Soff91

Trådstartare
Nu har jag börjat med ett schema som jag ska följa när det gäller ridningen men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.
Just nu ser det ut såhär:
Måndag: Longera
Tisdag: Vila
Onsdag: Uteritt
Torsdag: Någon slags träning för instruktör. ( träning för instruktör kan bli vilken dag som helst i veckan )
Fredag: Löshoppning ( som varierar mellan lördagar och fredagar)
Lördag: Longera/ tömköra
Söndag: Uteritt

Vad tycker ni om det här? låter det bra? Min häst är ju inte i bästa kondition och sånt än så det är inte så mkt ridhusträning och såna saker än.:)

Sv: Schema

Jag brukar istället skriva vad hästarna har gjort varje dag, bara kort. Tex. dressyr, hoppning, uteritt, vila, kanske lite mer om det har varit något speciellt, tex. vilka övningar man red på hoppträningen el. liknande.

Schema har jag lite i huvudet men det blir inte alltid som man har tänkt sig ändå pga. av massa olika orsaker.
Bättre då att kunna gå bak och se vad hästarna har gjort och vad de behöver mer av när man planerar dagens/veckans jobb.
Sen har jag en längre planering för varje häst, när det passar med vila, vilka tävlingar de ska gå och då vad de behöver göra för att klara det osv. Sen lägger jag som sagt upp dags och veckoschema "i huvudet" bara vartefter.
Vissa veckor kanske man behöver trimma dressyr några dagar i rad för att få igenom något, andra behövs mer lugnare arbete osv.

Även om din häst inte är i så bra kondition borde du nog, om du ska rida för tränare, ta en eller två dagar där du kort rider igenom och tränar på det tränaren har sagt.
Då går det mkt. fortare fram, du lär dig mer och får ut mer av träningen :laugh:

du bör ju som redan nämnt ta och öva på det tränaren säger och givetvis rådgöra med denne hur du bör lägga upp din träning om du inte har mer koll än så.. man planerar inte träning med en veckas basis, man planerar över längre perioder och periodiserar träningen efter vad man vill uppnå... med ett löpande schema på en vecka är det svårt att få en allsidig träning

Du har en ganska ok variation i ditt upplägg men jag hade definitivt bytt ut ett av longeringspassen mot ett lättare dressyrpass eftersom det sliter mer på hästen att bara springa runt, runt. Passet behöver inte vara så långt och kraven får du naturligtvis ställa utefter hästens kondition och där kan du säkert få mycket bra tips av din tränare. Den personen ska ju kunna se vad du kan kräva av din häst.

Som de andra säger är det bättre att ha en långsiktig plan så formulera gärna vart ni ska befinna er om en månad, om ett kvartal, ett halvår osv.

Håller med de andra.

Tråkigt att ha ett veckoschema, framför allt för dig. Skriv istället upp vad du har gjort, gå tillbaka och titta och se vad som kan göras dag för dag. Rådgör med en tränare. Mål är toppen att ha i sin ridning.

Apropå longering så skulle jag aldrig lägga det som enda motion en hel dag. Longering ger rätt lite om man jämför med andra träningsformer och kan ge slitningar på sikt. Jag löslongerar några gånger i veckan för att hästen ska få busa och bocka lite och för att "checka av" att vi förstår varandra. Då handlar det om 5-10 minuter och efteråt gör vi någonting annat: rider, tömkör eller promenerar.

Tack så mkt för svar! (:
det som står på schemat är det somjag gjorde denna veckan. förutom det som ska göras idag, fredag, lördag,söndag.
Varför det inte är så mycket träning i ridhuset är för att jag har vart där hela vintern och det märks att min häst har reagerat negativt till det så nu försöker jag vara ute så mycket jag kan. Och då tränar jag mycket på tempoväxlingar och sånt. Och när jag väl är i ridhuset så försöker jag att göra det roligare för henne. Det syns att hon tycker att det är roligare att bli tömkörd och longerad än att rida i ridhuset. så det är så jag börjar just nu.

Jag tycker att du borde byta ut en longerings dag emot lite lätt dressyr arbete .. Men annars verkar det som om du har ett varierat schema.
Gör upp mål för varje månad, vad ni ska ha uppnåt innan månaden är slut, det kan hjälpa dig att lägga upp träningen veckovis.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
915
Senast: Rosett
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama