Schemahjälp

H

Havremoppen

Sitter med planer på att köpa en 3 årig valack.
Han är tränsvan, haft gjord men inte mycket mer (varför vet jag ej)
Hur skulle ni bygga upp ett schema?
Kommer ha honom på lösdrift med mycket tillgångar runt om.
Tips och råd :) Vill inte stressa fram.
 
Sv: Schemahjälp

Havremoppen skrev:
Sitter med planer på att köpa en 3 årig valack.
Han är tränsvan, haft gjord men inte mycket mer (varför vet jag ej)
Hur skulle ni bygga upp ett schema?
Kommer ha honom på lösdrift med mycket tillgångar runt om.
Tips och råd :) Vill inte stressa fram.


Alltså, jag lägger upp ett schema, jag bestämmer att vissa dagar gör jag vissa moment, till exempel: Måndag - tränsvänjning.
Så har jag för alla hästar och så skriver jag upp fyra mål, varje schemaperiod är väl kanske en och en halv månad och det får ta den tid det behöver, sätt inte upp för höga mål om du inte vet att ni kan klara det. Sen är det ju bra med ambitioner men man skall inte känna sig stressad. Mitt mål för varje schemalagd period är att uppnå minst tre av de mål jag skrivit upp. Sen utvärderar jag också varje pass för å kunna se tillbaka osv om det skulle uppstå några problem. Variera momenten men ha ändå rutiner, ha gärna ett bestämt moment på bestämda dagar men gör de lite annorlunda varje gång, bygg vidare, använd fantasin ;)
Jag tycker ju att en treåirng bord eha uppnått mer än att bara haft träns och gjord på sig men om du tränar vidare och lägger upp en plan så blir det säkert asbra *
Ett exempel på hur du kan lägga upp det :
Måndag - Tränsträning (leda i tränset och träna på stanna, gå, trava, gå över bommar m.m)
Tisdag - Pyssel (lyfta hovar, borsta, pilla överallt)
Onsdag - Ledigt (bra för hästen att kunna smälta allt)
Torsdag - Selträning (beroende på om du skall börja tömköra, du kan träna att gå över bommar, gå ut och gå i skogen... så småningom kan du ju kombinera tömmar träns och sele)
Fredag - mys i skogen, träna lydnad i största allmänhet)
Lördag - Ledig
Söndag - Skrämsel och förteonde träning (transport, täcken, filtar, plastpåsar - utsätt hästen för saker som kan göra den rädd och bevisa att han är trygg med dig och inte blir uppäten av sakerna runt omkring!)

Men som sagt, detta var bara ett exempel men ungefär så här ser mina träningsscheman ut beroende på vad hästen kan osv, det är väldigt individuellt och ända hindret är fantasin!
 
Sv: Schemahjälp

är den van att bli longerad, lärt sig kommandon?
för det första tycker jag annars att du ska lära den att bli longerad (först med kapson, men är den vad vid träns så kan du ju använda det istället) för att lära den skritt, trav, galopp, stanna på kommando. när den kan det så vänjer du den vid sadeln, longerar med den. tycker annars inte att man ska longera för mycket utan bara vid träning av olika kommandon, repetition och vid vänjning av utrustning. (sedan även då du sitter upp de första gångerna såklart)

sen kan du ha en fast dag i veckan som du tömkör, lär den svänga och stanna (använd då kommandon samtidigt och ha en medhjälpare)
tömkörning är annars ett väldigt bra träningssätt för alla hästar så det skadar ju inte om du gör det oftare. du kan ju tömköra både på bana, volt, ute i skog och natur, miljöträning m.m.

har den vart med om löshoppning? om du har tillgång till ridhus/ridbana och många medhjälpare så kan du ju löshoppa den en gång i veckan också.

sen har du fått många bra förslag från ovanstående..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 053
Senast: Strandad
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp