Sätta igång gammal häst

L

lala

Jag ska ta hand om en gammal islänning som ägaren inte har tid att ta hand om längre. Han är 20 år, har har aldrig blivit riktigt tränad vad jag vet. Ägaren är inte så kunnig, hon har bara ridit omkring i skogen och det senaste halvåret har han nog inte blivit riden alls.
Det har varit något rådd jag vet inte riktigt vad, men några månader har han gått med skor, annars har han alltid gått barfota. Nu ska skorna bort igen och han ska få gå på lösdrift. :)

Dom få gånger jag ridit honom har han varit väldigt pigg (antagligen för att han blivit glad över att äntligen få komma ut eftersom ingen annan ridit honom) men såklart har han väldigt dålig kondis så han har blivit trött väldigt fort har jag märkt.

Hur skall jag nu sätta igång honom?
Jag har inte tillgång till ridbana eller så, bara skogsstigar och ibland efter skörd kan jag rida på åkrar. Jag har inte tänkt att träna något speciellt med honom, det tror jag inte han klarar. Men det skulle nog vara bra för honom att komma ut och motionera lite ändå och inte bara stå och bli stel i hagen som nu. På sista tiden har ingen riktigt lagt ner någon tid på honom och det är synd för då åldras säkert mera än om någon skulle pyssla med honom och motionera honom, de är därför jag ska ta hand om honom nu och försöka få honom på bättre vägar.

Han verkar ju pigg och glad och vill ut, men är ju ganska gammal och har ingen kondis.
Det jag förväntar mig av tiden tillsammans med honom är mysiga skogsturer som vi båda mår bra av, och så klart många gosstunder i hagen. ;)

Jag vill ha alla tips ni har om hur jag ska rida honom nu. Jag tror att jag får hem honom nästa vecka. Och som sagt vet jag inte så mycket om honom annat än att han har dålig kondis men verkar ändå bli glad av att få lufsa runt i skogen :love:

Sv: Sätta igång gammal häst

Jag skulle nog personligen tömköra och gå mycket med honom om du orkar. Sen skulle jag skritta mycket och lägga in väldigt korta trav/tölt pass i det. Samla skritten lite och släpp efter igen. Pressa inte om du tror att han inte orkar längre, utan lägg in en kort vilopaus då. Klättra mycket och variera formen du rider honom i mycket, så tror jag att det kommer att fungera jätte bra :D. Vi har också en 20 (snart 21) årig häst, som vi satt igång och det jag lärt mig mest är att lyssna på honom och ge honom tid. Tror att det kommer gå jätte bra för er! Lycka till! :D

För mig är inte 20 år gammal. Min är 18 och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att han är gammal om 2 år.

Jag har precis börjat ta hand om ett 17-årigt islandssto som enligt ägaren reds in för typ 5 år sedan(!).
Hon har mest gått och skrotat i hagen och blivit väldigt sparsamt riden.
Jag har ridit henne några få gånger och märkt att det finns väldigt mycket att jobba med, hon kan nämligen nästan ingenting och blandar alla gångarter hejvillt!
Jag tänkte göra så här att jag jobbar henne mycket från marken till att börja med. Först och främst så måste hon lära sig att respektera människan och att gå fram, stanna, flytta sig osv. Sen så tänkte jag rida henne på korta skojiga turer där hon får känna att det verkligen är roligt att något händer. Få, tydliga kommandon, typ bara gå fram och stanna och så smyga in lite jobbigare övningar när hon är på som bäst humör.
Gångarterna finns där, men liksom din går hon utan skor, och har nog gjort det hela livet.... därför krävs det nog lite för att hon ska hitta dem på riktigt.
Men att försöka få hästen att tycka att det är roligt och inte pressa dem för mycket är nog viktigast. Man kan säkert göra trevliga ridhästar av dem även om de har gått väldigt lite innan!

Som ni redan sagt, är promenader de bästa i början, sen skritta några veckor (om hästen är omusklad) och sen lägga i korta trölt/trav pass i de hela.
Sen kan man länga på tölt/trav sträckorna efter hand.

Vi Har en 24 åring i stallet, som är piggast av dem alla=) Hon hade inga muskler när hon kom, va undernärd, och livrädd.. Men efter ett tag började hon se bettre ut, nu 2 år senare är hon som vilken häst som helst.. Men kan fortfarnade vara lite resarverad i boxen, å ibland gå i väg i hagen.. Men Hon har de jättebra, och hon tycker allt är kul=)

Vi har åxå en 21 åring, som åxå är jättepigg!

Era isisar, är inte gammla när de närmar sig 20=) de lever ett bra tag till:P

Okej tack för alla svar :)
Ja han är ju inte så jätte jätte gammal, men eftersom han bara gått och skrotat i hagen har han säkert åldrats mera än många andra hästar som ridits regelbundet.
Så om jag börjar ta hand om honom ordentligt nu innan han blir allt för gammal och ruggig kommer han säkert kunna leva ett bra tag till :)

Jo i början ska jag mest bara leda honom, han kanske kommer vara lite öm i hovarna när vi tar bort skorna också. Så det blir mest promenader och mysstunder så han vänjer sig vid att bli ompysslad av människor igen. Dessutom är han svår att fånga i hagen, så i början kommer säkert det ta lite tid att träna bort det, ingen annan har orkat försökt men jag har bestämt mig för att ta tag i det.
Någon som har tips om hur man tränar bort det?

Jga är ju ett fan av varannandagsträningen, tränar internsivt varannan dag, låter hästen vila varannnan, eller kör lättare arbeta då, som longering.Den här hästen bör väl nite sättas igång att hårdköras 6 dagar/vecka heller så det skulle vara ett bra schema.Det är när hästen vilar efter intensivt arbete som muskler byggs!

Börja skritta första veckan, gå över till trav andra veckan, galopp 3e, osv.Om hästen inte har lätt för sig i tölten kan du gott vänta några veckor, månad så den får upp mer styrka till det.
Men annars ska inte en 20 årig islandshäst vara annorlunda än en yngre, de brukar vara pigga långt upp i åldrarna.
Sen vill jag bara påminna om att nu när hästen haft skor är det inte säkert den kan gå oskodd mer utan att ömma, det brukar inte ta lång tid att vänja dem vid att vara skodda nämligen..Så var extra vaksam om hästen inte vill gå framåt tex, eller känns mer lat än den brukar, kan vara hovarna som ömmar.
Personligen tycker ajg inte man ska rida för hårt med oskodda hästar, den kan ju även ha ngt rörelsemönster som gör att hovarna nöta snett & då är ju skor till för att skydda hovarna mot sånt.

En sak som ingen har nämnt är maten.

Är han inte van att bli motionerad så kommer han troligtvis gå ner i vikt när du börjar rida honom.

Mer protein i fodret så att han kan bygga muskler och gör en bra foderstat.

Lycka till!

Okej tack för alla svar :)
Dessutom är han svår att fånga i hagen, så i början kommer säkert det ta lite tid att träna bort det, ingen annan har orkat försökt men jag har bestämt mig för att ta tag i det.
Någon som har tips om hur man tränar bort det?

Om man alltid gör något roligt när han kommer in och får god mat efteråt så brukar hästarna vilja komma in efter ett tag.
Du ska däremot inte muta honom i hagen för du kommer han troligtvis springa iväg ifrån dig den dagen du glömt ta med dig mutan.

Ett annat tips är att "umgås" med honom i hagen utan att ta in honom, det har hjälpt många. Gå in i hagen, klappa på honom och gå därofrån innan han vill gå ifrån dig. Så att det alltid är du som går ifrån honom och inte tvärtom. Du kommer att märka att han stannar mer och mer hos dig för varje gång.

okej, han har alltid gått på bara hö tidigare tror jag. Vad ska jag ge honom nu då?
En sak om foder undrar jag, de sägs att hästar (speciellt äldre som inte tuggar lika bra) lätt får foderstupsförstoppning av morotsbitar, hur ska man ge hästen morötter då? Ska man bara ge dom hela eller halva morötter? Kan man inte riva morötter och blanda dom i fodret? :P

okej, han har alltid gått på bara hö tidigare tror jag. Vad ska jag ge honom nu då?
En sak om foder undrar jag, de sägs att hästar (speciellt äldre som inte tuggar lika bra) lätt får foderstupsförstoppning av morotsbitar, hur ska man ge hästen morötter då? Ska man bara ge dom hela eller halva morötter? Kan man inte riva morötter och blanda dom i fodret? :P

Skiva morötterna på längen och inte för stora bitar.
Om man ger ex. betfor kan man blötlägga den extra mycket så att den rinner lite när man ger den.
Normalt blötlägger man 1 mot 3. Alltså 1 dl betfor kräver 3 dl vatten.

okej, så man ska alltså ge morötter i bitar? Fastnar de inte lättare då, eller ska man ge dom i väldigt små bitar?

Vad ska jag ge honom för mat nu när han ska sättas igång? Som sagt har han bara fått hö tidigare i sitt liv vad jag vet, och hur länge ska jag ge honom extra mat?

Stora nog att han fattar att han ska tugga. Är de för små så sväljer han kanske dem hela.

Betfor är en bra grund. Ger energi och är gott. Kan toppa lite med korn så blir det lite smakligare.
Allt beror på analysen på ditt hö. Är det dåligt så måste du öka proteinhalten i kosten och då räcker inte betforen utan då måste man ta lusern eller kraft/grund.

okej, men jag tror nog han klarar sig på lite betfor.. alltid annars har han ju bara gått på hö och jag kommer ju inte träna honom speciellt mycket, vi ska bara luffsa runt i skogen och ha kul tillsammans.
Sen så kan jag ju ge lite morötter och sådant ibland, det har jag hört ska vara bra :)

Är det samma hö som han brukar få?
Annars är det inte alls samma sak.

Jag menar att om han får ett hö som han inte är van vid så kan det göra en stor skillnad i vad för kraftfoder han behöver.

jag tror inte han kommer få samma hö som förut, vi ska se varifrån vi får de, men vi ska se till att det är bra i alla fall.
Men jag tror att han får hö som vanligt, och så ger jag honom lite betfor som är ordentligt uppblött så han får i sig mycket vatten, och i betforen kanske jag blandar vitaminer/mineraler och morötter :)

Jag håller med Korven, 20 år är inte gammalt. Har själv två pigga 19 åringar i fin form, se honom som en häst i dålig kondition - inte som en gammal häst.

Försök få med dig lite av det hö han nu äter, och gå succesivt över till det som du skaffar, så det inte blir ett helt abrupt byte.
Sen kan det kanske ta ett tag för hästen att acklimatisera sig till flytten, ta det lugnt.
Mycket kvalitetstid med hästen i hagen borde göra det lättare att "fånga" den...

Glömde, eftersom det är en gammal islandshäst så kan den behöva mer näring än en yngre, alltså kan den behöva kraftfoder fast ni bara promenadrider eller rider lättare träning.
Ett kraftfoder jag rekommenderar är i såna fall fibergi, det är ett fullfoder som redan har allt i sig, & hästarna tycker om det.
Annars brukar det mest nödvändiga vara havre samt mineraler man kompletterar med.
När jag hade min förra gamling, så fick han fibergi elit för att få i sig tillräcklingt, en äldre häst kan ha svårt att ta till sig alla vitaminer & mineraler.
Yngre hästar har jag gett antingen bas eller låg.

Okej. Min granne är bonde, så därifrån kan jag säkert få billig havre :) och så ska jag skaffa mineraler och kanske E eller B vitamin, har hört att det är bra att ge när hästarna ska bygga muskler ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka