Sätta igång efter fölning (tråd 100? :) )

lakrits

Trådstartare
Ja, jag vet att det har varit på tal massor av gånger tidigare men jag gör en ny i alla fall.

När ska man börja rida sitt sto igen efter fölning?
Nu menar jag inte hårdträning utan vanliga skritturer för att så småningom komma tillbaka till det normala?

Mitt sto ska föla i mitten på april nästa år.
Jag hade tänkt att hon skulle få gå och strosa på bete med fölet åtminstone till augusti och sedan börja lite smått med avvänjing och ridning.
När fölet är 6 månader så säger "folk" att det är lagom att vänja av dom helt från stoet, vad tycker ni?
Är det för eller nackdel om det går längre tillsammans eller rentav hela tiden tillsammans?

Sv: Sätta igång efter fölning (tråd 100? :) )

Jag tycker du verkar ha en alldeles utmärkt planering.
Att ha dom ihop hela tiden, och inte avvänja ordentligt är inte att rekommendera, fölen blir inte tillräckligt självständiga då.
(Jag brukar jämföra med tonårsgrabbar, har de inte vant sig av med att mamma sköter tvätt, matlagning och städning, så lär sig de det aldrig. Likadant med fölungar.) :angel:

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Hästvård Min syster har ett 16 årigt sto (Islandshäst) som går med föl, men som nu börjat sättas igång lite smått och fölet har börjat vänjas av...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: BeastieBabe
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix