• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TifaStar
  • Startdatum Startdatum
T

TifaStar

Jag är helt oerfaren när det gäller travsporten men nu är det så att jag har en liten fråga :) Jag har en vbl valack på 4 år som aldrig startats på travet men han är körd och tränad (inkörd i lettland och riden av mig.) Nu är det en karl som test kört min häst åt mig pga att jag var nyfiken på om han hade kapacitet.

Nu till fråga... Jag är osäker på om jag ska låta den här karln träna min häst och försöka kvala honom. Är nämligen rädd för att min häst ska ändra personlighet och bli hettsig, stressig osv. Han är nämligen jätte stabil i psyket men med mycket motor. Blir vbl lätt sönderstressade?

Sv: Sattsa?

njae.. det beror på individen och på hur bråttom man har med träningen..

jag vet inte vad du använder hästen till nu? om du rider och vill fortsätta med det samtidigt som han travtränas så kan du ju se till att ni gör helt olika saker då. De flesta travhästar lär sig skillnad på vagnjobb och ridjobb. Så om individen själv är stabil så borde det inte vara några problem.

Han togs ur träning i Oktober och jag köpte honom i December och sen dess har han bara blivit riden, hoppning påbörjad, ridit lektion på honom 1 gång i veckan. Han är i bra konditon :)

Han som ev ska träna honom är amatörtränare och han kommer även att köra hästen under loppen om det nu blir så. Han ska träna min häst mot att jag rider hans ena travhäst. Det tycker jag lät vettigt :)

Tas han lugnt bör det inte vara några problem.
Testa du om du känner för det.

ja absolut! Och som sagt, du behöver nog inte oroa dig för att han ska bli för stressad för att ridas. Om har redan varit i träning förut och ändå är lugnt fortfarande så är det inga problem. men kom ihåg att skilja på rid och travträningen!

Min erfarenhet är att antingen så har du en lättstressad individ eller inte.
Detta brukar inte själva tävlingsbiten "väcka" till liv utan det är medfött.

Däremot kan en redan hetsig häst bli lugnare av att inte vara på banan utan bli hemmahäst givetvis!

Jag själv rekommenderar alltid folk som vill ha en travare som ridhäst/körhäst att skaffa en som har startat en del.
Då har du ofta en häst som är välhanterad och van vid olika miljöer samt att många "olater" har jobbats bort.

Kan inte förstå när det står i annonser om varmblod att "dom har aldrig startat" att det skulle vara någonting positivt eller varför folk är så rädda för att köpa en fd. tävlingshäst.

Så mitt råd är att gå lugnt fram och känn dig delaktig i både träning och tävling.
Märker du någon förändring, till det sämre, på din häst så har du ju din fulla rätt att avbryta "projektet" men jag tror inte att din cooling blir en hetsporre för det!

Ps!
Självklart är en tävlingsindivid i toppkondition med full matrason mer på tårna än vad en hemmalullare i hagen är.
Kanske därav ryktet om starthästar och hetsighet har kommit?

Låter klokt :) De människor jag har frågat hittils tycker också att jag ska prova och se vart det leder. Han har ju varit lugn hela tiden jag haft honom... eller ja "hela tiden" var väl att ta i haha 7 månader iaf :)

Tack för alla svar måste jag förresten tillägga :) Verkligen roligt att läsa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Trav en vän till mig har en 3årig valack, inte kvalad. Han har inte tid för honom, och har därför bett mig hjälpa honom. Hästen ska stå i...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: giffan
·
L
Trav Hej jag undrar vad ni tycker här för jag är lite osäker hur jag ska göra. Förra året så köpte jag ett VBL valack till min dotter har...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: martha
·
P
Hästvård hej! ska kolla på en travare, troligtvis vbl, imån. han är 7 år, gått på travet, snäll i alla lägen, valack, inkörd och...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Equi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar