Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppar in lite i diskussionen ang longering och böjt spår.
För mig är böjda spår i lagom dosering mycket viktigt för hästens hållbarhet också.
En häst som bara går på raka spår är en häst som blir stel som en pinne och fruktansvärt obalanserad.
Jag ser det som gymnastik att rida korta stunder på böjda spår alt volt, likaså att longera korta pass då och då.
Böjt spår bygger balans, smidighet och styrka - men det är därför en otränad häst också inte ska gå på böjda spår i större utsträckning för då kan det vara väldigt slitande, men i små doser efter hur pass tränad hästen är så är det iaf enligt mig byggande det också.
Och oerhört stretchande för att kunna få hästen mjuk och liksidig.
Sen ser jag ingen idag som longerar enbart på en volt i 40 min, utan det kan vara volt i några min och sen går man längs fyrkantsspåret..idag torde benämningen vara mer linlöpning än longering därav.
Det är supernyttigt för hästen att få jobba utan ryttare och bygga sin egen styrka/bära sig själv.
Själv blandar jag både longering och tömkörning i markarbete, båda är bra men har lite olika syften för mig.
Variation under ridpass och under hela hästens träning är det viktigaste oavsett för hållbarhet.
Vet inte om man vågar blanda sig in i diskussionen med tanke på den hätska stämning som börjat Vill bara bidra med att när jag skulle sätta igång min häst efter en hälta så avrådde min veterinär mig från att longera. Hon ansåg att det är inte en bra träningsform utan det bara sliter på hästen. Hon rådde mig att tömmköra istället blandat med lättare ridning i början för att sen utöka.
För mig så känns det rätt självklart att om jag harvar runt på en volt varv efter varv så sliter det. Varierad ridning/träning ar väl vi alla överens om är det bästa?!
Gör man det på ett vettigt och lika välplanerat sätt så är avsuttet arbete otroligt underskattat på många plan. Framförallt bygger man upp en otroligt bra kommunikation till hästen
Fast rider man i ridhus/paddock skulle jag vilja påstå att det är precis så de allra flesta ryttare rider: 80% böjt och 20% rakt.Men inte 80% böjt spår och 20% rakt spår. Snarare tvärtom.
Veterinärer brukar avråda från att rida och longera på böjda spår oftast för att dom flesta rider så jävla illa och i obalans. Samt inte vet hur man longerar en häst i balans.
Nej det ska ni nog inte!
Fast rider man i ridhus/paddock skulle jag vilja påstå att det är precis så de allra flesta ryttare rider: 80% böjt och 20% rakt.
Så vida de inte håller sig på diagonalerna hela tiden eller har ett 100m långt ridhus.