Sätter inte sommarpälsen

_Runaway_

Trådstartare
Har en gamling på 23 år här hemma som har lite problem med pälsbytet. Han sätter ingen ny sommarpäls! Han började fälla för ungefär en månad sen, och gör fortfarande, men det verkar liksom inte komma något nytt under. Det är en helklippt fux, så färgskillnaden mellan klippt och sommarpäls är väldig tydlig (tänk rosa goes eldröd...) därav den tydliga saknaden av ny päls.
Finns det egentligen något man kan göra för att underlätta processen? Han har ordentligt med protein i foderstaten, och har haft hela vintern så det finns knappast underskott där, snarare tvärtom. B-vitamintillskott får han för att hålla humöret stabilt. Jag vet att päls inte består av b-vitaminer men den här hästen blir oerhört grinig utan dessa tillskott på våren så därför får han det.

Kan beviplex-injektioner egentligen ge någon extra skjuts på pälsbytet? Eller är det bara acceptera att åldern gör det svårare för varje år och att det tar längre tid helt enkelt?

Sv: Sätter inte sommarpälsen

Jag har en här hemma på 25 år och han tappar vinterpäls så det står härliga till!! :D
Han får ingen speciell mat. Har fällt nu i 2 månader och är i sluttampen nu, förhoppningsvis.

Sommarpälsen börjar synas och man bara längtar tills allt är tappat. Sen dröjer det ju inte länge till förräns dom börjar sätta till vinterpäls igen... :angel:

Jag har haft motsat problem på min gamling de senaste åren dvs han lyckas inte fälla vinterpälsen ordentligt trots extra b-vitaminer. Lösningen för mig är att klippa även sent på säsongen (klippte nu senast för en vecka sedan).

Men jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt ditt problem. Till viss del tror jag att man får acceptera situationen just pga av åldern. Men om det i ditt fall finns något ytterligare att göra låter jag vara osagt. Hoppas någon annan kan komma med någon lösning.

Han är ju redan klippt (även om det var ett tag sen, men det har inte växt ut så mycket efter det), så det kanske bara är att vänta och låta det ta sin tid. Eftersom han är klippt så har han åtminstone inte problem med att han svettas eller så.

Min erfarenhet är den med en 24 åring här hemma, han kräver extra protein för att klara en fällning och sättning, fast för att det ska hjälpa så börjar vi med det redan i slutet av december. B-vitaminer hjälper inte ett smack.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka