Sätta igång henne igen?

Sv: Sätta igång henne igen?

Jo vi kommer iväg på tisdag som tur var. Pappa kör och så följer en kompis med. Så det ska nog gå bra hoppas jag. Hon gick så fint in i transporetn igår när vi skulle flytta henne så får hoppas det går lika bra på tisdag.:bump:

Ja du, det finns som sagt många olika medel och produkter man kan använda sig utav, de jag använder mig utav har ngt annorlunda namn, köptes iaf i hästaffär.

Tycker du ska gå till en hästaffär eller dyl och be om råd och vilken produkt de har som är bäst för de problem du har.

Vad skönt att du äntligen kommer iväg med henne..
Måste kännas otroligt bra, lycka till med allt nu.

Jo vi kommer iväg på tisdag som tur var. Pappa kör och så följer en kompis med. Så det ska nog gå bra hoppas jag. Hon gick så fint in i transporetn igår när vi skulle flytta henne så får hoppas det går lika bra på tisdag.:bump:

Griffelbensfraktur. . .

Nu har man kommit hem från strömsholm. Det visade sig att tufflan hade griffelbensfraktur på bägge bak =(. Stackaren.
Veterinären tyckte det verkligen var knepigt/udda med tanke på att hon fått det precis samtidigt på bägge bak. Men men, så var det iallafall. På höger bak var det bara som ett litet överben på själva griffelbenet och kunde läka ihop. På vänsterbak hade det längst ner av griffelbenet gått av ca 1.5 cm så att en lillten stump låg och irriterade samt att skenbenet hade fått sig en ordentlig smäll och "utvecklat" ett litet överben. Som tur var så var dessa frakturer så pass långt ner på griffelbenet att det är inte någon större fara eller så krångligt med att ta bort halva.

Så. Fick order om att bara göra skrittarbeten med henne och så ska hon gå i liten hage. Ska sedan tillbaka med henne igen om ca 3 veckor för att ta nya bilder. Och har det inte läkt ordentlig då så kommer dom operera bort stumparna. Så Troligtvis kommer det bli operation för att hon sa att på vänsterbak kommer det antagligen kunna bli ett problem.

Så det är tråkigt. Men men. Glad att jag äntligen åkte in och fick veta var det va för något.

Hon sa att jag kunde linda på nätterna för att motverka svullnaden på morgnarna. Men jag vet inte om jag vill göra det för bara hon kommer ut i hagen så försvinner ju svullnaden och det verkar ju inte bli så mycket bättre av det heller då det bara kommer tillbaka och tillbaka.
Stallkamrat har även sagt att börjar man linda så kan man bli tvungen att fortsätta linda hela tiden då svullnaden kommer tillbak på en gång när man slutat. Fast det har jag ingen erfarenhet av så det vet jag ju inte helt säkert. Men iallafall.

Nu vet ni =).

Bra att ni kom iväg!
Men det lät ju inget vidare, men nu vet du ju iaf vad som var problemet.
Midas hade ju oxå en sån fraktur fast på fram, han fungerarade ju utmärkt efter sin konvalesens. Blev "bara" ett överben.

Hoppas att det läker fint och att det inte behövs en operation!

Förresten, hur trivs hon när hon fått flytta "hem" igen?

Jo. Det brukar ju inte vara alltför allvarligt. Spec heller inte då hon inte vart halt. Griffelbenen har ju ändå ingen funktion så. Får hoppas att det läker utav sig själv så hon slipper operation. Men på vänster bak sa vet. ändå att dom nästan helt säkert kommer få lov att ta bort det. Men men. Får hoppas på det bästa. Att hon blir bra så snart som möjligt igen =).

Hon trivs utmärkt. :bump: Skönt å ha henne där. Kan man åka ut flera gånger så det är skönt. Har vart ut 3 gånger bara idag hihi. =) Tråkigt bara att nu när man äntligen får paddock så får man bara göra skrittarbeten =/. men jaja så är det. =D

Jo precis, griffelbenen har ju ingen funktion.
Men som sagt får hoppas på att det inte behövs en operation!
Men tycker ju att det är lite konstigt att vet. som var ut inte misstänkte ngt såndant... men men det är säkert lätt att missa.

Ja det måste vara jätteskönt att inte ha så långt nu och paddock oxå (fast det bara är skrittarbetet som gäller).

ko-veterinär =P hihi eller hur var det. Nämen då var det ju så svullet och det var då hon trodde att det var det där viruset. Så. men jag vet inte. Och som sagt det var/är ju på bägge ben och att det skulle bli griffelbensfraktur på bägge är ju nästintill hel knepigt. =S Så hon trodde väl inte det. Iom att det då heller inte kändes eller syntes något överben. jaja nu vet vi vad det är iallafall.

Jo det är skönt. Får hoppas hon blir bra snart. Kunde detta inte ha hänt i vintras då? =P suck. Nu vill man ju rida när det är så fint väder. Eller det hade inte behövt hänt alls tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka