Sätta igång gammal häst

Sv: Sätta igång gammal häst

Jag tycker att du ska vara jätteförsiktig. Det jag hört från erfaret folk är att om hästen inte tränats som ung måste man hålla sej till att rida den i enbart skritt i ett helt år innan man ökar. Du avgör förstås själv, men kanske är det ett råd värt att ta i beaktande. Tar du i för mycket med honom och han får skador av det finns det ingen återvändo, så det gäller att hålla sej på rätt sida av gränsen. Känn noga igenom hans ben efter varje pass, har han gallor är det kanske ett tecken på att hans kotor inte tål så himla mycket. Troligen kommer han aldrig att tåla så mycket ridning som en normal häst, ställ in dej på det från början.

En bra idé för att öka kondis utan att belasta är förstås körning.

Det som tar tid att bli starkt i en kropp är alltid ben, leder, ligament, senor etc. Musklerna går snabbt att träna upp, låt dej inte luras av att han ser ut att bygga muskler snabbt.

Hej!
Jag står med min islandshäst utanför Göteborg och jobbar i ett islandsstall.
Där har vi en häst som är 19 år och han är redan lite pensionerad. Han rids bara 5 gånger i veckan.
Jag tycker så här, så länge hästen är pigg och glad och vill ridas så är det väl okej!
Men jag skulle nog rekomendera att du ska inte hålla på att träna för instruktör och så vidare men tycker du att han är pigg och glad för sånt så är det väl okej :idea:

MVH/ askí

Fast du ska nog ta det så himla försiktigt.

Hej!
Jag står med min islandshäst utanför Göteborg och jobbar i ett islandsstall.
Där har vi en häst som är 19 år och han är redan lite pensionerad. Han rids bara 5 gånger i veckan.
Jag tycker så här, så länge hästen är pigg och glad och vill ridas så är det väl okej!
Men jag skulle nog rekomendera att du ska inte hålla på att träna för instruktör och så vidare men tycker du att han är pigg och glad för sånt så är det väl okej :idea:

MVH/ askí

Bara 5 ggr i veckan:( , hur mycket mer kan man rida, även hästar behöver vila nån gång i veckan.

Bara 5 ggr i veckan:( , hur mycket mer kan man rida, även hästar behöver vila nån gång i veckan.

Min tanke oxå.
Om man tränar enl. varannan dags principen går ju hästen 3-4 ggr i veckan. Räknas den då som pensionär?:confused:

Ta inte det med mig!
Men hon har sagt själv att han rids bara 4-5 gånger i veckan nu för jag har pensionerat honom.
Så säger hon ;).....
Men jag håller nog med dig där Saga.
Det räknas nog inte som pensioner..

Senast ändrad av en moderator:

Men ta inte dte med mig!
Jag sa bara vad hon i mitt stall gjorde med sin 18 åring.
För mig spelar det ingen roll,, orkar hästen så rider man väl?

Det hon menade var att hästen inte verkar vara "pensionär". Man kan rida hästen så länge den orkar och tycker det är roligt.
Jag tycker oxå det är fel att kalla hästen pensionär när den "bara" går 5 dagar i veckan.

Men om han rids 5 gånger i veckan. :smirk:
7 dagar är ju en vecka det är ju bara 2 dars skillnad..
Fattar verkligen vad du menar nu :D :bow:

Okej. Min granne är bonde, så därifrån kan jag säkert få billig havre :) och så ska jag skaffa mineraler och kanske E eller B vitamin, har hört att det är bra att ge när hästarna ska bygga muskler ;)

Mina hästar får betfor och mineralpellets från Krafft. Jag var på hästkväll på Lantmännen och hon rekommenderade mineralpellets utan vitaminer för isisar som mest äter hö, och vitamintillskott sent på vintern när vitaminerna börjat gå ur häst och hö.

På vår och höst vid pälsfällning och pälssättning kompletterar man med B-vitamin.

Du måste vara jätteförsiktig om du börjar tillsätta havre i kosten och göra det lite i taget. Spjälkningsprocessen i magen/tarmen kan bli rubbad annars, så se till att du har någon som kan hjälpa dig att sätta rätt foderstat om du ska ge dem havre. Har de inte det behovet är risken att h*n bara blir spattig. Om de behöver det beror inte bara på hur många dagar de går utan hur mycket de arbetar.

Tänk på att isisar är byggda för att klara sig på lite.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka