Schockemöhles DVD

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 969
Sv: Schockemöhles DVD

Tusen tack Cyllene, allt annat än engelska är lite rostigt eller obefintligt (tyska/holländska) hos mig, så de länkarna var bara guld värda!! :)

Följande hingstar gjorde mig lite besviken på årets Schoeckemöhles DVD:

HOTLINE - Stark,trött,dålig galoppkvalité,glänste väl inte något nämnvärt i traven heller, för stor. Största besvikelsen:cry:

SAMBA HIT III - Va gör den hos Schoeckemöhle ??!!

SCHUFRO
[/B] - Gissar att den kommer hamna på PSI auktionen till vintern.

SAMARANT - En klar favortit förra året, men nu- jag vet inte tilltala mig inte direkt i år...synd!

SAN AMOUR - Taskiga bakben, dåligt igenom kroppen, svårt att bära- gör sig absolut bättre lös !

Hingstar jag gillar :

SIR DONNERHALL :love: :bump:

FOR COPLIMENT : En mycket fin hingst som besitter högkvalitativa gångarter.

SANDRO HIT : Der König ..... Vill ha:love: :love: :love: :love: :love:

Följande hingstar gjorde mig lite besviken på årets Schoeckemöhles DVD:

HOTLINE - Stark,trött,dålig galoppkvalité,glänste väl inte något nämnvärt i traven heller, för stor. Största besvikelsen:cry:

Har vi sett samma hingst? :confused:
en häst på 174 cm som har gått (och vunnit) två bruksprov och som är fyra år gammal kanske har rätt att bli lite trött!

Har vi sett samma hingst? :confused:
en häst på 174 cm som har gått (och vunnit) två bruksprov och som är fyra år gammal kanske har rätt att bli lite trött!

Det är väl det som är tjusningen med häst...... att vi alla kan och får tycka olika ? ! Jag säger inte att hingsten är dålig, tycker bara att den inte var så "fantastisk" på just denna DVD :n. Jag såg honom i Hannover när han godkändes och följt hingsten sedan dess, både på visningar och prov, så ja, jag tror att vi sett samma hingst. Sir Donnerhall för att ta ett exempel har hållt sin kvalité hela tiden och förbättrat den tom(oxå en hårt belastad och stor hingst). Att hästar är i olika tillväxtfaser har jag full förstålese för och dessutom har ju HOTLINE högt Trakehener inslag som normalt behöver mer tid på sig. Att galoppen inte är riktigt va JAG klassar som perfekt är kanske inte heller så konstigt när man har både trakehener och De Niro på mammans sida. De Niro är väl knappast känd för att ge sina avkommor "bergauf galoppade". Men man kan lära dem att trava för 12:a :smirk:
Hotline har ju också varit hårt belastad i avelsboxen förra året förvånansvärt nog har han fått behålla sitt "klipp" i bakkärran.

Slutledningsvis är jag inte ute efter och klanka ner på hingstarna, men jag tycker samtidigt att man faktiskt kan få "tycka till" utan att bli i frågasatt som ett fån!

Hotline har ju också varit hårt belastad i avelsboxen förra året förvånansvärt nog har han fått behålla sitt "klipp" i bakkärran.
Slutledningsvis är jag inte ute efter och klanka ner på hingstarna, men jag tycker samtidigt att man faktiskt kan få "tycka till" utan att bli i frågasatt som ett fån!

Jajaja, det var inte så illa men't! :)
Men det var en sådan totalsågning av Hernings bästa hingst att jag var tvungen att påpeka att storleken kan ha betydelse. Han kommer igen när han blir starkare, det sätter jag mitt huvud på!

SKa jag vara ärlig så imponerade han inte på mig på DVDn heller! :crazy: Han såg bara stor ut. Men jag resonerar så att "så många kan inte ha fel". Dessutom så har han gjort superresultat! Men det finns många hingstar jag skulle välja före honom i dagsläget, bland annat Sir Donnerhall...

SKa jag vara ärlig så imponerade han inte på mig på DVDn heller! :crazy: Han såg bara stor ut. Men jag resonerar så att "så många kan inte ha fel". Dessutom så har han gjort superresultat! Men det finns många hingstar jag skulle välja före honom i dagsläget, bland annat Sir Donnerhall...

Mmm... Jag avvaktar min "verdict" tills jag har sett fölen. Jag tror som sagt var att han inte har hunnit med att växa i sin kropp och han kommer att blomma ut först om några år, om de inte har kört slut på honom före dess.

Apropå långsamt trakehnerblod och så kom jag att tänka på att Kaiserkult har utvecklats något alldeles enormt sedan han vann bundeschampionat. Jag såg honom för ett par år sen och la knappt märke till honom på arenan. När jag såg honom på årets dvd var det en helt annan häst!

Cyllene: vet du något om hingstar e. Sir Donnerhall som kommer till Körung nu i höst?

Han borde få sina första godkända söner i år? Jag vill gärna ha en e. Sir Donnerhall ue. R-någonting :love:

Jajaja, det var inte så illa men't! :)
Men det var en sådan totalsågning av Hernings bästa hingst att jag var tvungen att påpeka att storleken kan ha betydelse. Han kommer igen när han blir starkare, det sätter jag mitt huvud på!

Man får inte glömma att HOTLINE gick under klubban för nära 8 miljoner kronor, det i sig är ju en fantstiskt rekord hög summa som säkerligen spelar in för en hingst stoantal och omvärlden syn på att se på honom(ägarna är dessutom rätt). Många dyra hingstar som tex His Highness fick också ett högt sto antal på grund av ett "prisrekord". His Highness har tyvärr inte förärvt sig eller va man nu ska säga...... Visst hingsten kosta över 5 mille men vad hände med avkommorna ?????? Det är sådant rävspel där ute...oj,oj,oj! HOTLINE är väl fin, men han blir ingen kadidat till mina ston i år. En god bekant i Tyskland väntar föl med honom i slutet av månaden, det lär bli en dyrgrip. Bara seminkostnaderna(fastän stoet seminerades hos Schoeckemöhle endast 1 gång) gick på över 10.000 kr plus betäcknings taxan som låg på förra året 1000 euro. Och här hemma gnäller vi när vi får betala språng och 90 dygns avgift, VI HAR DET SÅ BRA:banana: Vips har man bytt ämne, eller nästan i alla fall:)

Ja du, nu måste jag nästan skriva nåt. :smirk:

Att säga att Highness inte förärvt sig är väl att ta i. Han betäckte 19 ston här 05, hur många som blev dräktiga och hur många som föddes vet jag inte då det inte var jag som skötte rapporteringen, men han hade med två avkommor på riksföl i höstas! Någon annan som hade det?

Han har 16 godkända söner på första kullen - ganska bra? En ue Sandro Hit och uppfödd av Schockemöhle. Hoftanz e Highness - Rotspon - Brentano såldes för 120 000 € och står hos Böckmann nu. Två avkommor till honom valdes ut och såldes på auktionen i Herning nu i mars osv osv. Det är väl snarare tvärtom - det är nu han har visat att han inte bara är en barbiehäst som sålts för svindyra pengar. (Fast å andra sidan, det har han visat långt tidigare genom sina prestationer.)

Men som du säger - dessa hingstar som får sjukt mycket ston första åren just pga att de kostat så mycket får ju också fel ston!

Många betäcker med dem just för att de är så "inne" och för att det kommer bli lätt att sälja fölen. (Hrm - Corlensky??) Vilket självklart innebär att det finns ett gäng mindre roliga avkommor. Inte ens dessa hingstar kan genomföra mirakel. Som vår seminveterinär sa - "ibland undrade man om det verkligen var en häst i andra änden på snöret". :crazy:

Highness kostade ca 5 miljoner som du säger. Det tjänade han lätt in på en betäckningsäsong. Visst är det politik och affärer!

Highness betäckte 600 ston de första två åren. (Om jag fattat rätt så har Hotline betäckt 800) Sedan blev det lite lugnare tredje och fjärde året och nu har det gått upp igen när de första avkommorna visats och ridits in! Han har med andra ord visat uppfödarna vad han nedärver!

Samma sak kommer att ske med Hotline som med Highness. Pga all hysteri så kommer det att vara mycket skitsnack de första åren om att de inte nedärver sig. Folk ser avkommor som inte är så roliga osv. Men som jag säger - betäck en åsna med Donnerhall och jag tror inte det blir en GP-häst.

Det vore en sak om de bara sålts dyrt och sen satts i avel - men så är det ju inte.

Båda dessa hingstar har sedan gjort HELT suveräna 70-dagarstest. Några av de bästa genom tiderna faktiskt. Det borde visa på att det iaf är en hyfsad hingst.

Sen har båda två visats i Herning och där godkännts med stående ovationer. Det är inte många hästar som fått så mycket 10:or som dessa!

Sen har HH (glöm inte hur mycket han betäckt) varit i fas med årgångstävlingarna och gått till final i Bundeschamp både som 5-åring och som 6-åring. Dessutom bara riden av sin tävlingsryttare tre ggr/vecka. Andra dagar har halvtaskiga ryttare som jag hållt igång honom. Först i höstas fick han en ny ryttare som kan rida honom varje dag.

Jaja, nu hetsade jag upp mig lite. Nu när jag själv insett att han verkligen nedärver sig helt fantastiskt så blev jag lite upprörd när jag läste motsatsen! ;)

Senast ändrad:

Bild på fader:

244_his_highness_st_07.jpg

Bild på tre godkända söner:

34574-g.jpg

34575-g.jpg

2238250210100449241S500x500Q85.jpg

Är inte det att nedärva sig ska jag sluta med avel! ;)

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 663
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka