Sätta upp campingtält själv?

Silver Girl

Trådstartare
Jag funderar över att köpa ett tält. Kommer bo på campingar och inte bära på det så jag vill ha ett campingtält och då jag gärna vill ha ståhöjd i "förtältet" verkar det som att det då blir minst ett 4-mannatält. Men alla filmer jag hittar som visar hur man sätter upp dessa har två personer.

Någon som har erfarenhet av ett sådant tält och vet om det är svårt/omöjligt att sätta upp på egen hand.
 
Jag funderar över att köpa ett tält. Kommer bo på campingar och inte bära på det så jag vill ha ett campingtält och då jag gärna vill ha ståhöjd i "förtältet" verkar det som att det då blir minst ett 4-mannatält. Men alla filmer jag hittar som visar hur man sätter upp dessa har två personer.

Någon som har erfarenhet av ett sådant tält och vet om det är svårt/omöjligt att sätta upp på egen hand.
Det finns såna pop-up tält som typ reser sig själva. :)
 
Länka gärna eller berätta vilken modell du tänker på. Jag har inte sett några som liknar det jag vill ha.

Det finns pop-up och sen finns det såna man pumpar med luft som denna:

https://www.decathlon.se/talt-air-s...ag7my09lFbeqQ5dni5Dpt4hPB6f4MjXsaAl7-EALw_wcB
33768
bild om inte länken funkar.
 
Jag har ett MSR Hubba Hubba nx 2-mannatält, kupoltält. Det är ett lättviktstält, plättlätt att sätta upp själv :) Bra vattentäthet dessutom, iaf. för sen vår-sommar-tidig höst. Nu är det inte ståhöjd i det, men ett kupoltält är väldigt lätt att sätta upp själv, jämfört med ex. ett tunneltält. Så ska du sätta upp det själv, sikta på ett kupoltält! Kupoltältet behöver inte heller spännas fast i marken, det har sin stabilitet själv.
 
Jag har ett MSR Hubba Hubba nx 2-mannatält, kupoltält. Det är ett lättviktstält, plättlätt att sätta upp själv :) Bra vattentäthet dessutom, iaf. för sen vår-sommar-tidig höst. Nu är det inte ståhöjd i det, men ett kupoltält är väldigt lätt att sätta upp själv, jämfört med ex. ett tunneltält. Så ska du sätta upp det själv, sikta på ett kupoltält! Kupoltältet behöver inte heller spännas fast i marken, det har sin stabilitet själv.
Låter ju bra, men kan tyvärr inte hitta något som är ståhöjd. Har hittat tält där man kan sitta i förtältet bakom myggdörr. Skulle vara bra både för att slippa myggen och för att kunna sitta där med hunden. Men ska leta lite till.
 

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
932
Senast: Zpunk
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 908
Senast: sthu
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 985
Senast: hundtant
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp