Sätta igång häst utan muskler

Sv: Sätta igång häst utan muskler

Håller med i dina tankar- man måste titta ur ett helhetsperspektiv när det gäller hållbarhet och träning. Fundera över varför man tränar som man gör och vad det ger- både positivt och negativt!

Jag tänker också i helhetsperspektiv och vikten av varierad träning.

Allt sliter om man gör det för ofta och i statiska former utan återhämtning. Eller i regel allt vi gör med hästarna är slitsamt, men tänker man förebyggande och gör allt i lagom mängd får man en mycket allsidigt tränad häst som klarar mycket och skaderisken blir avsevärt mindre.

Något som sliter enormt och som många glömmer är framförallt det viktiga i att variera typer av underlag.
(sen kan man gå nästan hur långt som helst..vikten av god foderstat, hovvård och rätt utrustning bla)

För egen del är böjda spår oundvikligt om man vill ha en smidig och vältränad häst som ska klara av viss påfrestning och det med minimerad risk för att skadas genom det vi utsätter dem för och vissa saker sliter mer än andra så är det, men genom att påfresta kroppen lite i taget så byggs den också upp och blir starkare.
Nånstans är det altså ett måste för mig och då måste man ha tränat/utsatt hästens kropp för det. Böjda spår är altså också en viktig förberedelse till att förbereda hästens kropp att klara av mer påfrestning vid svängar, vissa rörelser etc.
Enligt mig så kan man faktiskt inte bygga upp en häst på ett bra sätt enbart på rakt spår.

Senast ändrad:

Hoppar in lite i diskussionen ang longering och böjt spår.

För mig är böjda spår i lagom dosering mycket viktigt för hästens hållbarhet också.
En häst som bara går på raka spår är en häst som blir stel som en pinne och fruktansvärt obalanserad.

Jag ser det som gymnastik att rida korta stunder på böjda spår alt volt, likaså att longera korta pass då och då.
Böjt spår bygger balans, smidighet och styrka - men det är därför en otränad häst också inte ska gå på böjda spår i större utsträckning för då kan det vara väldigt slitande, men i små doser efter hur pass tränad hästen är så är det iaf enligt mig byggande det också.
Och oerhört stretchande för att kunna få hästen mjuk och liksidig.

Sen ser jag ingen idag som longerar enbart på en volt i 40 min, utan det kan vara volt i några min och sen går man längs fyrkantsspåret..idag torde benämningen vara mer linlöpning än longering därav.
Det är supernyttigt för hästen att få jobba utan ryttare och bygga sin egen styrka/bära sig själv.
Själv blandar jag både longering och tömkörning i markarbete, båda är bra men har lite olika syften för mig.

Variation under ridpass och under hela hästens träning är det viktigaste oavsett för hållbarhet.

Ja självklart ska man rida på böjt spår också! Det har jag aldrig sagt att man inte ska. Det jag vänder mig emot är att longera (på volt, jag kanske är gammaldags men för mig är longering att longera hästen på en volt) som träningspass för det är inget träningspass eftersom det sliter mer än det bygger att longera i 40 minuter på volt. Däremot att lägga en volt då och då eller rida serpentiner är ju helt okej och behövs för att hästen ska bli smidig och följsam. Men inte 80% böjt spår och 20% rakt spår. Snarare tvärtom.

Vet inte om man vågar blanda sig in i diskussionen med tanke på den hätska stämning som börjat:nailbiting: Vill bara bidra med att när jag skulle sätta igång min häst efter en hälta så avrådde min veterinär mig från att longera. Hon ansåg att det är inte en bra träningsform utan det bara sliter på hästen. Hon rådde mig att tömmköra istället blandat med lättare ridning i början för att sen utöka.
För mig så känns det rätt självklart att om jag harvar runt på en volt varv efter varv så sliter det. Varierad ridning/träning ar väl vi alla överens om är det bästa?!;)

Precis :)tio små vita tecken

Jag ser som sagt ingen använda sig av den sortens longering idag så på den punkten har vi i så fall skilda uppfattningar. Att jobba häst på lina kan vara otroligt effektivt och man kan åstadkomma mycket och man behöver inte alls stå på en volt enbart utan kan jobba hästen utmed fyrkantsspåret ändå..Jag tror man säger longering oavsett, säger man linlöpning förstår inte en kotte.

Men jag håller med dig, att ligga på volt i 40 min är slitsamt men inte några minuter per gång med pauser i mellan där man likt allt annat varierar träningspasset.
Sen behöver man inte jobba på volt enbart för att man longerar som jag skrev ovan men man kan utgå från att jobba stor del på volt också men korta pass beroende helt på vad man vill få ut av det. (det är högst nödvändigt på min då och då)

Gör man det på ett vettigt och lika välplanerat sätt så är avsuttet arbete otroligt underskattat på många plan. Framförallt bygger man upp en otroligt bra kommunikation till hästen :)

Senast ändrad:

Gör man det på ett vettigt och lika välplanerat sätt så är avsuttet arbete otroligt underskattat på många plan. Framförallt bygger man upp en otroligt bra kommunikation till hästen :)

Det håller jag helt med dig om :)
Överhuvudtaget att umgås med sin häst mer än vid enbart arbete gör enormt mycket för relationen och en bra relation tror jag att vi alla vill ha till våra hästar :) Då märker man de små små förändringarna mycket tidigare och kan göra något åt det innan det blir ett problem.

Men inte 80% böjt spår och 20% rakt spår. Snarare tvärtom.
Fast rider man i ridhus/paddock skulle jag vilja påstå att det är precis så de allra flesta ryttare rider: 80% böjt och 20% rakt.
Så vida de inte håller sig på diagonalerna hela tiden eller har ett 100m långt ridhus.

Veterinärer brukar avråda från att rida och longera på böjda spår oftast för att dom flesta rider så jävla illa och i obalans. Samt inte vet hur man longerar en häst i balans.

Om det nu skulle vara fallet så ska ju absolut inte de flesta av oss hålla på med longering!!!! Eller hur...?:banghead:

Vilken longeringsform tänker du på?

När man står och jobbar konstant på volt en längre tid?

Eller där man jobbar varirat, dvs både volt, annat böjt spår och raka spår?

Hur kopplar du den kassa ridningen till själva longeringen? (om man är en kass ryttare torde hästen kunna skadas oavsett)

Bör man aldrig jobba på volt, om man måste..vilken utsträckning?

Bara nyfiken då jag själv tror att "longering" är ett begrepp idag som kan innefatta ganska mycket och att innebörden är skillnad från person till person.
För mig är det inte att enbart stå stil i mitten medans hästen springer runt,runt..Själva ordet longering betyder ju inte att man har hästen på lina i just en volt, utan det betyder att man har hästen på lina.

I övrigt finns det delade meningar från veterinärer gällande böjda spår eller longering också men gemensamt brukar vara att hur det utförs är det viktiga. Jag vet hästar som fått longering ett par minuter om dagen i rehabsyfte.

Mig veterligen finns då ingen forskning eller liknande som stödjer att longering är skadligt såvida det utförs i lagoma mängder och på ett korrekt sätt där man jobbar genom variation.

Senast ändrad:

Alla dessa exempel är vad longering är, sen kan man fundera på vad som är mest skadligt.
Men detta är vad jag menar är att det finns meningsskillnader bland folk om vad longering innebär för nåt.

Filmerna är bara slumpvalda men det visar iaf för mig longering i olika utföranden och olika sätt hästen använder sin kropp, vilka spår som används..ja hela utförandet.

http://www.youtube.com/watch?v=1MIkANZyQVE

http://www.youtube.com/watch?v=4mURUp3OkjM

http://www.youtube.com/watch?v=iLMs4pPzy_g

http://www.youtube.com/watch?v=fNBJeqOXo5k

http://www.youtube.com/watch?v=8SjKkwy6SUM

http://www.youtube.com/watch?v=dFybQOGUGZQ

http://www.youtube.com/watch?v=WwOhlCevwZQ

Tittar man altså på hur hästarna rör sig främst så kan man sen diskutera hurvida det är skadligt eller ej, men jag tycker det är orättvist att säga att all longering är direkt skadligt.

Fast rider man i ridhus/paddock skulle jag vilja påstå att det är precis så de allra flesta ryttare rider: 80% böjt och 20% rakt.
Så vida de inte håller sig på diagonalerna hela tiden eller har ett 100m långt ridhus.

Absolut så:p
På stora utebanor brukar de flesta ligga på en gigantisk volt snarare än rida fram- vända- tillbaka

Allt beror ju på hur stor diameter det böjda spåret har, hur hästen balanserar sig på böjda spåret, hur ryttaren balanserar sig, underlaget, hastigheten, benvinklar, hovvinklar, sadelns passform, hur länge och ensidigt man rider, hur "hållbar" häst man har, hur stor gång hästen har and so forth...

Men det är vettigt att påminna sig om de positiva sakerna med att tvinga sig rida rakt fram och det är öken när ryttare fastnar på vinkelvolten och liksom fastnar i centrifugalkraften...

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
501
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
353
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 659
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur