Sätta stopp för ridningen

N

NickDaloy

Kan verkligen en sommargäst sätta stopp för min ridväg? Jag brukar rida förbi en sommarstuga som ligger exakt intill min ridväg. Sedan rider jag genom en badplats där han har sin båt på stranden, för att komma in i skogen. Nu är det så att han tycker att jag stör, så han har anmält mig varje gång. Jag stör när jag rider förbi hans hus+stranden. Nu tänker sätta stopp för mig genom att sätta upp en bom. Det är inte hans väg, vi äger halva vägen och en trevlig granne äger både stranden och andra halvan av vägen. Kan han göra så då?

Sv: Sätta stopp för ridningen

nej. ens om det var hans enskilda väg, så har han enligt allemansrätten inte rätt att stänga av för gående, cyklister eller ryttare, enbart motortrafik.

Ja är det inte kul med sommargäster som tror att dom äger allt omkring dom:devil:.

Vet inte om jag fattat rätt. Men ska han sätta bom på en väg som inte är hans?? :confused:

*Knapplån*

Delvis trådkapning. Som jag har förstått det så får man ju alltid rida på skogsbilvägar och liknande, men inte på folks tomter. Hur är det när vägen går rakt över en tomt? :confused: Nu frågade jag om lov och jag får rida där, men hade jag behövt be om lov? Om man bortser ifrån att det är det hyggliga och trevliga sättet att göra... :)

meh :cool: vilken en :devil: låter väldigt dumt, tror som dom andra skrivit att man inte får göra så..
fattar inte att vissa folk är så ÖVERDRIVEt känsliga:cool:

En sådan man har jag också stött på.
Men han nämnde ingenting om att jag störde då et är en STOR granhäck mellan hans sommarhus och vägen.

Däremot påstod han att jag gjorde stora gropar i vägen när jag red som han fick kratta igen efter varje gång. Kan tilläggas att jag enbart skrittar på den vägen då det är en HÅRD väg med stort grus.
Vägen liknar våran och i princip i alla väder är vägen torr och hård.

Sist jag red där konfronterade han mig och kom med alla anklagelser om ditt och datt och avslutade med att han skulle sätta upp en förbudsskylt. Jag svarade bara "gör det då förfan. jag rider här tills den är uppsatt" :D Lite otrevligt kanske men han var inte så trevlig han heller.

Att läsa om allemansrätten:
http://www.allemansratten.se/upload/PDF/AllemansSVE.pdf

Eftersom ni äger "halva" vägen och någon annan den andra delen så kan inte denna sommargäst förhindra ridning, han har inget att säga till om i detta fall. Om vägen varit hans och han inte uppbringar statligt bidrag för vägen så är det han väg och hans val, i synnerhet om vägen går så nära bostad.

Kicki :)

Min bofasta grannes söner kör motorcross i full fart förbi hans sommarhus och det är också fel tycker han.

Min hage går ner i skogen till sjön precis förbi gnällspiken, när vi satte upp den var det gnäll. Då kunde han inte stjäla ved mer.
Min häst när hon vill hem backar hon in saker, och har backat in i ett träd vid huset. Det såg han.
Men min trevliga granne har sagt att jag får rida där så mycket jag vill. Blir det gnäll så tar han honom under upptuktelse..

Min bofasta grannes söner kör motorcross i full fart förbi hans sommarhus och det är också fel tycker han.

Min hage går ner i skogen till sjön precis förbi gnällspiken, när vi satte upp den var det gnäll. Då kunde han inte stjäla ved mer.
Min häst när hon vill hem backar hon in saker, och har backat in i ett träd vid huset. Det såg han.
Men min trevliga granne har sagt att jag får rida där så mycket jag vill. Blir det gnäll så tar han honom under upptuktelse..

Skulle väl själv inte heller bli så glad om någon körde motorcross i full fart förbi huset även om dom ägde vägen, det går ju att köra lugnt förbi. Att visa hänsyn är lika viktigt som att inse att man måste få röra sig på egna eller allmänna vägar. Och när man färdas med häst förbi så kan man ju skritta istället för att galoppera.

Kicki :)

En sådan man har jag också stött på.
Men han nämnde ingenting om att jag störde då et är en STOR granhäck mellan hans sommarhus och vägen.

Däremot påstod han att jag gjorde stora gropar i vägen när jag red som han fick kratta igen efter varje gång. Kan tilläggas att jag enbart skrittar på den vägen då det är en HÅRD väg med stort grus.
Vägen liknar våran och i princip i alla väder är vägen torr och hård.

Sist jag red där konfronterade han mig och kom med alla anklagelser om ditt och datt och avslutade med att han skulle sätta upp en förbudsskylt. Jag svarade bara "gör det då förfan. jag rider här tills den är uppsatt" :D Lite otrevligt kanske men han var inte så trevlig han heller.

haha, bra svar! :D

NickDaloy: ja är övertygad om, precis som alla andra, att gubben inte har någon rätt att sätta upp en bom.

Varenda sommar är det ett mindre helvete, när dom där sommargästerna kommer ut i sina stugor. Ett år var det en gubbe som skulle skjuta både mig o min häst om han såg oss en gång till. Senast för 2-3 veckor sen var det en danska sommargäst som backade ut sin bil mitt framför mig o tvingade mig att vända med vagn o allt på en grusväg 3 meter bred. Han skulle polisanmäla mig oxå. Han tyckte jag körde alldeles förfort, det roliga var bara det att han låg ½ meter bakom mig o tryckte o försökte flera gånger när vägen blev lite bredare att köra om.

Nej dom där sommargästerna är inte ett dugg roliga. Sitter inne i stan hela vintern o då är det ingen som klagar, men såfort dom kommer ut på landet, då jävlar blir det liv i luckan!

vet inte hur det är när vägen går igenom tomten om vägen tillhör den som bor där borde den tillhöra tomten...

bra att du frågat fört om du fick rida där, alla vill inte ha ryttare in på knutarna men du har ju frågat så det är ju bra!

Vilket är ett praktexempel på att missbruka allemansrätten. Ja de FÅR köra där, men man ska visa respekt. Vår motionsslinga med travarna går precis över en tomt/mindre gård (det är väg men precis vid huset) och vi har frågat om de tycker det är okej att vi passerar. Och trots att man får ett ja så måste man visa respekt och visa att man sköter sig. Vi skrittar tex. alltid förbi.

On topic: Han får inte sätta upp bom ens om det är hans egen väg, inte utan tillstånd. Får heller inte sätta upp skyltar om förbjuden ridning tex.
Det bästa är alltid att prata med folk. Vi pratar med grannar och markägare varje år här nästan och frågar om de tycker det är ok med ridning och körning förbi husen, galopp på stubbåker osv. Aldrig några sura miner.

nej. ens om det var hans enskilda väg, så har han enligt allemansrätten inte rätt att stänga av för gående, cyklister eller ryttare, enbart motortrafik.

men räknas inte häst in bland motor trafik? :crazy: jag trodde nämligen att det gällde så att där inte bilar få köra där får man inte heller rida...
att häst räknas som "fordon"

inte för att ja är laglydig på något sätt..

På vägen klassas hästen som fordon, dock inte motorfordon. Därför ska hästekipage befinna sig på höger sida i körbanan, till skillnad från fotgängare. Hästar får alltså vara på vägar som förbjuder motortrafik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar