Sätta igång min häst :)

T

TallYTallY

Tänkte be om tips o hur jag ska göra senare.. Vill först skriva att hästen är 23 år och har stått i 2½ år. Det låter mycket, men hon har gått på lösdrift så hon har grundkondis. Tänk på det sen när ni skriver tipsen.

Hon kom i Söndags, så här ser det ut:

Söndag: Stå i hagen o se sig omkring
Måndag: -"-
Tisdag: En 25 min promenad på kvällen
Onsdag: Promenad / NH träning
Torsdag: Promenad ( kanske lite NH, får se )
Fredag: Vilar
Lördag: Skrittar ut på henne
Söndag: Skrittar ut på henne

Sen då?
tacksam för ALLT :)
 
Sv: Sätta igång min häst :)

Förslag till bra grundkondition för äldre häst
v 1-3: 30 min skritt varannan dag
v 3-5: 25 min skritt 5 min trav varannan dag
v 5 & 6: 25 min skritt 10 min trav varannan dag
v 7 & 8: 25 min skritt 15 min trav varannan dag
v 9 & 10: 25 min skritt 10 min trav 5 min galopp varannan dag

Vid det här laget har hästen fått bra kondition och du kan rida hur du vill och efter vad hästen orkar. Personligen tycker jag att man inte bör rida en såpass gammal häst speciellt hårt eller mer än 4 dagar/vecka. Var hela tiden uppmärksam på om hästen blir varm i benen/ett ben efter ridning (som alltid iof) men just när man sätter igång den. Ta de lugnt ett bra tag i början så undviker du skador.
 
Sv: Sätta igång min häst :)

Tycker Piggelurven skrev ett bra svar. Det som är absolut viktigast är att du inte går för fort fram. En såpass gammal häst som stått i två år måste sättas igång under lång tid och försiktigt. Håll koll på ben, hur trött hon blir, rygg mm. Är hon omusklad? Då är det ännu viktigare. Skritt är en ypperlig gångart att träna kondition med! Ut och skritta, skritta, skritta. Det kommer man långt på när det gäller grundkonsition för ridning.
En annan sak som är bra är att promenera i skogen. Bort från stigen, runt träd, uppför och nerför. Bra för kondis, koordination, styrka och så vidare.
 
Sv: Sätta igång min häst :)

Anpassa träningen efter hästen så ska du se att det går bra. Det gäller att lyssna och förstå. Hästen är bästa läraren. Harmoni är nyckelordet. Funkar inte det du gör så backar du ett steg i träningen.
 
Sv: Sätta igång min häst :)

Nu vet inte jag hur hästen ser ut, men om den inte har så mycket ryggmuskler eftersom den inte stått så länge, så skulle jag stå mycket i lätt sits på hästen till en början.

Lycka till med hästen och som många skriver, gå inte för fort fram.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 169
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 655
Senast: Lhas
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
915
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp