Scalarehona eller hane?

Sv: Scalarehona eller hane?

Ja, man kan massor. Tyvärr är det inte en lätt fråga att svara på. Som ungdjur går det absolut. Som vuxna, om du får ur ett lekpar så går det fortfarande, men det kan bli så trist att 2 stycken har 250 liter att vara på, och resterande 6 scalarer tilldelas 3 liter att stå packade på.
Det går alltså inte att säga att det går med 6 men inte 8, eller att det går med 8 eller inte 10.
Kunskapen hos den som sköter akvariet är viktig, liksom pumpkapaciteten. 6-8 scalarer med samma kroppsyta som min utspärrade hand + fenor kan smutsa ner rejält.

Näe, visst är det så! Har man ett lekpar så håller de ihop. Då är det väl bäst att de får bara var de två då. Men, vidhåller ändå att ska man ha flera så ska man inte bara ha en eller två utan just flera, för att hindra att det just bara är en fisk som blir påhoppad och stressad. Har ett 720 med malawi oxå och ett tag var det förskräckligt med att 1 fisk hade 95 % av ytrymmet. Då körde jag på att det var par av olika arter. Det har jag frångått nu med tre arter fast i större grupper. Fungerar mycket bättre, enligt mig.

Att man sen ska ta hand om sina fiskar med regelbundna vattenbyten ser jag som en självklarhet!? Alla fiskar gör ifrån sig!

Har ett 720 med malawi oxå och ett tag var det förskräckligt med att 1 fisk hade 95 % av ytrymmet. Då körde jag på att det var par av olika arter. Det har jag frångått nu med tre arter fast i större grupper. Fungerar mycket bättre, enligt mig.

På malawi fungerar det sättet klockrent, det är nästan ett krav för att hålla dem. Hos biparentala fiskar är det inte säkert att det hjälper. Det kan lätta på det vardagliga gnabbet, men om två verkligen leker kan det bli trångt om härligheten, så det är vi överens om.

Att man sen ska ta hand om sina fiskar med regelbundna vattenbyten ser jag som en självklarhet!? Alla fiskar gör ifrån sig!

Tyvärr ser inte alla det som en självklarhet, isåfall vore mitt jobb enkelt. De allra flesta byter vatten någon gång, men därmed inte sagt att de förstått skillnaden i vattenkvalitet på att ha tex två scalarer och åtta scalarer.

Får återkomma då med info om min scalaregrupp. Jag har inte ropat hej än! Har haft dem i ett år nu o de kanske fortfarande räknas som unga?! Vet ju iofs inte hur gamla de var när jag köpte dem. Hoppas ändå att de ska "sköta sig" även när de blir större. Än så länge har jag inget lekpar...:crazy:

Vad gäller akvarieskötsel vet jag att det kan variera. Jobbade i djuraffär ett tag (8 år sen) och det fanns de som fortfarande trodde att skötseln av akvariet bestod i att ibland tömma allt, koka sten o rötter för att sen stoppa tillbaks allt igen. Det viktigaste var att tempen var exakt...hade dock hoppats på att tiden inte stått still och alla nya akvariester fått sig en riktig genomgång vid akvarie/fiskköp. Men, vet ju av egen erfarenhet att man i många fall kan mer än försäljaren. Å då är jag INTE expert på allt, har bara ett genuint intresse av allt som har med fiskar (o övriga djur) att göra. Det är få butiker man verkligen har förtroende för.

och det fanns de som fortfarande trodde att skötseln av akvariet bestod i att ibland tömma allt, koka sten o rötter för att sen stoppa tillbaks allt igen. Det viktigaste var att tempen var exakt....

Haha. Det är fortfarande så! Precis.

Får återkomma då med info om min scalaregrupp. Jag har inte ropat hej än! Har haft dem i ett år nu o de kanske fortfarande räknas som unga?! Vet ju iofs inte hur gamla de var när jag köpte dem. Hoppas ändå att de ska "sköta sig" även när de blir större. Än så länge har jag inget lekpar...:crazy:

Mitt problem är att mitt lekpar aldrig ger upp.. har fått nästan 20 kullar på ett år och jag som inte alls vill ha alla dessa yngel. Föräldrarna blir ju så elaka mot de andra firrarna och nu har palettcikliderna i samma akvarium också yngel!!

Har blitt akvarienörd till pappas stora förtjusning. O har jobbat på Arkenbutiken i satn nu i sommar o en morron kommer det inte en dam med tre stora scalarer. STORA! 'tyvärr' kan ju inte butiken ta emot fisk från privata akvarier pga smittrisken men jag tog dom gärna ;) Men ajg skulle vilja vet kön på dom?! Det enda jag hittar på nätet i övrigt är att hanarna ska få nån sort puckel (var denna puckel skulle sitta o storlek framgick inte :crazy: ) efter parning. Kan man inte se på nåt annat sätt, hittar nämligen inte nån sort puckel på nån av scalarerna jag har :D

Mina hanar har röda ögon (när de slåss om honorna) och betydligt längre sprön. Honorna har aldrig ändrat ögon färg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama