Sätta igång en "problem häst"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Emelie_Martinsson

Jag tänkte sätta igång min kusins häst efter att han har stått i ca 2 månader, eftersom hon inte fått sålt honom och inte hinner med ridningen.

Min kusin köpte honom för 1 1/2 år sedan men numera klarar hon inte av honom. Han är snart 14 år. Han ska enligt förra ägaren ha gått 1.20 hoppning och utbildad LA dressyr.
Man kan se på honom att han har kapacitet (med rätt ryttare)
Han är snäll på de flesta sätt utom ridningen.

MEN HUR SKA JAG SÄTTA IGÅNG HONOM?

Det är oerhört viktigt att det blir på ett lungt sätt utan att stressa honom och göra honom pressad.

Han tycker att det är jättekul att hoppa, men såfort han ser ett hinder så blir han hur galen som helst och jätte upphetsad. Han tycker att det är kul att hoppa, men det spelar ingen roll hur litet hindret är, han blir bara så glad och upphetsad att han tillslut stegrar.

När man vill att han ska gå lite mer samlat så stegrar han sig.
När man får för hög fart i galoppen så stegrar han sig.

Jag kan inte komma underfund med detta problemet. Men jag vet att han är hur snäll som helst när han får gå som han vill utan att samla sig eller ha hinder på banan.

Snälla hästmänniskor hjälp mig med detta monster!! :banana:

Sv: Sätta igång en "problem häst"?

Jag tänkte sätta igång min kusins häst efter att han har stått i ca 2 månader, eftersom hon inte fått sålt honom och inte hinner med ridningen.

Min kusin köpte honom för 1 1/2 år sedan men numera klarar hon inte av honom. Han är snart 14 år. Han ska enligt förra ägaren ha gått 1.20 hoppning och utbildad LA dressyr.

Det är oerhört viktigt att det blir på ett lungt sätt utan att stressa honom och göra honom pressad.

Han tycker att det är jättekul att hoppa, men såfort han ser ett hinder så blir han hur galen som helst och jätte upphetsad. Han tycker att det är kul att hoppa, men det spelar ingen roll hur litet hindret är, han blir bara så glad och upphetsad att han tillslut stegrar.

Jag kan inte komma underfund med detta problemet. Men jag vet att han är hur snäll som helst när han får gå som han vill utan att samla sig eller ha hinder på banan.

Låter som en häst som inte är varken uppfostrad eller utbildad. Att en häst blir het på hinder är ju inget ovanligt men en häst som kommit till LA och 1,20 kan ju förväntas vara litet mer genomriden. Eftersom jag varken sett din ridning eller hästens kapacitet så är det ju svårt att yttra sig om vart felet ligger. Skulle nog ta hjälp av en kunnig instruktör och få hjälp med problemet om jag var du. Det är ju oftast de här hästarna med egen vilja som blir de bästa, det gäller "bara" att få den viljan att samarbeta med ens egen och kunna använda den på rätt sätt. Lycka till!:banana:

Om du inte vet hur du ska sköta motioneringen av en problemhäst så tycker jag inte du ska utsätta dig och hästen för det. Se till att en proffesionell ryttare/hästmänniska tar tag i problemet. :banana:

Jag tycker du ska löshoppa honom! då får han hoppningen som han gillar, sedan kan du rida honom, när du tycker han inte är lika het på hindrerna. för då har han antagligen lugnat ner sig lite grann! du får testa dig fram.

Har en ponny som spänner sig och inte alls vill arbeta när man rider henne också. Brukar funka bra med att man rider volter hela tiden, så att din häst får tänka mycket. Rid små volter över hela paddocken/ridhuset och börja i skritt.

Jag skulle vilja föreslå börja sakta men säkert. :)
Lär känna varandra innan du börjar rida...som tex borsta honom, klappa, kela, gå promenader, jobba honom från marken mm.
Det bygger upp ett förtorende till dig från hans sida.
Och det stärker ju banden mellan er.
Sen kommer han nog sammankoppla dig med
att det kommer hända något trevligt.
Börja så smånigom rida honom lite försiktigt och varsamt.
Öka kraven när det känns bra.
Funkar inte det gå tillbaka och repetera tills det känns bra igen.
Och sen gå vidare igen.
Lycka till. :) Mvh

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila