Sv: Schockemöhles DVD
Ja du, nu måste jag nästan skriva nåt. :smirk:
Att säga att Highness inte förärvt sig är väl att ta i. Han betäckte 19 ston här 05, hur många som blev dräktiga och hur många som föddes vet jag inte då det inte var jag som skötte rapporteringen, men han hade med två avkommor på riksföl i höstas! Någon annan som hade det?
Han har 16 godkända söner på första kullen - ganska bra? En ue Sandro Hit och uppfödd av Schockemöhle. Hoftanz e Highness - Rotspon - Brentano såldes för 120 000 € och står hos Böckmann nu. Två avkommor till honom valdes ut och såldes på auktionen i Herning nu i mars osv osv. Det är väl snarare tvärtom - det är nu han har visat att han inte bara är en barbiehäst som sålts för svindyra pengar. (Fast å andra sidan, det har han visat långt tidigare genom sina prestationer.)
Men som du säger - dessa hingstar som får sjukt mycket ston första åren just pga att de kostat så mycket får ju också fel ston!
Många betäcker med dem just för att de är så "inne" och för att det kommer bli lätt att sälja fölen. (Hrm - Corlensky??) Vilket självklart innebär att det finns ett gäng mindre roliga avkommor. Inte ens dessa hingstar kan genomföra mirakel. Som vår seminveterinär sa - "ibland undrade man om det verkligen var en häst i andra änden på snöret".
Highness kostade ca 5 miljoner som du säger. Det tjänade han lätt in på en betäckningsäsong. Visst är det politik och affärer!
Highness betäckte 600 ston de första två åren. (Om jag fattat rätt så har Hotline betäckt 800) Sedan blev det lite lugnare tredje och fjärde året och nu har det gått upp igen när de första avkommorna visats och ridits in! Han har med andra ord visat uppfödarna vad han nedärver!
Samma sak kommer att ske med Hotline som med Highness. Pga all hysteri så kommer det att vara mycket skitsnack de första åren om att de inte nedärver sig. Folk ser avkommor som inte är så roliga osv. Men som jag säger - betäck en åsna med Donnerhall och jag tror inte det blir en GP-häst.
Det vore en sak om de bara sålts dyrt och sen satts i avel - men så är det ju inte.
Båda dessa hingstar har sedan gjort HELT suveräna 70-dagarstest. Några av de bästa genom tiderna faktiskt. Det borde visa på att det iaf är en hyfsad hingst.
Sen har båda två visats i Herning och där godkännts med stående ovationer. Det är inte många hästar som fått så mycket 10

r som dessa!
Sen har HH (glöm inte hur mycket han betäckt) varit i fas med årgångstävlingarna och gått till final i Bundeschamp både som 5-åring och som 6-åring. Dessutom bara riden av sin tävlingsryttare tre ggr/vecka. Andra dagar har halvtaskiga ryttare som jag hållt igång honom. Först i höstas fick han en ny ryttare som kan rida honom varje dag.
Jaja, nu hetsade jag upp mig lite. Nu när jag själv insett att han verkligen nedärver sig helt fantastiskt så blev jag lite upprörd när jag läste motsatsen!