Sätta igång efter sjukvila

T

Tinglan_star

Hej
Vi ska sätta igång våran kille efter tre veckors vila (kotledsinflamation). Skulle bli glad :banana: om jag fick några tips på bra övningar så att ridningen blir variationsrik och meningsfull. Han är ganska krävande och behöver använda hjärnan för att inte hitta på en massa bus :devil: .
tack tack :bow: :bow:

Sv: Sätta igång efter sjukvila

Hej!
Håller själv på med igångsättning av min pålla som åkte på hovledsinflammation i höstas. Har lite samma problem som du, så vill gärna oxå ha tips!

Jag har tagit god tid på mig med igångsättningen, nu rider jag ca 40 min samt travar en hel del i intervaller. Tycker att det är jätte svårt att veta hur fort/sakta man ska gå fram, men vill inte tråka ut henne med skritt på rakspår varje gång jag rider+att hon måste börja sätta musklerna igen snart.

Tror stenhårt på skogsturer för din del, då får hästen lite hjärnjympa samt lagom belastning på lederna till och börja med.

Du har en fördel iallafall! Våren! Sämsta tänkbara tiden för igångsättning måste vara sen hösten :crazy: ...snö, halt å mörkt och man ska inte sätta igång i ridhus/paddock ju..och man måste verkligen rida dem så ofta som möjligt oxå...:smirk:

Hoppas det går bra och du å hästen får roliga ridturer iallafall!:banana:

/annesofie

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka