Sax eller inte vid löshoppning?

Rie

Trådstartare
Har tidigare hört att man bör ha sax för att rikta in hästen på att hoppa i mitten av hindret.
Hade aldrig reflekterat över detta förrän en erfaren hopplärare, UB, sa att det ska man inte göra. Kommer de fel så blir det oerhört mycket svårare/högre för dem. Med en rak bom blir det lika lätt/svårt oavsett var de hoppar.

Så nu har vi bara rakt.

Hur gör och resonerar ni?

Jag är lite skeptisk till en UB (äldre herre med mkt gott renommé, men det behöver ju inte vara samma), det jag sett och hört av hans lektioner har inte alltid varit sådant som jag skulle göra med min häst.

Fast han har ju en poäng, om man har höga kryss blir det ju väldigt trångt på mitten, men hjälphindren brukar man ju inte ha högre än att de mycket väl kan hoppas även på kanterna. Jag tycker kryss är trevliga, de ser inbjudande ut.

Unga hästar tenderar att hoppa onödigt högt på krysshinder innan de lärt sig att taxera mitt på. Självklart spelar de ingen roll så länge hindren inte är högre än en halvmeter på sidorna. Av detta skäl använder inte vi kryss som inhopp vid löshoppning. (eller höga kryss överhuvudtaget till unghästar) :)

Med en häst som har koll på läget är kryss knappast ett problem. De reder ut det själva. Har man en unghäst får man börja lågt och låta dem förstå innan man höjer precis som med allt annat så där missar jag det logiska resonemanget från tränarens sida.

Re: Nu blev jag nyfiken

Tremeters serpentiner för hästar och ryttare som knappt har 'balans' för 3-4 serpentiner över en 40-metersbana. Dåligt med konstruktiv kritik (hur ska ekipaget från busken ta sig högre än 70-80 cm när de inte får mer hjälp än uppställda hinder och någon som tittar på *nästan*).

MEN, jag bor låångt från dig, det behöver ju inte vara samma karl, och jag kan ha sett en dåligt dag från både tränare och ryttare.

Jag hoppar aldrig kryss med en unghäst i början. De har nog problem att hålla koll på en rak linje. Ett kryss gör det onödigt svårt för dem.

Jag rök faktiskt ihop med en duktig tränare om detta. Jag hade bara hoppat 4-åringen ett par gånger och hon hoppade stort! Hon kollar var hindret är som högst och så hoppar hon alltid 50 cm extra. Kryss är alltså inte att tänka på.

Tränaren hävdade att man ska hoppa kryss med unghästar så de lär sig hoppa på mitten och jag hävdade att man skulle hoppa med en rak bom för att göra det lätt för dem. Korrigera vart på hindret de hoppar kan man göra senare - eller så får man rida vettigt och rida på mitten! :)

Efter en hätsk diskussion höll hon faktiskt med om att jagf hade en poäng. Men det hade ju "alltid varit så att man började på kryss" osv...

Så mitt svar blir - aldrig sax till unghästar!!

/C

Är sax samma sak som kryss? Iså fall bör du inte hoppa det med en häst som är alldeles grön.

Du pratar väl om

uppsutten hoppning?
Låter onekligen överkurs......
Något konstigt har det då inte varit vid vår löshoppning.Än i alla fall. Och skulle så vara skulle jag säga till.

Det är högst troligt att vi bor långt från varandra, men vet du det?

Om det är den UB jag tror så instämmer jag med dig. Jag har inte mycket till övers för honom. :crazy:

Hans sk "träningar" är ju pinsamt dåliga och allt går ut på att rida så fort som möjligt och det enda han säger är bra. :confused:

Nej. Sax och kryss är inte samma sak. Däremot är det ofta vanligt att man felaktigt kallar en sax för kryss.

En sax (ska försöka förklara :p) är när man har två stöd och två bommar som var och en är "lutad" mot ett hinderstöd.

Ett kryss då har man fyra stöd och minst fyra bommar. Man ställer stöden som när man bygger tex en oxer. Sedan en bom från framstödet till det diagonala bakstödet. Sedan fortsätter man omlott. Det är alltså ett breddhinder och ser ut som ett "liggande" kryss.
Svårt att förklara men hoppas någon fattade ;)

Det kanske heter så "faktamässigt" sett, men de flesta (tror jag) kallar det nog för kryss och liggande kryss.

Det är i alla fall det jag hört.

Håller med!

Är lite förvirrad, säger man olika saker på olika platser... :confused:

Nej, definitionen på hindren är som jag beskrev ovan. Däremot är det jättevanligt att man kallar en sax för kryss vilket faktiskt är felaktigt.

Vet inte...

... men om du är den Rie (som brukar vara på sidan med ljusgul bakgrund, där jag heter något helt annat) jag tror du är är, är det låångt mellan oss.

Det är uppsutten hoppning 'vår' UB har härikring.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 143
Senast: Sasse
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Marje
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama