)vänstern
hatar blint åt alla möjliga håll.