Schäfervalp 4 mån foder?

SbT

Trådstartare
Hej!

Jag har en helt underbar schäfervalp hemma på lite drygt 4 månader och det skulle vara kul att veta från andra schäferägare hur mycket mat ni ger era hundar? Alla åldrar välkomna =)

Min lilla kille är en valp som med jämna mellanrum får för sig att käka upp sitt bajs. Har hört att det kan bero på kalkbrist. Stämmer det??

:bump:

Sv: Schäfervalp 4 mån foder?

Min snart 3 åriga schäferhane äter 1000g Vom og hundemat om dagen. Fin i hull, päls och avföring. Äter ej sitt bajs eller är intresserad av den. Dock gjorde han gärna de om han kom åt när han gick på Hills Z/D under allergiutredningen. Men då såg han hemsk ut i kropp, päls och avföring :(

Googla på koprofagi, finns lika många teorier som det finns experter i frågan.
Mängden mat beror ju på vilket foder man ger.

Sambons schäferhane på 3,5 år äter Nordic SP+ (färskfoder) blandat med Royal Canin Maxi. Vet att sambon funderar på att byta torrfodret mot något annat men att han inte har bestämt sig för vad.

Torrfoder får han för att det är tjänstehund och när de jobbar så kan husse ha med sig torrfoder och ge om det krisar, dvs blir övertid med utdraget eftersök på försvunnen person mm. Logistik för färskfoder är obefintlig då.

Verkade inte vara så många med schäfer här - men kul med lite svar ändå! =)

Jag ger min "lilla" kille Eukanuba valpfoder för stora raser. Han får mat tre gånger per dag (uppblött). Mängden per gång har jag inte så jätte bra koll på då vi ger ett mått per gång och vad kan det vara, 4 dl som får plats kanske???????? (försöker se måttet framför mig!)

Var och vägde honom igår och han väger hela 21,3 kg! Han är som sagt ca 4,5 månad. Låter det som en rimlig mängd att ge? Han ser väldigt bra i hullet men verkar vara hungrig även efter maten. Är det läge att börja fundera på ett foderbyte? Har svårt att tänka mig att han får för lite mat :confused:

Inte för att vara sån, men jag skulle råda dig att ge ett bättre foder än de du ger nu.

Med tanke på risk för led- och skelettsjukdomar så är Eukanubas valpfoder för stora raser anpassat med hänsyn till det. Jag skulle fortsätta med det om hunden funkar på det tills valpen vuxit klart (ca 1,5 år för storvuxna raser) och byta sen. Djursjukhuset Strömsholm m fl rekommenderar valpfoder för storvuxna raser till valpar av storvuxen ras.

Ett annat valpfoder för storvuxna raser är Olivers, vilket man beställer via Olivers hemsida.

Jag har en sju månaders schäfertik. Hon är ganska stor (äger tyvärr ingen våg) men alldeles lagom i hullet, smal och fin men inte mager.
Hon har ätit 6 dl Royal Canin giant junior (giant då hon har kullsyskon som växt lite fort) två gånger om dagen. Jag håller nu på att vänja in henne på Standardt Normal så nu får hon 2 dl Standardt och 4 dl RC två gånger om dagen.

(Haha, nu kommer min valp och lägger ett märgben på datorn och tycker att vi ska leka istället!!!) Om det är så att han fortfarande verkar hungrig (min är iofs alltid sugen på mer mat) så kan det bero på att Eukaneba innehåller ganska mycket spannmål såsom majs, vete och ris. Hundar har svårt att tillgodogöra sig spannmål. Å andra sidan, så länge hunden fungerar och man känner att man trivs med sitt foder är det väl iofs onödigt att mixtra med det, men om du läser lite på ämnet så skulle jag nästan våga lova att du inte skulle trivas längre. Hur fungerar magen på honom? Hur ofta bajsar han, hur ser det ut och hur luktar det?

Med tanke på risk för led- och skelettsjukdomar så är Eukanubas valpfoder för stora raser anpassat med hänsyn till det. Jag skulle fortsätta med det om hunden funkar på det tills valpen vuxit klart (ca 1,5 år för storvuxna raser) och byta sen. Djursjukhuset Strömsholm m fl rekommenderar valpfoder för storvuxna raser till valpar av storvuxen ras.

Ett annat valpfoder för storvuxna raser är Olivers, vilket man beställer via Olivers hemsida.

Det stämmer nog att man ska ge valpfoder, men det behöver väl inte betyda Eukanuba? Det finns ju massor med fodersorter med ett bättre innehåll. Nu är jag verkligen inte någon expert på storvuxna raser, men jag hade kikat på högkvalitetsfoder som finns och se om något passar. Jag tänker på t.ex. Standardt, Olivers, Taste of the Wild, Acana, Orijen, BritCare m.m. Eller varför inte VoH för valpar?

Standardt är ett vuxenfoder. Jag skulle inte välja sig det eller VoH valp till en valp av storvuxen ras pga höga nivåer kalcium. Kvoten kalcium/fosfor är också mkt viktig och ligger mkt fel i VoH valp.

Olivers valpfoder för storvuxna raser ligger helt perfekt i kalcium/fosfor. Acana är bra, men har högre nivåer så av de du föreslår så skulle jag föredra Olivers.
TOTW ska komma med ett valpfoder, men vet ej om det kommit än. TOTW:s vuxenfoder ligger högt i kalcium. Brit Care har inget för storvuxna valpar. Orijen minns jag inte hur det ligger.

Tik 32 kg/59 hög. Hon får ca 700 gram färskfoder av varierande sort/dag.

Hur gammal är hon? :)

KL

Vår tik, 1år 8mån, är 63cm hög, väger 26/27kg (pendlar med matlusten). Hon får Robur Active & Sensitive (med älgsmak :d säger Loppan). Beroende på matlusten så äter hon mellan 800 och 1200gr om dagen :angel:

Enligt föreskrifterna borde hon äta 290gr om dagen :eek:

Jag har en hane, sex år gammal. 61cm hög och 34 kg tung.

Han är lättfödd, men också extremt hungrig jämt och äter därför Eukanuba adult large, ca 6 dl per dag. Det ärr en balansgång mellan att undvika inbrott i skafferiet och fetma på hunden. Blir han för hungrig går han på jakt efter mer mat och det finns inga dörrar som stoppar honom.

har en kastrerad hane på 6 år. 46 kg. över 70 hög han har näst intill fri tillgång på royalcanin german shepard.

skulle gärna se att han äter mer än de han får i sig får i sig ca 650-700g.

som liten valp åt han alltsom kom i hans väg. 3tv dosor är totalmassakerade.varav den ena fanns på elgiganten som visningsex när folk tvekade om att teckna försäkring :o

provat att byta foder men då äter han ännu mindre går då ner i vikt. så min oro vid kastreringen förra året att han skulle bli fet... ja den försvann.

Taste of the wild har ett valpfoder.
Hade Standart till min förra tik från 6 mån, funkade toppen.

Ang bajsätandet :devil: Min tik gjorde det också som valp, så jävla vidrigt. Prövade att ha i ananasjuice i maten och det funkade! Hon vände sig om, luktade och gav fan i det. Hällde i lite varje dag i nån vecka, efter det försvann det. Ananasen ska tydligen få skiten att lukta illa( :angel: )

Hör av flera detta råd med ananas. Vissa säger att man ska ge ananasen som den är i små bitar till hunden, medan andra säger att man ska ge ananasjuice... Då undrar jag om juicen... Är det något man kan köpa separat eller måste jag äta färsk ananas och klämma ur juicen från den?? :P

And foder så har jag fattat beslutet att byta foder, får se vad de blir för spännande - ska läsa på ordentligt idag.

Nu när vi har ett gäng schäfer-ägare här nu så skulle det vara kul att veta hur era hundar är? Har de några mindre bra sidor? För vaktande, skällig osv...

kan inte säga att han har några dåliga sidor. dock väldigt hussig... husse är ALLT. så de kan bli lite drygt när han ska följa efter å kolla allt husse gör.

annars väldigt ttrygg i sig själv. vaktar våran gård, folk får gå föbi hur de vill men kliver nån in på gården så hörs de rejält. De tycker ja är bra. är vi inne å de plingar på dörren skälls de tills nån inne säger tyst.

de negativa är att han är skällig på andra hundar vilket sitter i då han är fostrad av den förra schäfern som var hundilsk på vuxna hundar.

en hund som är trygg i sig själv är grunden tycker jag. sen har vi bara vardagslydnad, tävlar inte eller nått. å jo ja har en räka som folk brukar säga dock en grov rejäl räka som inte har nå dliga höfter mm.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 277
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 539
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025