Save the street horses in Colombia!

L

Lavella

Jag bor just nu i Colombias huvudstad Bogota och jag ar ledsen att saga det men har finns det gott om hastar som far illa pa gatorna. For bara nagra dagar sedan sag jag en hast falla ihop dod pa gatan och det gar inte att beskriva hur hemskt det var! De arbetar hastarna hart utan att ge dem varken vila eller mat vilket resulterar i att de flesta dor innan de natt 10 ars aldern.

Med detta sagt sa undrar jag om det finns nagon som vet hur man kan ga till vaga for att hjalpa dessa stackars hastar? Jag har tillgang till gard och kan kopa upp en bit land att bygga hagar for ett par hastar, men tyvarr sa racker pengarna inte sa langt och jag kommer tillslut att behova stod fran annat hall. Finns det nagon fond att soka eller nagot i stil med hast adoption dar manniskor ar villiga att bidraga till att ge en hast ett vardigt liv?

Vill sa garna gora nagot! Hastar ar fantastiska djur och fortjanar inte att behandlas pa detta viset.

Sv: Save the street horses in Colombia!

Förmodligen beror det på att människorna som har dessa hästar är väldigt fattiga själva.

Enda sättet att varaktigt hjälpa hästarna är att verka för att de människor dom har det kan få ett bättre liv så att de har råd att ta bättre hand om hästarna.

Upplysningsverksamhet när det gäller hästskötsel etc kan också vara bra.

I Afrika finns det minst ett projekt som ska förbättra för hästarna. Där hjälper man hästägarna att få både kunskap om skötsel samt samlar in selar, träns etc från folk i västvärlden så att hästarna i området får lättare att arbeta effektivt i och med att de får bättre selar etc. Bara en sån sak som ett riktigt bett ett par borstar och en hovkrats kan göra livet bättre för en häst i ett uland.

Vanliga tränsbett som är begagnade kostar tex i Sverige ofta inte mer än en 5-10:- stycket.Och många slänger bara bort dem om de inte behövs längre.

De du kan göra själv om du bor i området är att ta hand om en eller två hästar och sköta om dem väl. Sedan kan man ju alltid visa folk hur mycket mer en välskött häst orkar dra eller bära. Och att det faktiskt kan vara lönsamt att sköta om djuren ordentligt.

/KT

det stämmer inte riktigt att det bara är pga fattigdom. det största problemet i dessa länder är OKUNSKAP. dom förstår inte att hästen har känslor precis som oss men behandlar den som en traktor. dom förstår inte viktigheten av veterinärvård, bra foder och anpassad utrustning.

det viktigaste man kan göra är att upplysa om att hästen kan jobba bättre om den tas hand om på ett bra sätt.

det finns många ideella organisationer som jobbar för att hästar ska få det bättre, tex ILPH. dom fokuserar på att utbilda människorna och ge stöd i form av foder, utrustning och gratis veterinärvård.

det finns ju även många rika i colombia, kan du inte starta en förening för att hjälpa hästarna? :idea: du kan tex hålla charity events för att samla in pengar. kanske kan du hitta en veterinär som vill hjälpa till också.

International League for the protection of Horses, ILPH, ska i vart fall starta upp ett 5 årigt projekt för att hjälpa de Rumänska hästarna. Kanske dom är någon att kontakta. Vet ej i vilka länder dom finns eller agerar, men kan ju vara värt ett försök.

Vet du vad någon av dessa föreningar heter och hur man får kontakt med dem?

Någon som har skickat in begagnad utrustning till något liknande?

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Äldre Argh jag ar sa arg pa mig sjalv, och pa datorn for att den sakcade ihop sa att sidan inte sparades. Men hittade for nagon vecka eller...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Inglorion
·
Hästvård Fick hem en hast idag som har varit pa bete i ca 3 manader. Han hade dragit av sig ett par skor och hovarna sag daliga ut, sa...
2
Svar
25
· Visningar
8 388
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar