(Det blev ganska långt...)
Varför kan du inte använda en target-platta?
Bara för att du lärt in ingångar med hjälp av klossen kan ju hunden fortfarande lära sig att använda tergeten till andra övningar. Jag har typ fem olika targets här hemma, som alla betyder olika saker
Är detta något moment i rally? Du får ursäkta i så fall om något jag skriver är galet men jag har ingen koll på hur momenten där ska utföras.
Jag hade tränat ungefär så här:
Använd en platt, lite större target som skiljer sig från klossen, exempelvis en sittdyna. Rör sig hunden mycket på plattan och börjar greja med sidosteg eller liknande kan du börja med att belöna att hunden står stilla. Använd omvänt lockande om det behövs.
Shejpa sedan hunden att sätta sig på denna. Precis i starten är det viktigaste att hunden förstår att den ska sitta på plattan, men så fort hunden har förstått det kan du börja vara noga med kriterierna -Hunden ska sitta rakt, riktad mot dig.
När hunden har förstått vad den ska göra på targeten och gör det självsäkert och rakt, kan du börja jobba med att hunden ska kunna utföra det från din sida när du står upp. Jag hade börjat med att hålla hunden i halsbandet, när hunden riktar uppmärksamheten framåt släpper du greppet och låter hunden utföra sitt beteende.
Tycker hunden att det blir för svårt att utföra beteendet nära (snäv sväng och hunden börjar slarva genom att sätta sig snett) kan du öka avståndet med kanske 1 - 1,5 meter till targetplattan och sedan långsamt flytta er närmre och närmre.
Tänk också på att placera dig själv så att det är du som står mittemot targeten, det är ju där du vill ha hunden.
När hunden kan utföra det hela från rätt avstånd är det dags att lägga på signal och att den också så småningom ska kunna sitta/stå och vänta på signalen. Targeten ska också plockas bort och beroende på din hund kan du eventuellt plocka bort den rakt av, alternativt klippa sönder den i mindre och mindre bitar.
För att öka förståelsen för positionen och uppgiften ytterligare kan du parallellt med den andra träningen också sätta hunden ner och själv ställa dig i position framför hunden. Mata hunden med godis och skapa värde i att vara där.
När hunden tycker att den övningen är trevlig kan du testa att backa (myrsteg till en början) och belöna minsta rörelse som hunden gör för att följa dig. Backa längre och längre ju säkrare hunden blir på uppgiften.
För att försvåra ytterliggare och verkligen skapa förståelse för positionen kan du sedan också lägga till svängar och låta hunden jobba för att hålla sig kvar.
Hoppas det var till någon hjälp