Scintigrafi?

Sv: Scintigrafi?

Det här kanske är lite OT, men i julas åkte jag in akut med min katt som senare på kvällen fick diagnosen spondylos. Hon hade då inte kunnat röra sig själv till mat och vatten pga smärtan. Jag såg röntgenbilderna och tänkte att det här går aldrig vägen, men fick recept på metacam och katten med mig hem. Även hon väldigt ung (fyllde fem i maj). Efter metacambehandlingen så har hon varit som vilken katt som helst. Hon röjer värre än den andra katten hemma, hoppar högre och längre och gör vansinnesdåd som vilken varelse som helst med självbevarelsedrift skulle avstå från att göra.

För henne räckte det att få bort den akuta inflammationen i området. Kotorna (sista bröstkotan+första rygg/ländkotan) växer ihop så sakteliga och kanske att jag ser en liten stelhet.

Nu kanske det är svårt att jämföra katt och häst, men vet trodde inte att det berodde på trauma el. liknande heller, utan sa att det kan uppstå utan någon "egentlig" orsak.

EN solskenshistoria som kanske kan pigga upp.

Tack, det behövs lite solsken här bland mina moln:bow:

Jag måste nog ringa och höra anledningen till att min klinikveterinär inte ville skriva ut mer Metacam till honom.

Men jag tycker inte att du ska ut något i förskott, varken positivt eller negativt utan vänta på vad det verkliga utlåtandet blir. Men som jag skrev, det finns visst en möjlighet för hästen att återvända in i det arbete som du tänker dig. Men som sagt, allt hänger på var och hur stor spondylosen är samt hur aktiv man bedömer att den är. Om man kan dämpa den, eller om man tror att den kan spontanläka genom vila.

Så ha tålamod och vänta på vad veterinärerna kommer fram till.

Ska försöka, även om det är svårt...Tack för hjälp med info o peppning:bow:

;)Misströsta inte
Vi har ett fullblod som först var galoppör tills han var 7 togs av banan pga senskada, vilade i ett halvår. Skolades om till hopphäst och hade alla förutsättningar att bli hur bra som helst, men plötsligt ett år senare vägrade han hoppa vissa hinder:crazy:. Efter lång utedning hos vet. visade det sig att han hade broskpålagringar i 4 kotor bakom sadelvalvet, började simträna samt laser varje vecka i ett år. Tävlas nu på regional nivå med flera placeringar:banana:. Numera simtränar vi han fortfarande, nu mest i förebyggande syfte. Allt detta hände för 4 år sedan. Vad man idag kan märka är att ngt stort travsteg kan han nog aldrig uppnå även om han blir finare o finare. Men han är lika glad för det och det märks verkligen att han trivs med livet så lycka till med din häst!:)

Tack! Det finns lite hopp kanske trots allt:bow: Läste journalerna igen i dag och han har pålagringarna i kotorna L2 och L3, alltså andra och tredje ländkotan om jag förstått det rätt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har efter en del turer hos vet fått diagnosen inflammation i h bakknä. Hon har haft problematik sedan våren -09, blivit...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: AnneSofie
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka