jag har alltid velat ha scalarer, tycker de är så vackra! köpte en bok om dem och där det fanns svar på det mesta jag ville veta. men det står inget om vilka fiskar som fungerar bra ihop med dem.
Alla fiskar som inte kan hamna i scalarens mun när de blir vuxna, och alla som inte är fenbitare.. Alltså inga neontetror, kardinaler, tigerbarber mm.
hade tänkt att köpa 150-200 liters akvarium, kan jag ha 4 scalarer då? om det blir ett 150 liter, passar det bättre med 3 scalarer då?
Som ungfiskar ja, som vuxna är det i trängsta laget. Scalaren blir en STOR fisk. Tänk på att höjden på burken är viktig. Gärna 50 hög om du ska ha scalarer.
boken säger att de är predatorer, vissa hemsidor säger de är allätare. vilket är det?
Både och.
vilka fiskar kan jag tillsammans med dem egentligen? går det alls?
Visst gör det det. Dvärgciklider, malar, höga tetror (fantomtetra, rosentetra osv) snällare barber (fembandsbarb, praktbarb osv)
jag har förälskat mig några fiskar som efter djuraffären kallar för Molly Mix, går det ha dessa tillsammans med scalarer?och hur många isåfall?
Fisken heter nog inte mix, utan grossisten säljer dem i en mix av färger. Fisken är allltså en molly. Ja, de är snälla, men prickkänsliga eftersom de i naturen går väldigt varmt och salt.
förlåt om jag förstörde din tråd, men tänke att det är onödigt att starta en ny