sätta på vagn

Z

zillax89

Hej, min två och ett halvt åring är mer än mogen att få dra en vagn, eller iallafall testa för första gången men problemet är att jag har bara en bröstsele och själva bröstan är för kort, till nästa vinter eller i sommar skall vi skaffa en loksele men skulle vilja sätta en vagn på henne nu så hon kan få stå ett halvår och tänka på det. Går det att använda den bara för att sätta på vagnen och se hur hon reagerar eller är det alltför riskabellt? Jag kan ingenting om körning men har folk som kan hjälpa mig, dock har dom bara russ selar och dom är ju för stora då hon bara är en liten welsh mountain.

Har ingen bild för tillfället men den hänger nere på bogbladet och själva spännena är lite längre fram än bakom bogbladet om ni fattar vad jag menar? Känner mig så inkompetent.. Hon älskar att bli tömkörd och är inte ett dugg bakrädd, har haft presseningar efter sig och allt, kan kasta saker bakom och hon bryr sig inte, skall testa med däck nu så småningom. Men frågan är om det funkar med selen ändå bara för att testa vagnen eller om det inte är bra alls. Har nämligen inte pengar till en loksele nu.

Kan skaffa bild imorgon.

Sv: sätta på vagn

Grejen är ju att ska du köra med rockard ska du skaffa en bröstsele, ska du jobba i skogen ska du skaffa en loksele.
Gissar att den bröstselen du har är en enkel bröstsele som man inte ska använda att dra något med merän kanske nån enstaka gång.
Men för att dra en rockard för inkörning skulle det kanske gå.
Fast, bättre att köpa den selen du ska ha, sätta på svängel o rätt skakelringar och bakselefäste på rockarden och sen köra in så att hästen får rätt utbildning från början då det skiljer sig rätt markant från enkel sele till riktigt körsele.
Ni får ursäkta mig om jag har förutfattade meningar, kanske menade ni att draglinorna var för korta? Då kan ni bara göra nya så länge, sen kanske kapa skaklarna.

Senast ändrad:

Det smartaste är väl att fråga de kunniga kompisarna, som kan titta på selen när den sitter på hästen, och som kan ta med sig sina selar och prova dem samtidigt. Passar inte grejerna så är det väl bara att vänta tills du har rätt grejer, om du ändå inte ska köra före sommaren.

Med vetskap om din inställning till hästhantering etc så tänker jag inte ens ta upp fråga om hästen är tillräckligt tömkörd, mogen för vagn osv. :) Däremot kolla om du har vant henne med slanor runt ben och under mage etc?

Visst kan du använda nästan vad som helst för att hon ska få känna på vad dra vagn är. Så länge man använder det sunda förnuftet och inte frestas att göra något som hästen på något sätt kan ta skada av, kan man göra lite stolleprov. Var speciellt observant på risken för tryck och skav!

Strunta i däck och gå direkt till vagnen- en 2-hjuling! Det är säkrare och bättre att du sitter i vagnen och har en medhjälpare som går bredvid med nödstopplina kopplad till hästen, än att gå bakom däck. Använd inte en 4-hjuling innan hästen är ordentligt vagnvan. Du skulle inte gilla att få fällkniv.

Med tanke på din utrustning, ta hellre flera småvändor än ett fåtal längre.

En ordentlig sele kan du ju återkomma om till sommaren. Hon lär ju växa på sig lite tills dess. För ordentlig körning kommer du att behöva ordentliga grejer!

LIA

Tack så mycket för svaren. Jo problemet är ju bara att kompisarna inte har någon sele som passar, om bröstan passar är alla andra remmar för långa...om remmarna passar är börstan för kort och bluäsch, jobbigt ponny jag har.
Men vadå, kan man inte ha loksele om man har en rockard? jag kan själv inget om körning, därför jag har tagit hjälp av folk men ingen har nämnt nått om att man inte ska ha loksele? vad jag förstår är loksele bättre än bröstsele då den fördelar trycket från vagnen bättre eller har jag helt fel?
Jo, hon bryr sig inte ett dugg om man har massa rep och linor runt benen, saker under magen osv, det enda hon INTE gillar är att linda benen, det tycker hon är världens onödigaste sak i världen men vi jobbar på det ;) otroligt säker häst som inte skyggar för mycket. Dessutom om hon gör det är hon inte typen som drar iväg, hon lyssnar på mig och läser av hur jag reagerar och om jag är lung är hon det också. så risken att hon skulle dra iväg med vagn osv är inte särskilt stor, dock skall man väl alltid förvänta sig det otänkbara när det gäller hästar ;)
Men jag kan testa vagnen med selen jag har nu bara för att se hur hon reagerar? eller? Om jag förstått det rätt? För annars dröjer det ju till sommaren...I och för sej skall hon ju ridas in nu så hon kommer ha saker att göra men ändå, vore kul att få på vagnen nu så hon kunde stå ett halvår och tänka lite...

Men jag kan testa vagnen med selen jag har nu bara för att se hur hon reagerar? eller? Om jag förstått det rätt?
Japp! Men det är vad jag anser. Jag ser skillnad på arbete/seriös/regelbunden körning och tillfällig/skoj/prov/tillvänjnings-körning. Andra kan ha en annan uppfattning.

Det här med seltyper.
Kolla i tidigare trådar! En grundregel är att ha seltyp som passar den vagntyp man ska köra. Vagnarna (se fr a äldre) finns i en mängd varianter för att passa olika ändamål. Seltyperna finns i sin tur för att passa olika ändamål och olika vagnar och finns dessutom i olika varianter.

En loksele passar inte till en 1-axlad vagn och en bröstsele passar inte till tyngre arbeten. Till lättare 2-axlad vagn, t ex maratonvagn, kan man använda vilket som.
En 1-axlad vagn (t ex rockard/gigg) innebär sällan något tyngre arbete. Rockard är lämpligast för inkörning.
En 2-axlad vagn är bekvämare att åka i och tar vanligen fler passagerare. Dom flesta brukar föredra 2-axlad efter en tid.

Det var lite allmänna synpunkter.

LIA

Dina vänner har säkert enkla bröstselar, för annars hade det inte gjort något om bröstan är för kort/för lång när du bara ska prova rockarden lite. Sen när du ska köpa eget köper du givetvis rätt strl.

Bröstan ska INTE sitta ihop med övriga såelen, det är en för enkel konstruktion och hindrar hästens rörelser.

Om dina vänner har sådana selar (enkla) anar jag att de kanske inte heller är rätt folk att hjälpa dig köra in. Tyvärr.. vill inte vara negativ på något sätt, men det underlättar för dig om du har bra hjälp. Sen får du hjälpa dem med köp av bättre selar när du kommit igång med körningen nästa år. :)

Okey, låter bra, jo det här med att testa vagnen är ju bara för skoj, se hur hon reagerar och testa hennes förtroende lite, hur mycket litar hon på mej egentligen? kommer hon låta mej sätta fast ett monster där bak utan att hon bryr sig?
Men okey, då skall jag kolla runt lite för nu har vi något som liknar en rockard, dock lite annorlunda, ni vet oss gotlänningar ;) Kan ta bilder sen så ni får se hur den ser ut osv. Den är på två rejäla hjul iallafall! :D Och jag är kär i den...

Men kan man ha vagn på fyra hjul till en liten a ponny? blir väl för tungt? Hon är ju trots allt bara en liten welsh mountain, dock är dom ju körhästar, har använts i gruvor osv men ändå, hennes ben e ju så nätta!

Tack så mycket för tipsen och förklaringarna, nu kan vi gå ett steg längre hon och jag ;) Alltid kul när man vet vad nästa steg är trots att man inte kan något om körning egentligen :rofl:
Har aldrig tömkört en häst innan men har lyckats lära henne ;) och hon klagar aldrig. Eller okey, när matte kommer på lustiga ideer som att linda benen, det är väl ändå världens lustiga påhitt.

Angående bröstan så har dom som vill hjälpa mej bara enkla selar där bröstan sitter ihop med selen. Har dock hittat selar på equilex, sitter bröstan ihop med selen där också? för där blev jag kär i några modeller ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du kan mkt väl ha en loksele! Loksele går utmärkt till 2-axlad vagn med!
Det ända man ska tänka på om man kör med rockard är att antingen byta ut däckeln eller att använda ett däckelunderlägg. Samt att svängeln ska sitta lågt!

En 4-hjulig vagn behöver heller inte vara för tung!

En lätt loksele som vanligen säljs är ju mer lämpad för vagnar än arbete i skogen!
En arbetssele till kallblod kan mkt väl ligga på 25 kg (komplett) medan en liknande loksele fast av "vagnsmodell" ligger på runt 10 kg komplett så det är stor skillnad bara när det gäller vikten.
Lättare loksele: http://borjes.webkaupat.info/i\60291.jpg
Tyngre loksele: http://web.telia.com/~u51507819/images2/25nov/artilleriselestor.jpg
http://www.cliffords.se/loksele2.jpg

Men kan man ha vagn på fyra hjul till en liten a ponny? blir väl för tungt? Hon är ju trots allt bara en liten welsh mountain, dock är dom ju körhästar, har använts i gruvor osv men ändå, hennes ben e ju så nätta!
Visst kan man det. Drar man en vagn på ex asfalt och vägen är plan och i våg, så behövs nästan ingen kraft alls. En 2-axlad väger förvisso mer än en 1-axlad dito, men skillnaden är inte så stor i praktiken, bl a för att det är enklare för hästen att bara dra än att även bära lite vikt i däckeln.

Det helt avgörande är hur man lastar vagnen, hur man kör och var man kör. Det får du lära dig om framöver! ;)

LIA

Okey, vad bra att det finns folk som kan.

Men jag kommer ju köra mest på asfalt men även i skogen litegrand på skovägar - ni vet.. Låter som att jag borde ha en bröstsele till dne vagnen jag har nu, två däck. Finns ju equilex men är dom bra?

Jag har vet rockarder som är tyngre än 4-hjuliga vagnar!
Men det är ju vanligare att det är tvärtom :)

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Digbil
·
Körning Jag är ju i första, andra och tredje hand ryttare, men har ändå samlat på mig en hög med selar och åker lite häst med vagn då och då...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka