Sätter konstig sommarpäls :S

S

SteffH

Min islandshäst är klippt under vinterhalvåret, och är då helklippt förutom huvud och ben. När han sätter sommarpäls brukar det inte vara några problem utan pälsen blir jämn och mjuk. Detta året är den dock lite sträv på de ställen han har fått päls och längre än vanligt, jag slutade klippa honom 3 veckor innan nyår så han har haft god tid på sig att börja fälla. Ger dessutom B-vitamin dagligen. Någon som har samma problem? :confused:

Sv: Sätter konstig sommarpäls :S

Min islandshäst är klippt under vinterhalvåret, och är då helklippt förutom huvud och ben. När han sätter sommarpäls brukar det inte vara några problem utan pälsen blir jämn och mjuk. Detta året är den dock lite sträv på de ställen han har fått päls och längre än vanligt, jag slutade klippa honom 3 veckor innan nyår så han har haft god tid på sig att börja fälla. Ger dessutom B-vitamin dagligen. Någon som har samma problem? :confused:

Vill gärna också höra, har dock inte riktigt samma problem.
Utan ja har klippt filt klippning på min häst. och alla andra i stallet har nästan fällt färdigt, medans han endast sommarpäls på bogen, resten är vinterpälsen kvar, klart han fäller, men de är inte mycket.
Han brukar vara sen varje år, men inte såhär, eller så kanske han är det, men man märker de mer nu bara för han är klippt så pass mycket.
Blir de så här bara för man klipper dom?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 503
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Någon har försökt klippa hovskägget på fjordingen jag rider. Det är det fulaste jag sett! Hästen har jätte lång päls på benen och...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :( Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock...
Svar
6
· Visningar
3 607
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod