Scalarehona eller hane?

M

Minime

Har blitt akvarienörd till pappas stora förtjusning. O har jobbat på Arkenbutiken i satn nu i sommar o en morron kommer det inte en dam med tre stora scalarer. STORA! 'tyvärr' kan ju inte butiken ta emot fisk från privata akvarier pga smittrisken men jag tog dom gärna ;) Men ajg skulle vilja vet kön på dom?! Det enda jag hittar på nätet i övrigt är att hanarna ska få nån sort puckel (var denna puckel skulle sitta o storlek framgick inte :crazy: ) efter parning. Kan man inte se på nåt annat sätt, hittar nämligen inte nån sort puckel på nån av scalarerna jag har :D

Sv: Scalarehona eller hane?

Ibland kan man se en puckel i pannan på vuxna scalarehanar, men det stämmer inte alltid. Det finns inget tvärsäkert sätt att se könet tyvärr.

Den här grabben är ganska bullig i pannan.
Fisch010.gif

Lite relativt, men storleken kan säga något om vilket kön det är. Hanen större...(men fortfarande litet av ett lotteri!)

Grattis förresten till att ha blivit "akvarienörd"! Är det så man kallas i folkmun!?! ;)

Svårt att se skillnad, tycker däremot att det är tvärtom med storleken, när jag hade scalarer så var brudarna alltid större och maffigare :crazy: Det är en vansinnigt vacker fisk... saknar dom faktiskt!

Jag kunde dock se skillnad på mina att min dam var väldigt rund om kaggen och sedan när de började uppvakta varandra samt dags för äggläggning så hade honan ett mer röraktigt... ja vad ska jag kalla det?? Ut ifrån analen, äggläggningssystem? :angel: Hanen hade en tunnare pillevink

Haha ja hej å hå vad det lät seriöst det här :rofl:

Lite relativt, men storleken kan säga något om vilket kön det är. Hanen större...(men fortfarande litet av ett lotteri!)

Fast det förutsätter att båda djuren är lika gamla, och har vuxit upp tilllsammans under liknande förhållanden. Annars kan storleksskillnaden helt enkelt vara åldersskillnad eller att de matats olika mycket.

Japp, det har du ju helt rätt i! Fick höra detta av försäljaren när jag först kom i kontakt med scalaren (köpte dem till min sambo så att han oxå skulle ha "egna" fiskar). I ett sådant läge är de ju oftast uppfödda under liknande förutsättningar och storleken kan vara ett sätt att skilja dem åt.

mkt tack! Det är ju fakstiskt så, men det är så skoj så jag kan stå ut med det! :D

får jag låna din tråd lite? säg till om inte, då är det bara att ignorera mina frågor!

jag ska förverkliga en barndomsdröm om en månad, då flyttar jag hemifrån och ett akvarie kommer köpas in.

jag har alltid velat ha scalarer, tycker de är så vackra! köpte en bok om dem och där det fanns svar på det mesta jag ville veta. men det står inget om vilka fiskar som fungerar bra ihop med dem.

hade tänkt att köpa 150-200 liters akvarium, kan jag ha 4 scalarer då? om det blir ett 150 liter, passar det bättre med 3 scalarer då?

boken säger att de är predatorer, vissa hemsidor säger de är allätare. vilket är det?

vilka fiskar kan jag tillsammans med dem egentligen? går det alls?

jag har förälskat mig några fiskar som efter djuraffären kallar för Molly Mix, går det ha dessa tillsammans med scalarer?och hur många isåfall?

förlåt om jag förstörde din tråd, men tänke att det är onödigt att starta en ny :)

jag har alltid velat ha scalarer, tycker de är så vackra! köpte en bok om dem och där det fanns svar på det mesta jag ville veta. men det står inget om vilka fiskar som fungerar bra ihop med dem.

Alla fiskar som inte kan hamna i scalarens mun när de blir vuxna, och alla som inte är fenbitare.. Alltså inga neontetror, kardinaler, tigerbarber mm.

hade tänkt att köpa 150-200 liters akvarium, kan jag ha 4 scalarer då? om det blir ett 150 liter, passar det bättre med 3 scalarer då?

Som ungfiskar ja, som vuxna är det i trängsta laget. Scalaren blir en STOR fisk. Tänk på att höjden på burken är viktig. Gärna 50 hög om du ska ha scalarer.

boken säger att de är predatorer, vissa hemsidor säger de är allätare. vilket är det?

Både och.

vilka fiskar kan jag tillsammans med dem egentligen? går det alls?

Visst gör det det. Dvärgciklider, malar, höga tetror (fantomtetra, rosentetra osv) snällare barber (fembandsbarb, praktbarb osv)

jag har förälskat mig några fiskar som efter djuraffären kallar för Molly Mix, går det ha dessa tillsammans med scalarer?och hur många isåfall?

Fisken heter nog inte mix, utan grossisten säljer dem i en mix av färger. Fisken är allltså en molly. Ja, de är snälla, men prickkänsliga eftersom de i naturen går väldigt varmt och salt.

förlåt om jag förstörde din tråd, men tänke att det är onödigt att starta en ny :)

(tio tecken)

tack för svar :bow:

jag hade tänkt att akvariet skulle vara minst 50 cm högt :)
vill helst ha 200 liter, men det är plånboken som styr lite. låt säga att jag köper ett 150 liter, kan jag ha två scalarer, eller är detta med scalarer bara att glömma då?

jagar runt i olika butiker för att hitta ett bra akvarie. tittade på ett i lördags, 162 liter för 1995:-. en kompis till mig som håller på mkt med akvarier tyckte detta var dyrt. det var pump med osv. var det ett bra pris egentligen? brukar pumpar som följer med i startpaket vara bra? :)

Senast ändrad:

Prisskillnaden mellan 150 och 200 liter brukar inte vara så stor, men så kanske man behöver större ramp, större pump osv, och då blir det mer pengar.

Om 1995 är bra pris eller ej tycker jag beror på vilka mått akvariet har och vilket märke på pump som ingår. Ett högt akvarium är gjort av tjockare glas, och därför dyrare.

Måste få inflika lite! Jag har 6 st scalarer i ett 253 liters akvarie. Försäljaren (mycket kunnig!) sade att jag till och med kunde ha 8.

Ciklider är enligt erfarenhet mer eller mindre revirhävdande och med ett större antal ciklider i ett akvarie "sprider" man riskerna att en eller ett par blir attackerade hela tiden. Scalaren är dock som fromma barn jämförelsevis, men tycker ändå att denna grupp fungerar utmärkt! Har ett sydamerikanskt biotopakvarie (så långt det är möjligt) men kardinaltetra (ej uppätna!!) rosentetra, bågpansarmal och okänd L-mal. Två inkräktare med från Asien som jag förbarmade mig över, silverhajar.

Jaa, förutom att vara en hobby är ju även akvarierna som möbler(om välskötta!) i sitt hem som imponerar på de flesta! Då verkar man inte vara så "nördig" längre! ;)

hehe!nä precis, skrattar bäst som skrattar sist! ;)

Måste få inflika lite! Jag har 6 st scalarer i ett 253 liters akvarie. Försäljaren (mycket kunnig!) sade att jag till och med kunde ha 8.

.

Ja, man kan massor. Tyvärr är det inte en lätt fråga att svara på. Som ungdjur går det absolut. Som vuxna, om du får ur ett lekpar så går det fortfarande, men det kan bli så trist att 2 stycken har 250 liter att vara på, och resterande 6 scalarer tilldelas 3 liter att stå packade på.
Det går alltså inte att säga att det går med 6 men inte 8, eller att det går med 8 eller inte 10.
Kunskapen hos den som sköter akvariet är viktig, liksom pumpkapaciteten. 6-8 scalarer med samma kroppsyta som min utspärrade hand + fenor kan smutsa ner rejält.

Det är tummen upp! Alltid klär man sig nåt! ;)

Jag har ett 160 liters akvarium, o har tre scalarer som är mellan 10 - 15 cm från buk- till ryggfenornas spetsar o en lite plutt som bara är omkr. 7 cm. Dom tre stora är ju adopterade o jag vet inte hur eller vars dom vuxit upp, men har nog simmat tillsammans ett bra tag, o plutten är köpt från butiken o bodde här innan, men dom sammsas allihop, inget aggresivt beteende alls så vitt jag kan se. Men det är som Gabbi skriver lite längre ned, dom smutsar ned ordentligt! Bajsfiskar! :D

Tillsammans med dom har jag ett stim sorgmanteltetror, ett par svärdbärare, ett par guldgurami, en dvärgguramihane ( han lät inte frugan komma till så hon blev deprimerad o la sig på rygg vid ytan), två praktsbotior och två röda plecos. O då säger 'experterna' att det får plats lite till fisk oxå!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama