SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför då? Har du inte google själv? Ställ en fråga = få ett svar.
Och var skrev jag det du påstod att jag skrev`?

"att vem som helst, var som helst ifrån, kan bosätta sig i Sverige utan att på något som helst sätt ansöka om uppehållstillstånd, asyl, arbetstillstånd etc., och dessutom ha rätt att ... yada yada"

Ser inget om det i mitt inlägg.

Så här skrev du:

Oldie skrev:
27 av EUs medlemmar har en reglerad invandring 1 land (vårt) har det inte.

För övrigt lägger jag inte möda på att fösrsöka diskutera med folk inte som inte ens vet vad de själva skriver.

Det är ju framgångsformeln hos dansk folkeparti, det att man dels lagt beslag på socialdemokraternas sociala program. Välfärd, vård omsorg etc och dels säger att det är bara vissa grupper som ska ha rätt till denna välfärd. Tro fan att så många från just dessa grupper lyssnar på dessa locktoner.
Det är ju precis som i Sverige, majoriteten av dem som säger sig rösta på SD är + 50 riskerar arbetslöshet pga lägre utbildning eller är utsatta för konkurrens från företag som anlitar utländsk arbetskraft..

Problemet är ju att man inte inser att ett maktövertagande av SD skulle vara som att pissa i sängen. Varmt o skönt en stund, men sen då?
Protektionismen skulle slå mot den svenska internationella handeln och det är ju den vi lever på....

Om med VI du menar FP så, om inte himmelen intervenerar är ni, liksom KD, icke-partier 2018.
Och det är vi tacksamma för, S light har liksom förlorat sin dragningskraft.

Notera att ett parti inte blir ett icke-parti avhängigt ett valresultat.

Med vi menar jag hela svenska folket, som klarat av att hålla en bra migrationspolitik trots det turbulenta klimatet i frågan både inom landet och i Europa. Vi är en unik förebild i Europa som klarat av det. Det krävdes mod av vår förre statsminister, och det krävdes mod av den nya alliansledningen. Det kommer att krävas ännu mer mod en tid framöver för att hålla SD-stollarna utanför inflytande. Mycket mod och mycket smarta samarbeten.

Med vi menar jag hela svenska folket, som klarat av att hålla en bra migrationspolitik trots det turbulenta klimatet i frågan både inom landet och i Europa. Vi är en unik förebild i Europa som klarat av det. Det krävdes mod av vår förre statsminister, och det krävdes mod av den nya alliansledningen. Det kommer att krävas ännu mer mod en tid framöver för att hålla SD-stollarna utanför inflytande. Mycket mod och mycket smarta samarbeten.
Visst krävs det politiskt mod, inte tu tal om annat.
Men nu är det så långt gånget, så att förutom ett förtvivlans mod så krävs det extrema resurser.
För de så omtalade bostäderna. vård o omsorg, kommande pensionsutbetalningar som inte föregåtts av adekvata inbetalningar etc etc etc.

Problemet är ju att man inte inser att ett maktövertagande av SD skulle vara som att pissa i sängen. Varmt o skönt en stund, men sen då?
Protektionismen skulle slå mot den svenska internationella handeln och det är ju den vi lever på....

Var mer specifik då om vilka protektionistiska åtgärder SD vill införa som skulle slå mot handeln. Tänk att jag har följt Sverigedemokraterna länge men inte märkt av alla dessa protektionistiska förslag. Ett förslag om att importerat kött ska följa svensk djurskyddslagstiftning verkar vara "huvudbeviset".

Var mer specifik då om vilka protektionistiska åtgärder SD vill införa som skulle slå mot handeln. Tänk att jag har följt Sverigedemokraterna länge men inte märkt av alla dessa protektionistiska förslag. Ett förslag om att importerat kött ska följa svensk djurskyddslagstiftning verkar vara "huvudbeviset".

Det finns förslag om att både ta bort konkurrensen för livsmedelsproducenter och sedan kompensera dem ekonomiskt för att de producerar de enda varorna som ska få säljas på den inhemska marknaden. Ihop blir det gallimatias, men det är säkert bara ett misstag i arbetet.

Det finns en protektionistisk grundidé i SD:s nationalism, som handlar om att man är starkt emot den fria rörligheten för både varor och människor i EU och har en ambivalent inställning till frihandel överhuvudtaget. Och emot EU som helhet för den delen. En politik baserad på de snedvridna nationalistiska idéerna kommer att ge en protektionistisk politik på olika sätt. Jag tror dock att det handlar mer om människor som ska hållas härifrån än varor om jag skulle spekulera i framtiden.

http://johanlinander.se/2011/05/06/sverigedemokraterna-protektionisterna/

Ställ exempelvis frågan vad SD anser om varor och tjänsters fria rörlighet inom EU

Ställ exempelvis frågan vad SD anser om varor och tjänsters fria rörlighet inom EU

I deras valplattform till EU-valet står det: "Sverigedemokraterna är på det stora hela positiva till den inre marknaden. Ett exportberoende land som Sverige påverkas positivt av att vara en del av en större marknad som präglas av fri rörlighet av varor, tjänster, kapital och arbetskraft."

Det finns förslag om att både ta bort konkurrensen för livsmedelsproducenter och sedan kompensera dem ekonomiskt för att de producerar de enda varorna som ska få säljas på den inhemska marknaden. Ihop blir det gallimatias, men det är säkert bara ett misstag i arbetet.

Det finns en protektionistisk grundidé i SD:s nationalism, som handlar om att man är starkt emot den fria rörligheten för både varor och människor i EU och har en ambivalent inställning till frihandel överhuvudtaget. Och emot EU som helhet för den delen. En politik baserad på de snedvridna nationalistiska idéerna kommer att ge en protektionistisk politik på olika sätt. Jag tror dock att det handlar mer om människor som ska hållas härifrån än varor om jag skulle spekulera i framtiden.

http://johanlinander.se/2011/05/06/sverigedemokraterna-protektionisterna/

Du skriver att protektionism är en grundidé inom SD. De själva skriver att de i grunden är positiva till raka motsatsen (frihandel). Du skriver att SD starkt är emot EU:s fria rörlighet. Vad de själva skriver går att läsa i mitt förra inlägg. Dina egna omskrivningar av okända förslag imponerar inte så mycket när man efterfrågar något specifikt. Om SD är tydligt protektionistiska så borde det fungera fint att länka några specifika förslag.

Du skriver att protektionism är en grundidé inom SD. De själva skriver att de i grunden är positiva till raka motsatsen (frihandel). Du skriver att SD starkt är emot EU:s fria rörlighet. Vad de själva skriver går att läsa i mitt förra inlägg. Dina egna omskrivningar av okända förslag imponerar inte så mycket när man efterfrågar något specifikt. Om SD är tydligt protektionistiska så borde det fungera fint att länka några specifika förslag.

SD har inte agerat som positiva till frihandel vare sig när det gäller inom EU eller i Doharundan. I bästa fall kan deras inställning anses vara ambivalent.

Det har förekommit flera förslag från SD för att minska den fria rörligheten för människor (arbetskraft) inom EU.

SD är protektionistiska bland annat därför att man motsätter sig EU som helhet. På en lång rad områden har det internationella samarbetet utvecklats och beslut som påverkar hela Europa flyttats till den nivå där beslut kan tas bäst. Det motsätter man sig starkt som ett av två partier i riksdagen.

"
Sverigedemokraterna.
Missbruket av den fria rörligheten måste stoppas. Det gäller att införa kontrollmekanismer för och åtgärder mot organiserat tiggeri och undanträngningseffekter på arbetsmarknaden.
"

"
Sverigedemokraterna vill begränsa den tid som EU-medborgare helt fritt kan vistas i Sverige utan att uppge sitt syfte med vistelsen eller påvisa hur man försörjer sig i landet. Vi kräver också stärkta gränskontroller och möjligheten att kunna införa visumtvång för medborgare från länder som inte tar ansvar för sin befolkning och länder där medborgare i särskilt hög grad missbrukar grundtanken med den fria rörligheten.
"

SD är protektionistiska bland annat därför att man motsätter sig EU som helhet.

Nära hälften av EU:s budget går till rent protektionistiska åtgärder, främst inom jordbruket. Om man vill ha ett överstatligt eller mellanstatligt samarbete har ingenting protektionism att göra. Inte det med stärkta gränskontroller eller kortare vistelsetid o.s.v heller. Att skydda mot undanträngningseffekter på arbetsmarknaden skulle kunna vara det däremot. Men vad jag vet handlar det inte om särskilt radikala förslag utan saker som liknar Socialdemokraternas ståndpunkter på samma fråga.

Förebild? Hybris? Absolut!

Vem gör den bedömningen?
Inte svenska, norska, finska o danska folket iallafall. De som inte lever i skyddad verkstad.
Man har alltid beskyllt danskarna o finnarna för att vara rasister o nu även sina egna. Motborgare.
Var finns ."vi gillar olika"? Nej Tyck som jag!!!!!!!!!!
Våra grannar ser på oss som ägare av en grandios självbild o rent utav farliga.
Det är tydligen viktigare att vara vän med Hamas än övriga ,Norden.
Fler o fler svenskar som kan flyttar o då ser " netto" invandringen bättre ut.

Övriga Norden var utsatta av kriget o vet vad det kan innebära, till skillnad från oss som såg mellan fingrarna när Hitler ville dra nytta av oss.

Jag vet ingen som tycker att det svenska samhället är på väg mot ngt "bättre".
Vi ser fler o fler orter o städer som är på väg till ren anarki. Parallellsamhällen där man har sina egna lagar.
dit polis o brandkår räds att gå in
Jag undrar varför @sjöberga är så angelägen att skriva en massa föraktfullt hela tiden i denna tråden.
Jo hela vår politik o mediabevakning går ut på att ondgöra sig på svenskar som vill förbli svenskar.
Andras länders traditioner är nu viktigare än de svenska.i Sverige.
Jag kommer aldrig att vänja mig ens vid tanken.

I deras valplattform till EU-valet står det: "Sverigedemokraterna är på det stora hela positiva till den inre marknaden. Ett exportberoende land som Sverige påverkas positivt av att vara en del av en större marknad som präglas av fri rörlighet av varor, tjänster, kapital och arbetskraft."
"
Partiet för en EU-kritisk politik
Vi vill folkomrösta för en kritisk EU-politik"
SD vill ha den inre marknaden kvar men inte det som skapar den inre marknaden.
Fri rörlighet av BÅDE varor och tjänster.

Frågar man företrädare för partiet så säger man som du. Så kommer ordet MEN och så pekar man på saker som man vill ändra.
Och man vill ändra dem ensidigt, inte tillsammans med de andra EU medlemmarna.

Ett beteende som visar i handling vad man verkligen vill.

Nära hälften av EU:s budget går till rent protektionistiska åtgärder, främst inom jordbruket. Om man vill ha ett överstatligt eller mellanstatligt samarbete har ingenting protektionism att göra. Inte det med stärkta gränskontroller eller kortare vistelsetid o.s.v heller. Att skydda mot undanträngningseffekter på arbetsmarknaden skulle kunna vara det däremot. Men vad jag vet handlar det inte om särskilt radikala förslag utan saker som liknar Socialdemokraternas ståndpunkter på samma fråga.
Alla länder med resurser skyddar sitt jordbruk. Antingen som när det gäller EU med subventioner och tullar eller som i andra fall med speciella skatte o miljöregler. Om eu inte vill ha hormonbehandlat kött så ser USA det som ett handelshinder, EU som en folkhälsofråga.

Förebild? Hybris? Absolut!

Vem gör den bedömningen?
Inte svenska, norska, finska o danska folket iallafall. De som inte lever i skyddad verkstad.
Man har alltid beskyllt danskarna o finnarna för att vara rasister o nu även sina egna. Motborgare.
Var finns ."vi gillar olika"? Nej Tyck som jag!!!!!!!!!!
Våra grannar ser på oss som ägare av en grandios självbild o rent utav farliga.
Det är tydligen viktigare att vara vän med Hamas än övriga ,Norden.
Fler o fler svenskar som kan flyttar o då ser " netto" invandringen bättre ut.

Övriga Norden var utsatta av kriget o vet vad det kan innebära, till skillnad från oss som såg mellan fingrarna när Hitler ville dra nytta av oss.

Jag vet ingen som tycker att det svenska samhället är på väg mot ngt "bättre".
Vi ser fler o fler orter o städer som är på väg till ren anarki. Parallellsamhällen där man har sina egna lagar.
dit polis o brandkår räds att gå in
Jag undrar varför @sjöberga är så angelägen att skriva en massa föraktfullt hela tiden i denna tråden.
Jo hela vår politik o mediabevakning går ut på att ondgöra sig på svenskar som vill förbli svenskar.

Vilka traditioner som anses viktiga är väl ändå en fråga för individen, så länge de inte bryter mot lagen?

Tycker du nationaldagen är en sådan otäck tradition? Den firas i högre utsträckning av nysvenskar än ursvenskar.

Den svenska traditionen med att dricka sprit vid firandet av familjesammankomster frågasätts av många nysvenskar. Otäckt?

De allra flesta jag pratar med tycker att Sverige är bättre än någonsin. Ibland glunkas det om sämre ersättningar för arbetsoförmögna. Ibland detaljer om vården. Men efter en diskussion blir det uppenbart att det är just detaljer och att det i det stora hela, inte var bättre förr.

Vad är att "förbli svenskar"? Vilka traditioner är "svenska"? Vi har alltid tagit till oss nyheter och impulser utifrån. SD vill stänga ut det främmande och det är främmande för vår kultur. De kanske borde lägga ner sig själva då de är osvenska?

Vilka svenska traditioner är det du tycker är hotade? Har vi slutat fira våra högtider till förmån för iranska nyåret? Jag har inte märkt något av detta.
Jag vill också gärna förbli svensk, men har inte känt av känslan att något hindrar mig från det. Kanske beror det på att vi lägger olika saker i vad det innebär att vara svensk?

SD vill ha den inre marknaden kvar men inte det som skapar den inre marknaden.

Inte konstigare än att vilja ha kvar någonting som t.ex Socialdemokraterna införde men inte vilja ha dem i regeringen.

Alla länder med resurser skyddar sitt jordbruk. Antingen som när det gäller EU med subventioner och tullar eller som i andra fall med speciella skatte o miljöregler. Om eu inte vill ha hormonbehandlat kött så ser USA det som ett handelshinder, EU som en folkhälsofråga.

Jag tog upp det för att visa på att överstatliga samarbeten i sig inte betyder mindre protektionism. @sjoberga menar att SD:s inställning till EU är protektionistisk i sig. Men det de länder som inte är med i EU men som har mellanstatliga avtal om att ingå i den inre marknaden (t.ex Island, Norge, Schweiz) som sticker ut som mindre frekventa att ta till protektionistiska åtgärder.
prot.png

Inte konstigare än att vilja ha kvar någonting som t.ex Socialdemokraterna införde men inte vilja ha dem i regeringen.

Jag tog upp det för att visa på att överstatliga samarbeten i sig inte betyder mindre protektionism. @sjoberga menar att SD:s inställning till EU är protektionistisk i sig. Men det de länder som inte är med i EU men som har mellanstatliga avtal om att ingå i den inre marknaden (t.ex Island, Norge, Schweiz) som sticker ut som mindre frekventa att ta till protektionistiska åtgärder.
prot.png
och vilka länder har inte skyddat inhemsk marknad?
Vad har exempelvis Sverige tagit för beslut.
Att exempelvis kräva salmonellafritt kött om man ställer samma krav på de egna producenterna, räknas det som protektionism?

prot.png

Det är roligt att du tar upp Norge som är ett av Europas med protektionistiska länder när det gäller jordbruk och livsmedel.

Protektionism kan väl ändå inte mätas i derivatan av den sedan 2008?

Överstatliga avtal hindrar ofta medlemsländer att införa protektionistiska åtgärder, på ett sätt som mellanstatliga avtal sällan gör. Överstatligheten gör att makten faktiskt överförts och inte längre kan hanteras av nationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 863
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar