F

FridaW

Nu har jag ändrat mitt "vecko-schema" endel. Nu rider jag inte efter något schema, men ska snart börja göra. Så nu vill jag höra vad ni tycker om mitt schema.
Först lite förklaringar:
Rida ut = Endast skritt, i skogen, på stranden m.m.
Hoppträning = Rider för tränare i ridhus, udda veckor är det hoppning, jämna veckor är det löshoppning.
Dressyr = Rider dressyr i paddocken här hemma.
Styrka och kondis = Mycket backar, galopp, stranden, intervaller osv.
Hoppning = Tränar på det som vi gjorde på träningen.

Här kmr schemat då:
Måndag - Vila
Tisdag - Rida ut
Onsdag - Hoppträning (jämna veckor löshoppning)
Torsdag - Vila
Fredag - Dressyr
Lördag - Styrka och kondis
Söndag - Hoppning

Vilodagarna kan jag inte ändra på, för det är då jag går länge i skolan och inte hinner rida.

Sv: Schema

jag har inte så mycket åsikter så sett, eftersom jag inte har något schema själv.. men jag skulle aldrig låta min häst vila efter en träning :crazy: hans små stackars ben skulle inte klara det tror jag. om jag inte hinner rida, hade jag gått ut på en promenad bara, så han får röra på sig, och sträcka ut ordentligt.
Oftast kör man ju rätt hårt på träningar, och att låta hästen stå efter ett hårt pass är något jag helst vill undvika, även om jag bara skrittar ut en kort sväng.

jag har inte så mycket åsikter så sett, eftersom jag inte har något schema själv.. men jag skulle aldrig låta min häst vila efter en träning :crazy: hans små stackars ben skulle inte klara det tror jag. om jag inte hinner rida, hade jag gått ut på en promenad bara, så han får röra på sig, och sträcka ut ordentligt.
Oftast kör man ju rätt hårt på träningar, och att låta hästen stå efter ett hårt pass är något jag helst vill undvika, även om jag bara skrittar ut en kort sväng.

Håller med om detta!
Tycker int man behöver ett schema egentligen, utan jag planerar vecka efter vecka, då kan jag ju anpassa ridningen till vädret, tävlingar och om man kanske inte hinner någon dag....

Men jag brukar ändå ha vissa pass /vecka som jag försöker få in .
T ex
Intervallpass, 2 ggr/veckaMkt galopp, med återhämtning
Hoppning, 1 ggr, (Tävling)
Dressyr, 2 ggr/veckatuffare dreesyr, med hög form
markarbete, 1 ggr/veckaLugnare, kanske på en åker, med lägre form, lösgjordhet
Lugnt i skogen 1 gång/veckan. T ex efter tävling, hård träning

MVH//Yvonne:banana:

Det finns ingen som helst möjlighet för mig att flytta vilodagarna eller att gå ut på promenad med pållan dom dagarna. Träningen kan jag inte heller flytta på. Har tänkt på det innan, men inte hittat någon lösning.

Jag låter ibland min häst vila efter träning, utan att skritta eftersom här har de såpass stora hagar att de skrittar sig själva:) De går ute ca 10 timmar om dagen, så de hinner röra på sig en hel del:idea:

Jag är inte i stallet förrän 6varje dag, är kanske inte ute med pålen förrän 7, och då rider vi ett dressyrpass, skrittar runt på vägarna eller bara har kul. Att vara ute och gå 15-20min hinner du väl? det är ändå bara en halvtimmes extra jobb, du behöver ju bara tränsa hästen och sen ut och gå.

planerar aldrig, men såhär kan en normal vecka se ut för mig.

Mån rider ut en lugn skrittur, ev. tömkör
Tis vila
Ons medryttare rider ut
Tors rider ett medelhårt pass ute
Fre vila, eller ett lugn pass
Lör Medryttare rider ut
Sön Dressyrträning i paddock

Väldigt flexibelt, beroende på väder, häst och mig själv. men jag försöker hålla igång honom så gott det går eftersom han tappar muskler lätt. och varierar ridningen och tömkörningen därefter.

Vi har också stora hagar, men jag låter inte min häst stå ändå.
de rör sig inte i hagen så som han borde göra, och sen går de inte på i ett friskt tempo. Utan går och nafsar på marken efter gräs samtidigt som de går.
Så även om min häst har stora hagar, skrittar jag honom dagen efter hård träning.

Hmm..det där har jag också tänkt på. När jag hade Prince (ponnyn), då lät jag aldrig honom stå dagen efter tävling/hård träning utan skrittade alltid ut en sväng. I galoppstallet jag jobbade i stod hästarna 1 dag innan tävling och 1 eller 2 dagar efter löpet för att återhämta sig...(kanske är annorlunda med galopphästar,vad vet jag) men det är nog lite olika filosofier ang. vila efter ansträngning.

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete för att han står dagen efter träning om han går ute i hagen! Hinner man inte så hinner man inte. Han klarar sig alldeles säkert jättebra med 10 timmar i hagen. Det är nog bättre än om han skulle stå inne hela dagen och endast skrittas i 30 minuter

Hmm..det där har jag också tänkt på. När jag hade Prince (ponnyn), då lät jag aldrig honom stå dagen efter tävling/hård träning utan skrittade alltid ut en sväng. I galoppstallet jag jobbade i stod hästarna 1 dag innan tävling och 1 eller 2 dagar efter löpet för att återhämta sig...(kanske är annorlunda med galopphästar,vad vet jag) men det är nog lite olika filosofier ang. vila efter ansträngning.

Hmm.. kanske, de tränas ju i och för sig lite olika. men det känns ju itne som om det skulle vara så stor skillnad. Jag hade nog hellre gått en liten runda med dem efter tävling faktiskt än låta de stå stilla i två dagar.
hade aldrig låtit Bajazzo stå dagen innan tävling eller träning heller. men det finns väl olika filosofier som sagt. Skrittar hellre en runda, än låter honom knöla sig igenom lerhagen en hel dag. rör ju sig inte på samma sätt i hagen som på en promenix.
men alla gör väl olika.

jag ser det såhär - om jag haft jympa dagen innan och inte rör mig dagen efter så har jag träningsverk i en vecka efteråt - minst. Det vill jag inte utsätta min häst för ;) Hur jobbigt är det att bara leda ut hästen i skogen 15-30 minuter dagen efter en träning/tävling?

Samma sak att jag måste mjuka upp kroppen dagen innan annars är jag jättestel och tar långt tid att komma igång, varför borde det vara annorlunda för en häst? dom har också muskler och leder - liksom vi.

fast alla väljer ju såklart själva. jag säger inte att folk är dåliga hästägare eller nått sånt om dom inte tar ut hästen en stund dagen efter träning men det är något som jag SJÄLV aldrig skulle göra eller utsätta min häst för.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog från individ till individ huvuvida man skall lägga upp scheman för träning o vila osv.
Man kan ju inte alltid få ihop det optimalt, men hästar liksom människor är ju inte gjorda av papper...så det är nog ingen skada skedd att låta hästen stå efter träning om man inte märker att det skulle orsaka hästen några besvär s a s...

Men en liten promenad hade jag nog också gått med hästen iaf...

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har de senaste åren blivit mer medveten om vad jag tänker och framförallt hur jag ibland fastnar i olika tankeloopar. Tex vet jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar