Sätta märr på plats

W

WithoutFaith

Hur får man en rödhårig galen märr att inse att de INTE är chefen hur mycket de än försöker?

Misstänker att hon fått mycket skit tidigare i livet av folk och vill inte höja hand mot henne. Gjorde det en gång för hon höll på att springa över mig och hon såg helskrämd ut men nu försöker hon igen.

Likaså vägrar hon vara ensam, hon vägrar gå ifrån flocken mm.
Försöker smita ur boxen, slita sig ur ens hand, kasta av en mm.

Tips? (hon är 10 år för övrigt och en gång i tiden utbildad :crazy: )

Sv: Sätta märr på plats

Det du först måste göra är att visa din häst att du är och kommer vara dens ledare. Det gör du genom att börja gå en lång resa!
Det du måste göra innan du ens kan tro att hon accepterar dig till ledare är att ge henne trygghet och finnas där o stötta henne.
Du måste ge henne styrka o mod´o allt detta gör du genom att älska henne ta hand om henne o mata henne. Träna sedan horsemanship med henne se till att ni gör mkt tillsammans. När hon gör fel eller försöker springa över dig så slå henne inte eller höj din hand. Många tror att sådana metoder häjlper, visst hjälper dom i nuläget men din kommer alltid se på dig med rädsla.
lycka te

försök att få någon att träna horsemanship med henne de e jätte nyttigt!!! har en till min häst

Skriva mer.. hade en häst som var unghäst som var likadan.. tog mig nästan 2 år att få honom på plats.. min oro är mest hur det blir när det är en äldre häst med så pass mycket i bagaget :(

Konsekvent hantering, en ängels tålamod och gott om tid! Det kan ta åratal att få ordning på henne igen och framförallt måste du få hennes förtroende. Använd mycket röst när du hanterar henne, det har en lugnande inverkan. Mycket beröm och smekningar när hon gör rätt men säg även ifrån när hon gör fel. Höja handen måste du kunna göra, hon är nu rädd för att du ska slå men kommer att upptäcka att den höjda handen inte är början på en snyting utan bara en varning. Försöker hon springa över dig så måste du kunna visa henne att det inte är tillåtet även om hon blir skrämd. Små rörelser istället för stora eftersom hon är signalkänslig.

Det du beskriver är en mycket ängslig och osäker häst, det är därför hon är så beroende av de andras sällskap. Du ska kunna hantera henne säkert vid den dagliga skötseln och när hon ska ledas, men vänta tills vidare med att försöka något mer än att få hennes förtroende tills hon är tryggare. Du måste även kunna skilja på vad som är rädsla och osäkerhet och vad som är dumheter och försök att ta över. Även en osäker häst tål korrigeringar, men de ska vara lätta så de reagerar utan att överreagera. Väldigt viktigt att alltid berömma när hon gör rätt, även när det är efter ett "nej" och hon rättar sig.

Jobba på rutiner, det ger säkerhet och trygghet då hon vet att efter A kommer B osv.

Har en travare som jag fick när hon var 11 år. Hon var livrädd och hysterisk för allt. Men nu är hon 15 år och jag har hela tiden hanterat henne med lugn och tålamord. Kelat och pratat, suttit hos henne i hagen mm mm. Så det hjälper men kan ta tid.
Men belöningen som man sen får är värt allt jobb!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka