Schabrak med mjuk undersida

Ace

Trådstartare
Hej

Min häst skulle behöva utöka sin schabrakgarderob. Jag är väldigt kräsen med utrustning och vill inte köpa något som jag blir besviken på. Schabrak/Vojlockar måste vara stadiga och med bra passform samt hålla sig fina efter tvätt.

Till det specifika problemet. Hästen får märken i sin vinterpäls av bossorna bak (ja, sadlarna passar och är utprovade av proffs) i vintras sydde jag siden under schabraken och det fungerade toppen men var en hel del jobb. Jag hade gärna köpt schabrak som redan har en skavfri undersida.

Jag gillar Eskadron men deras "snabbtorkande undersida" är inte bara sträv, den plockar liksom håren av pålle så det går bort, har dock funderat på deras bomullsvariant. Mitt Mias sydde jag siden på så det vet jag inte om det hade fungerat utan, det känns mycket halare än Eskadron, samma med mitt Schockemöhle.

Någon som har samma problem? Tips på lösningar som inte innebär timmar vid Symaskin?

Hej

Min häst skulle behöva utöka sin schabrakgarderob. Jag är väldigt kräsen med utrustning och vill inte köpa något som jag blir besviken på. Schabrak/Vojlockar måste vara stadiga och med bra passform samt hålla sig fina efter tvätt.

Till det specifika problemet. Hästen får märken i sin vinterpäls av bossorna bak (ja, sadlarna passar och är utprovade av proffs) i vintras sydde jag siden under schabraken och det fungerade toppen men var en hel del jobb. Jag hade gärna köpt schabrak som redan har en skavfri undersida.

Jag gillar Eskadron men deras "snabbtorkande undersida" är inte bara sträv, den plockar liksom håren av pålle så det går bort, har dock funderat på deras bomullsvariant. Mitt Mias sydde jag siden på så det vet jag inte om det hade fungerat utan, det känns mycket halare än Eskadron, samma med mitt Schockemöhle.

Någon som har samma problem? Tips på lösningar som inte innebär timmar vid Symaskin?

Det kanske skulle kunna funka att stoppa in ett renskinn under, framförallt i bakkant då? Det är ju väldigt bra mot skav, och tänker att det inte är så vansinnigt tjockt (så att det "bygger" för mycket under sadeln),

Det kanske skulle kunna funka att stoppa in ett renskinn under, framförallt i bakkant då? Det är ju väldigt bra mot skav, och tänker att det inte är så vansinnigt tjockt (så att det "bygger" för mycket under sadeln),
Jag har provat det, inget skav men det var tyvärr alldeles för tjockt för mina sadlar.

Min sadelmakare förklarade det som att på en rund häst spelar det ingen roll om sadeln ligger direkt på ryggen eller 3 cm över medan min takformade, högmankade häst har en mycket känsligare anpassning i sina sadlar.

Dessutom var hästen, som vanligtvis är cool, livrädd för renskinnet;)

Jag har köpt schabrak från PS i lite slinkigt material med någon sorts undersida som inget fastnar på. Från årets sommarkollektionen. Det är toppen! Det var ju väl dyrt men jag tycker att det är värt priset. Har visserligen inte tvättat det, men jag hoppas att det håller för det också...

• Gilla
Reactions: Ace
LeMieux med bambu på insidan är det mjukaste jag har känt.
/mvh hon med hästbutik.
Är det det som de kallar för "flanellundersida"? Jag har väldigt bra erfarenhet av bambu på mig själv så jag blev lite sugen men man vill ju köpa rätt modell

Tänkte bara uppdatera denna tråd. Jag har införskaffat Le mieux pro sport schabrak till båda sadlarna och jag älskar dem, stadiga, bra passform, snygga, dessutom kostade de under 500-lappen. Nu har jag inte haft dem så länge men än syns inga skav :D

Tänkte bara uppdatera denna tråd. Jag har införskaffat Le mieux pro sport schabrak till båda sadlarna och jag älskar dem, stadiga, bra passform, snygga, dessutom kostade de under 500-lappen. Nu har jag inte haft dem så länge men än syns inga skav :D

Också mina favoriter :love:

• Gilla
Reactions: Ace
Använder Schockemöhle champion och Cristina sport till vardags. Mjuka och sköna, aldrig skav med dessa.
Min pålles Schockemöhleschabrak skaver inte lika mycket som Eskadron och Equestrian Stockholm men ändå en del. Några Christina sport har jag inga men har inte de en sådan där perforerad fukttransporterande insida precis som ovan nämnda? Det är döden för min pålles päls.

Upplever att Back on Track har väldigt mjuk, nästan lite filtig undersida. Dessutom väldigt stadigt och hållbart!
Jag har även ett från Kentucky som jag gillar!

Det kanske kan vara värt att testa sadelpadd från ANKY? De ser väldigt mjuka och "sammetsaktiga" ut, men har inte testat själv!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka