Sätta igång sto som förlorat föl?

jo7

Trådstartare
Hur gör ni som haft ston som av ngn anledning förlorat sitt föl? Mår de bäst av att sättas igång rätt tidigt eller låter ni dem få den beräknade "fölvilan" ändå? Behöver kropppen ngn längre tid att återhämta sig efter fölningen för att undvika sltningar och skador?

Hur menar du med förlorat. Har hon kastat eller dog fölet efter nån dag??????

Hennes föl dog - hela den ledsamma historien finns i en tråd som handlar om ögonmissbildning.

Ja, precis som föregående talare berättat så fick fölet mkt sorgligt avlivas efter ett par dgr pga av medfödda ögonmissbildningar på båda ögonen (microphtalmi), den var alltså blind..är ca en vecka nu sedan fölet togs bort..

Jag kan inte svara egentligen, men jag kan säga hur jag skulle tänkt och hur jag vet att mina erfarna kompisar gjorde med sin märr som kastade.

Först och främst måste man utgå från individen. Är det en häst som mår dåligt av att göra ingenting så skulle jag börja jobba den lite försiktigt, annars skulle jag låta den gå på bete under sommaren och börja jobba den till hösten.

Tack för svaret!
Ja..skulle nog klassa henne som en häst som mår bäst av att röra på sig och arbeta men för den skull vill jag ju inte börja kräva ngt av henne för tidigt. Har väl lite planer på att rida lite lätt nu (mest för att få ner mjälkproduktionen) och sen ge henne ordentlig sommarvila och till hösten (augusti ungefär) sätta igång henne helt igen.

Jag tror inte det spelar så stor roll för mjölkproduktionen, utan det viktiga där är att du inte mjölkar ur henne, nog så svårt om hon är sprängfylld.

Jag skulle börjat jobba henne från marken med snarare "tänk" övningar än fysiskt ansträngande övningar.

Jag är absolut ingen expert på hästar, men jag har ett shettissto som fick en dödfödd förra året, så det har jag erfarenhet av. Vi fick rådet att motionera henne ordentligt just för att minska mjölkproduktionen. Dessutom hjälper det stoet att få tillbaka sin gamla figur och fason, så att säga...Om fölet hade levt hade ju det sett till att livmodern minskade ordentligt och allt det (och nej, det är inte klart på några dagar efter förlossningen, det kan ta lång tid). Dessutom har stoet förberetts på en energikrävande digivningsperiod, och bör ha resurser. Jag tycker alltså att du kan sätta igång henne med gott samvete. Det funkade för oss, någon månad efter kunde ingen ha anat att stoet hade fölat, hon var jättefin. Lycka till med det du bestämmer dig för! :smirk:

Tack för svaret!
fick åxå tipset av min veterinär att sätta igång henne just för att minska mjölkproduktionen. Men samtidigt så är man ju lite rädd att hon ska dra på sig förslitningar o liknande, kroppen är ju ändå rätt "uppmjukad" och påfrestad efter att burit och fött fram ett föl..så jag är lite kluven i frågan.. :confused:

//jo7

Jag började rida mitt sto direkt efter att hennes fölunge fick avlivas. Dels för att snabbare minska mjölkproduktionen och dels för att hon skulle få annat att tänka på!!!

Men om du börjar lite försiktigt så måste det ju gå bra! Hon hämtar sig bättre och blir stark om du rider, än om hon går i hagen...

Ok! Men måste ändå säga att mitt sto reagerat oväntat bra och sansat på det inträffade, trodde hon skulle bli helt galen..Men visst skadar det inte att ge henne ngt annat att tänka på och jag rider henne så gärna så, saknar verkligen ridningen (trots att hon bara stått ca två mån)! Hittade du några kort på din fölunge med missbildade ögon förresten?

//jo7

Ja, du har nog rätt! Bara jag som är lite överbeskyddande kanske..ska nog allt ta en liten tur ikväll tror jag!

//jo7

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar