sätta päls/täcke

noble art

Trådstartare
hej, finns det något samband mellan vinter päls och när man börjar lägga på täcke? Alltså då jag inte klipper min ponny brukar jag börja med täcke tidigt på hösten för att slippa så tjock päls på honom. Men har börjat fundera på om det eg spelar ngn roll?? Vad är det som påverkar om han får tjock päls eller inte?

Sv: sätta päls/täcke

Solen :D hur mkt päls hästen får är lite från häst till häst men det är ljuset som gör att de böjar sätta päls alltså att det blir mörkare nu.. om man sätter på täcke så blir det mindre ljus och sätter kan då sätta mer päls men även mindre. man får också tänka på att det kan se ut som om de har mindre päls en de har för att täckena plattar till pälsen..

Mer Ljus mindre päls. ställer du in hästen stora delar av dygnet i ett Mörkt stall så kommer den att sätta mer päls

aha, så det har inte med kylan/värmen att göra? så eg är det bästa att gå på bete så länge som möjligt för att vara ute mkt då det är ljust?

Vet inte om en svag nattlampa påverkar så mycket, men jag märkte skillnad när jag bytte från ett stall där lampan släcktes helt kl 19 på kvällen och ett där lampan släcktes kl 23 på kvällen. Sammanträffande? Tja, inte vet jag, men pållen fick mindre päls i alla fall. :p Nu står han i ett stall med lampan tänd till kl 22, det är dock ett mörkare stall i största allmänhet och pållen fick lite längre päls förra vintern. Dock inte så mycket som när han stod i det första stallet.

aha, så det har inte med kylan/värmen att göra? så eg är det bästa att gå på bete så länge som möjligt för att vara ute mkt då det är ljust?

de hade jag härt också, men det är bara halva sanningen

Förra året så hade jag mina ute på bete länge av flera skäl

Nordisen såg ut som en björn och dethar knappt gått att rida då han är äldre och tappar långsamt

Never again

I år så får de gå inne på nätterna och ja vintepälsen är rendan här = mörkare i stallet

men längden - anständig

Så jag skulle säga att ljuset styr när - men nattkylan hur lång. Tänk på att det kryper ned på nätterna även om det är varmt på dagarna

Så täcke på nätterna om ute om man inte vill ha så lång vinterpäls

Skillnaden är mer än 5 cm på min....

I år ser han ut som en häst och inte en fäll

du kan begränsa mängden päls på vissa hästar, men sätter päls det gör dom oberoende av täcken. det beror på ljuset och luften.

KL

Foderbladet nr 1/09 från SLU har skrivit en artikel ang. detta och det var väldigt intressant tycker jag, då en del säger ljus och en del säger värme avgör hur mycket päls hästen sätter, men inget av detta stämmer.

jag citerar från foderbladet:

" Pälsbytet märks ofta mindre på hästar som tränas hårt än på unghästar och hästar som inte arbetas. Det beror på att arbetande hästar får mer foder och de kan om de ligger på gränsen energimässigt spara energi genom att bli lite slöare under den tid pälsen växer. Samtidigt sätter de inte heller lika mycket päls, eftersom den högre fodergivan och därmed högre ämnesomsättningen producerar mer värme än en underhållsfoderstat"

Alllså hög ämnesomsättning (mkt arbete och mkt foder) ger mindre päls. Därför sätter tävlingshästen inte så mkt päls och konvalecenten blir lurvig. Så börja träna ordentligt och ge mer foder så får hästen mindre päls!

Det står även att det är viktigt att ge mer protein och energi under Augusti när vinterpälsen produceras och under Januari när sommarpälsen produceras.

Det står även att det är meningslöst att ge B-vitamin i samband med pälsfällning då det bara är slutfasen av pälsbytet.

Senast ändrad:

varför tror du alla tävlingshästar blir klippta om det är så? :p nej, pälssättning är individuelt och JO det är dagsljuset som avgör när den börjar.

visst sätter en häst i träning mindre päls än en som bara lufsar i hagen. det innebär dock inte att den INTE sätter någon päls.......

Jag tror ärligt att det är alla tre faktorerna som avgör

hästar som får gott om foder sätter mindre päls om man generaliserar

men man skall fodra en ponny bra mycket då....

:grin:

Det jag hört är att B vitamin hjälper dem att släppa vinterpälsen

Så det har min gammelhäst fått, men det gjorde mer verkan att ha inne i täta stallet på nätterna på vår försommar

Förmig har detta alltoid varit ett problem - en häst som har släppt vinterpäls färdigt lagon till midsommar - och som börjar sätta vinterpäls i augist
:crazy:

Hur lång den har varit har alltid berott på stallet - inser jag nu efteråt :o

ute box..... oj oj oj

Senast ändrad:

Min tävlingshäst har jag aldrig behövt klippa, så nej, alla tävlingshästar är inte klippta.

JO det är dagsljuset som avgör när den börjar.

Javisst avgör ljuset när de börjar släppa den gamla pälsen, men frågan ju hur om hur man reglerar hur mycket päls de sätter.
Alla hästar sätter ju vinter/sommarpäls.

Dessutom är det SLU som har forskat fram detta, inte mina egna åsikter. Tycker det är bra med riktig fakta, då det finns lika många teorier i ämnet som det finns folk.

varför tror du alla tävlingshästar blir klippta om det är så? :p nej, pälssättning är individuelt och JO det är dagsljuset som avgör när den börjar.

visst sätter en häst i träning mindre päls än en som bara lufsar i hagen. det innebär dock inte att den INTE sätter någon päls.......
Det står ju inte att tävlingshästar inte sätter någon päls, eller hur??? Det är klart att ljuset styr pälssättningen, men det är också helt logiskt att en häst som kan använda energi (läs, tävlingshästar som får mycket mat) till att hålla sig varm inte heller sätter lika tjock päls. De behöver helt enkelt inte lika tjock päls eftersom de har energi så det räcker till både värme och arbete. Att man klipper tävlingshästar har nog minst lika mycket att göra med mode (en klippt häst ser mer tränad ut än en lurvig sas) som med att det tar kortare tid för dem att torka efter träning t ex. Givetvis är det individuellt och genetiskt betingat också. Om en shettis inte så ut som en lurvhög på vintern så skulle i alla fall jag börja undra om det inte var ett dvärg-fullblod med kulmage.

hej, finns det något samband mellan vinter päls och när man börjar lägga på täcke? Alltså då jag inte klipper min ponny brukar jag börja med täcke tidigt på hösten för att slippa så tjock päls på honom. Men har börjat fundera på om det eg spelar ngn roll?? Vad är det som påverkar om han får tjock päls eller inte?
Jag trodde också förr att tidigt täcke = mindre päls. Men det är helt klart att pälsen bara plattas till så det ser ut som om det vore mindre päls.

Jag tror ärligt att det är alla tre faktorerna som avgör
Självklart spelar genetiska faktorer oxå roll, men en shettis som arbetar hårt och en som bara går i hagen får då olika mycket vinterpäls. Även om den får mkt mer än ett fullblod

Det jag hört är att B vitamin hjälper dem att släppa vinterpälsen

Ytterligare citat från SLU:s Foderblad
"Det finns en gammal tradition att ge hästarna foderjäst på vintern för att underlätta pälssättningen. Denna tradition har moderniserats till att ge hästarna ren B-vitamin vid fällningen, villket inte ger någon påttaglig effekt på pälsen, men kanske lugnar en och annan hästägare. Foderjäst innehåller förvisso en del B-vitamin men framför allt innehåller den protein, som kan behövas för att producera den nya pälsen eller för att återuppbygga det muskelprotein som använts till pälsproduktionen"

Förmig har detta alltoid varit ett problem - en häst som har släppt vinterpäls färdigt lagon till midsommar

Gammla hästar har ju svårare att tappa sin gamla päls på grund av hudens elastisitet som blir sämre med åldern.

Senast ändrad:

JO det är dagsljuset som avgör när den börjar.

Alla lägger väldigt stor vikt vid ljuset i samband med pälsfällning/sättning, en fundering jag har kring detta, hur gör hästar kring ekvatorn? Där dag o natt är lika långa året runt. Har de samma päls hela livet??

Nattlampa är super i stall :D då hästarna rör sig rätt mkt de sover ju endats 2-3 timmar om dagen och vem säger att de inte gör det i hagen :P jag har nattlampa i mitt stall och han satte inte alls lika mkt päls i vintras som en annan vinter där det var mörkare i stallet

Lite med kyla/värmen spelar ju också roll men inte alls på samma sätt som med ljuset :) en häst som har lite fett och är frusen av sig sätter säkert lite mer päls än en lite tjockare som inte fryser så lätt

men du skrev ju såhär: då en del säger ljus och en del säger värme avgör hur mycket päls hästen sätter, men inget av detta stämmer. har du redan ändrat dig??

det är väl en självklarhet att en täckad häst inte får lika mkt päls som en otäckad. det är ju tur för dig att din häst inte sätter mkt päls, men även hästar i full ridträning kan sätta björnpäls. det är individuelt. två hästar som står i samma stall, rids, fodras och täcks precis likadant kan ha helt olika pälsar. tom travare behöver ofta klippas trots att dom tränas mkt mkt hårdare än vad en ridhäst nånsin görs. dessutom har valacker lättare att få tjock päls än hingstar och ston så hormoner spelar också in.

så nix det är tyvärr inte så enkelt att man kan träna och fodra mer så slipper man klippa......

a1agnlju: det kanske finns vissa som klipper för att det är "mode", men jag tror och hoppas att dom flesta klipper för hästens bästa, så att den slipper stå och frysa med blöt päls i timmar efter träningen! det ska inte särskilt mkt päls till för att hästen får problem med att torka.

men du skrev ju såhär: då en del säger ljus och en del säger värme avgör hur mycket päls hästen sätter, men inget av detta stämmer. har du redan ändrat dig??

Vad menar du?? Enligt SLU är det ämnesomsättningen som avgör mängden päls, det står ju rätt upp och ner i citatet.

förvisso klipps ju alla tävlingshästar jag känner men den Lindsen skriver låter inte helt orimligt eftersom de hästar jag känner som går höga klasser och presterar mycket, arbetar hårt etc. sätter inte samma typ av päls, de blir sällan lurviga utan får en tätare päls och klipps ändå för att slippa svetten i pälsen.
tror att det är individuellt men man ska nog inte förkasta den teorin, jag har märkt det på mina hästar, Wille t.ex. första året när han gick ganska lite (mycket tappskor, sårskador etc) satte björnpäls för att alla vintrar efter det när han gick hårt och mycket inte behöva klippas alls.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka