SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att SD ökat är väl ingen som förnekat. Finns ju facit från två val som bekräftar det.
Men samtidigt när man läser de glada tillropen varje vecka med en eller flera %;s ökningar så rimmar det ju inte med de faktiska siffrorna.

Den här valperioden kommer förmodligen bli den tuffaste för partiet.
Nu har man ju enligt dem själva vågmästarrollen och nu gäller det att leverera, annars riskerar man ju att hamna bland de andra vallöftesbrytande partierna ;)
Man har ju redan levererat efter valet. Innan valet så var det ju inte tal om minskade kostnader för invandring. Nu efter valet så har ju SD påverkat Alliansen så tillvida att Alliansen nu pratar om åtgärder som ska leda till minskad invandring ;). Dessutom levererade man sin vågmästarroll när man fällde Lövets budget fast Lövet lovade att SD ALDRIG skulle få utnyttja sin vågmästarroll ;)

Man har ju redan levererat efter valet. Innan valet så var det ju inte tal om minskade kostnader för invandring. Nu efter valet så har ju SD påverkat Alliansen så tillvida att Alliansen nu pratar om åtgärder som ska leda till minskad invandring ;). Dessutom levererade man sin vågmästarroll när man fällde Lövets budget fast Lövet lovade att SD ALDRIG skulle få utnyttja sin vågmästarroll ;)
Jag vet inte om man kan tala om leverera, när det handlar om den naturliga process som sker i varje församling då en ny aktör kommer in och tar röster. Församlingen anpassar sig till den nye aktören.
Vad det gäller vågmästarrollen så ser vi ju hur SD inte får fram sina egna förslag utan stöder andras, om det är att leverera så ;)

Att SD ökat är väl ingen som förnekat. Finns ju facit från två val som bekräftar det.
Men samtidigt när man läser de glada tillropen varje vecka med en eller flera %;s ökningar så rimmar det ju inte med de faktiska siffrorna.

Nu har man ju enligt dem själva vågmästarrollen och nu gäller det att leverera, annars riskerar man ju att hamna bland de andra vallöftesbrytande partierna ;)

Fast den här perioden har man gått från att kunna välja alternativ till att ha exakt noll inflytande. Från nästan noll till nästan exakt noll.

Sen kan man tyvärr se efterdyningarna av valresultatet i de desperata partierna. Men ingen av dessa vill på SDs sätt skapa ett Sverige att skämmas för. Vi Sverigevänner bygger vårt land med helt andra utgångspunkter. Protektionism och xenofobi är inte nåt för oss. Framtiden blir bättre ju mindre dessa två tillåts bli.

Jag vill nog gärna tro att de som arbetar på SVT är professionella nog att inte låta sina egna partisympatier påverka dem i deras yrkesroll, precis som jag gärna vill tro att du på ditt jobb kan hålla isär dina egna politiska åsikter med ditt yrkesuppdrag.

När jag påbörjade journalisthögskolan (som jag aldrig avslutade) hade journalistyrket ett förhållandevis ganska högt anseende.

Någonting har hänt sedan dess.
Idag tillhör journalisten den yrkeskategori som har ett anmärkningsvärt lågt förtroende hos svenskarna.

2012 hade 24% av befolkningen förtroende för journalister.
Dvs. 76%(!) har inget eller lågt förtroende för journalister som samlad yrkeskategori!
Helt i klass med bilhandlare, mäklare, mobiltelefonsförsäljare och astrologer.

Det finns färskare förtroendebarometrar att tillgå.
Utan att ens kika på dessa vågar jag gissa att tilltron till journalister har minskat ytterligare.
Förhoppningsvis har jag fel.

Tidigare delade jag din uppfattning om medias neutralitet julgrisen.
Detta trots att jag arbetat på redaktioner där klara direktiv -om ingång och vinkel- delades ut innan jobbet ens var påbörjat.
Jag tolkade inte det, där och då, som en neutralitetskonflikt.
Det var helt enkelt bara ett sätt att få vågskålarna i balans.

Efter att ha följt och granskat medias roll, speciellt i det politiska rummet, är jag numera ledsamt nog av en helt annan åsikt.

Det är flera journalister, och fd. politiker, som de senaste åren har gått ut och berättat om "mörkläggningen".

Ann-Charlotte Morteus, Expressen, är en av dem.

Det är jag som är åsiktskorridoren
Jag var med och byggde den korridor som har förhindrat en konstruktiv debatt om migration och integration.

Minnet är förrädiskt, men jag tror att min korridorbyggarkarriär började på allvar 2002, i samband med FP:s krav på språktest. Det var ungefär vid samma tid som kväljande dunster av islamofobi nådde oss från Danmark. Jag, som många andra, fruktade att den danska sjukan skulle smitta. Nu gällde det att rida spärr.

Samtidigt började SD att synas på kartan. Bara tanken att Sverige skulle kunna få ett så vedervärdigt parti i riksdagen var outhärdlig. Och därtill förolämpande. Sverige var ju Sverige, det exceptionella undantaget, den humanitära stormakten.

Uppdraget för mig som korridorarbetare var tvåfalt. För det första att varna för SD och skälla ut alla de bonnläppar som funderade på att rösta på partiet. För det andra att slå ner stenhårt på debattörer som använde uttryck som på något sätt kunde normalisera SD:s problembeskrivning; attackera varenda jävel som använde ord eller fakta som på något sätt kunde tolkas som rasism eller glidningar mot rasism. Eller eventuella förstadier till glidningar mot rasism.

Här ingick alla texter som ifrågasatte Sveriges förmåga att klara stor invandring på kort tid. Sådana texter sorterade jag inte under "arbetsmarknad", "bostadsmarknad", "välfärd" eller "utbildningsväsen", det vill säga politik. Jag sorterade dem under moraliska brott: "rasism", "egoism", "ondska".

Arbetet med korridoren gick bra, tack. Fast jag uppfattade det inte som en korridor. Åsiktskorridoren har samma magiska egenskaper som Doctor Whos Tardis: När man är inne i dess värme verkar den oändligt stor; lika stor som Sanningen. Det är först när man med akut samvetsångest tar ett steg ut som man upptäcker hur smal den är. Och krympande.

Under tiden i korridoren fick jag mycket rasistmejl. Men så började andra mejl komma, sorgsna, oroliga meddelanden från anständiga människor. Särskilt ett grep mig. Det var lågmält: "Ann-Charlotte, om jag är rädd att invandringspolitiken inte fungerar, men absolut inte vill rösta på SD, vad ska jag göra? Vem ska jag rösta på? Snälla, svara."

Jag svarade inte. Att samtala med någon som gick och tänkte på "volymer" var tabu. Som att dansa vals med Kent Ekeroth.

Men det var ett moraliskt och intellektuellt nederlag att inte svara. Det gnagde i mig.

Annat började också gnaga. När Expressens Anna Dahlberg för ett par år sedan skrev att bostäder började bli ett problem i migrationens kölvatten, ansågs hon fiska i grumliga vatten. Det hade blivit helt illegitimt att tala om rent praktiska, i längden oundvikliga, problem.

Klimatet började kännas väl osunt.

Men så har det fortsatt. Härom dagen debatterade en folkpartist och en miljöpartist på Twitter. Liberalen undrade hur kommunerna ska klara ytterligare 400 000 asylsökande på några år. MP-politikern svarade: Sån retorik göder de mörka krafterna.

Enkla fakta klassas alltså som ondsint "retorik". Verkligheten är - fascistisk?

Så blir det när diskussion om migration (politik) helt likställs med rasism (moral). Och när rättmätig kritik av SD:s ideologi börjar riktas även mot dem som vill tala om migrationens praktiska konsekvenser.

Sverige blev inte som Danmark, tack och lov. Kanske hjälpte åsiktskorridoren. Men priset blev högt: självcensur på bred front, rädsla för att undersöka verkligheten förbehållslöst, minskad tilltro till argumentens makt. Och som resultat en fördummad offentlighet, moralfebriga politiker och samhällsproblem som borde ha uppmärksammats och åtgärdats för länge sedan.

Det blev en dyr korridor.

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-jag-som-ar-asiktskorridoren/

Fast den här perioden har man gått från att kunna välja alternativ till att ha exakt noll inflytande. Från nästan noll till nästan exakt noll.

Sen kan man tyvärr se efterdyningarna av valresultatet i de desperata partierna. Men ingen av dessa vill på SDs sätt skapa ett Sverige att skämmas för. Vi Sverigevänner bygger vårt land med helt andra utgångspunkter. Protektionism och xenofobi är inte nåt för oss. Framtiden blir bättre ju mindre dessa två tillåts bli.

Att SD inte lyckas driva sin egen politik innebär knappast att man står utan inflytande.
Båda blocken är väl medvetna om SD,s vågmästarposition mellan blocken.

S o MP men svansen V måste hela tiden agera så att man får med sig hela eller delar av det borgerliga blocket
vilket innebär att politiken man klarar av att föra blir nästan mer borgerlig än MP/S.

Att sedan småpartierna försöker profilera sig på det vis man gör är nästan en snudd på parodi.

Nej främlingsfientlighet o protektionism är inte rätt väg att gå, däremot så måste vi hålla koll på ekonomin.
Och där ingår att det är vi som ska bestämma storleken på de utgifter stat o kommun har.
ERGO att vi ska ha möjlighet att bestämma storleken på de kostnader som asylhanteringen innebär.
Märk väl jag säger inte att vi ska ändra villkoren för asyl.
Men vi måste anpassa oss till de europeiska villkoren.

För det gäller för alla Sverigevänner att inte stoppa huvudet i sanden och blunda för verkligheten ;)

Det var sista dödsrycket den här perioden på området inflytande, direkt från sina riksdagsmandat. Man ställde ultimativa krav, som inget annat parti ställer sig bakom och fick därmed till en bred överenskommelse hos de andra.

Det var sista dödsrycket den här perioden på området inflytande, direkt från sina riksdagsmandat. Man ställde ultimativa krav, som inget annat parti ställer sig bakom och fick därmed till en bred överenskommelse hos de andra.

Ett oroande sätt att förminska demokratin.
Oavsett vad man anser om SD kan jag inte förstå hur man kan ställa sig bakom, t o m energiskt applådera, att ett parti med alla medel stängs ute.

Samma partier som stänger dörren för ett demokratiskt valt parti och dess väljare i Sverige öppnar dörren för Saudiarabien samt skänker 1.5 miljarder till Palestina som till viss del styrs av en terrororganisation.

Man har heller inga problem med att ha goda kontakter med våra närmaste grannländer.
Länder som tillämpar den invandringspolitik SD förespråkar.

Var finns (den moraliska) logiken?

Oavsett vad man anser om SD kan jag inte förstå hur man kan ställa sig bakom, t o m energiskt applådera, att ett parti med alla medel stängs ute.

Samma partier som stänger dörren för ett demokratiskt valt parti och dess väljare i Sverige öppnar dörren för Saudiarabien samt skänker 1.5 miljarder till Palestina som till viss del styrs av en terrororganisation.

Man har heller inga problem med att ha goda kontakter med våra närmaste grannländer.

Nej, 13 % av rösterna ger ingen som helst makt när man står på tvärs mot de andras grundläggande värderingar. Det är just det som är demokrati.

Det är svårt att styra Danmarks parlament från Sverige. Det är också demokrati.

Däremot säger man tydligt vad man tycker om den urspårade debatten i Danmark. Som vi gudskelov inte har i Sverige, tack vare våra rakryggade politiker och media som vägrar att ge sig in i sån skit.

Avpixlat, Exponerat oSDkuriren får sprida sin rasistiska propaganda på egen hand. Det är också demokrati och yttrandefrihet.

Vi har det gott ställt på de fronterna i vårt land.

Låt säga att V hade fått vågmästarroll och ställt ultimativa krav om att alla privata tillgångar över 50000 kr ska konfiskeras av staten. Då hade vi kunnat få en överenskommelse bland de andra, för att förhindra en politik. Som samtliga de andra är överens om är mycket skadlig för landet.

Det är ett tecken på en stabil och fungerande demokrati, inte tvärtom.

Bara för att man själv står bakom de idiotiska förslagen, gör det inte mer icke demokratiskt när de hindras från att träda i kraft.

Ett styrketecken för Sverige och demokratin är vad det är.

På vilket sätt förminskar det demokratin?
Alla förslag som läggs fram i riksdagen röstas det om. Ledamöternas platser är fördelade utifrån folkviljan.
Då handlar det väl om representerande demokrati i arbete när olika partier kommer överens om att agera på ett visst sätt som gynnar dem själva.

Att SD anhängare surnar till över detta visar ju bara på deras bristande förståelse inför realpolitik.
Kan bara säga, väx upp och se verkligheten.

har själv varit aktiv inom politik.
Som moderat, och det bästa partiet att samarbete med långsiktigt var och är socialdemokraterna.

De sämsta är de små borgerliga partierna, v och MP.
För samarbete handlar om förtroende i ett handslag.

Menar du Fp då
Ja, bland annat. FP, Kd, M. Fp har dock så starka socialliberala värderingar, till stor del, att jag tror att det ordnar sig. Även M kommer aldrig att ställa xenofobi över ekonomi, så det ordnar sig.

Kd är liksom Sd, konservativa, protektionistiska och tycker att man ska blanda politik och religion så det är svårare att sia om.

Ja, bland annat. FP, Kd, M. Fp har dock så starka socialliberala värderingar, till stor del, att jag tror att det ordnar sig. Även M kommer aldrig att ställa xenofobi över ekonomi, så det ordnar sig.

Kd är liksom Sd, konservativa, protektionistiska och tycker att man ska blanda politik och religion så det är svårare att sia om.
KD är egentligen folkpartister som ansåg att moderpartiet visade för lite hänsyn till de gamla kristna värderingarna. Glöm inte varifrån KD fick sina medlemmar när partiet grundades. Och min erfarenhet är att det är lätt att komma överens med FP men att man inte kan lita till fullo på de överenskommelserna för de "socialliberala värderingarna" går före....

KD är egentligen folkpartister som ansåg att moderpartiet visade för lite hänsyn till de gamla kristna värderingarna. Glöm inte varifrån KD fick sina medlemmar när partiet grundades. Och min erfarenhet är att det är lätt att komma överens med FP men att man inte kan lita till fullo på de överenskommelserna för de "socialliberala värderingarna" går före....
Just det, glöm inte var KD fick sina medlemmar ifrån

Det kanske inte alls ordnar sig för både KD o Fp är på väg att duka under för riksdagsspärren

Nej, 13 % av rösterna ger ingen som helst makt när man står på tvärs mot de andras grundläggande värderingar. .

Men det är ju precis det man inte gör visar det ju sig i utspel efter utspel. Btw du har glömt att kommentera dina Fp vänners utspel i SvD som jag skrev ett inlägg om för några sidor sedan. Kanske du skulle ringa Björklund och fråga vad dom menade?

Varför då? Hela landet vet att DÖ tillkom enbart för att stoppa Sveriges 3dje största parti från att ha något inflytande
i Sveriges av folket valda riksdag. Tvärtom är min gissning, kommer det att göra folk förbannade och sådant tenderar att öka stödet.

SD:s motståndare
gör i stort sett allt fel

Motståndarna till SD gör i stort sett allting fel. Allianspartiernas partiledare pratar om öppna hjärtan medan deras kommunala företrädare inte hittar en enda bostad för de nyanlända. Och när man ska integrera nyanlända invandrare genom lägre ingångslöner och sämre anställningstrygghet ger man SD:s väljarbas ett fullt rationellt skäl att rösta som de gör, skriver ledarskapsforskaren Claes Wallenius.

Ur SvD opinion idag http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sds-motstandare-gor-i-stort-sett-allt-fel_4338699.svd
varsågod och skölj.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 861
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9