Sätter vinterpäls

Niela

Trådstartare
Ja Jorunn har fått stått i 3 dagar helt så jag har inte åkt ut..
Så i går när jag kom ut så när jag skulle borsta henne så bara rasar de av hår..Nu pratar vi om en hel full grep när ryktningen var klar.:eek:

Och När jag har kört med ryktstenen så efter ett tag så är hon ljusare på baken där hon fäller mest(vinterpälsen)

Men det är ju bara Juli och apvarmt ute... inte kan hon väl börja sätta vinterpälsen nu??
Aldrig varit med om maken till tidig pälssättning.
Kommer ju bli tvungen att raka henne redan i Aug om hon ska sätta päls nu.
Kommer ju inte orka ett jota med vinterpäls i 30 graders värme:crazy:

Fler som varit med om detta??

Sv: Sätter vinterpäls

Min fäller lite nu, det brukar han göra vid den här tiden på sommaren. Inte så det trillar drivor med hår direkt, bara så man märker att det är mer än tidigare. Det brukar som sagt vara så vid den här tiden men vinterpälsen brukar ändå inte dyka upp förrän i september.

Min har börjat fälla sommarpälsen... Samma tid varje år, det är skit att de inte kan ha den lite längre.

Har flera som börjat fälla sommarpälsen, för några veckor sedan började den första faktiskt.

Svala kommer snart börja fälla. Hon är alltid tidig med fällningen, vårfällningen påbörjas vid vintersolståndet.
Rodi däremot har fortfarande lite vinterpäls kvar.

OPki ja då verkar ju Jorunn inte direkt ovanlig så kan amn pusta ut igen=)=

Filipus sätter alltid vinterpälsen vid månadsskiftet juli-augusti och ibland senare, så det är nog inget ovanligt!

Så det är oki att klippa redan??
För när jag red i går så vart Jorunn riktigt svettig så svettig har hon aldirg varit förr.
Så det märkt att pälsen är ivägen..Har ju klippmaskin så=)

Men trode man itne skulel klippa när de fäller.. eller kanske bara är en myt??

För då rakas damen i morgon!

Hästar reagerar på ljuset, och redan nu är det ju trots allt mörkare. Vi har en som alltid klippts första gången omkring första veckan i augusti. Det blir en rejäl klippning då (pudelben fram ;) ), och det har aldrig skadat vinterpälsen. Men det blir många klippningar på en vinter ...

Min Filipus kommer rakas snart han med, typ i slutet på nästa vecka eller nåt. :)

Om du tänker ha Jorunn klippt i vinter så spelar det väl ingen roll när du börjar? Om du däremot klipper mer nu än vad du tänker fortsätta med under resten av vintern så finns det en liten rist att den vinterpälsen blir lite stubbig och styv.

Min pålle har fällt pyttelite, men det kommer så småningom komma mer.

Oki.. ja jag tänkte klippa här i helgen men bilen vart stulen.. med klippmaskinen i:crazy:
Men i går hittade jag den och klippmaskinen var kvar:banana::bump:
Så nu åker pälsen.
Tror det bara blir en halsklippning för det är ju där hon blir så svettig.

Nu har hon fällt 2 grepar päls och vinterpälsen på baken har kommit fram den är ju ljusare än sommarpälsen!

Kveikja börjar oxå fälla väldigt tidigt, hon började för ca en vecka sedan. Men jag kan inte ana nån vinterpäls än. Men klippning blir det i augusti, då brukar vinterpälsen redan va väl påväg.

Nu har Jorunn nästan satt sin vinterpäls, hon börjar gå mer å mer åt gräddvita hållet nu som är hennes vinterpäls.

Vill inte raka men få se hur hon som ska träna henne tycker besväras hon för mkt av svett och värme får hon ju rakas..

Hon åker vecka 34 vart framskjutet då min bil vart stulen och fick köpa ny bil ist för att skicka iväg journn på töltsättning!

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 073
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp