Sätta hästen ut på en åker/gräshage i januari, risker...?

W

Wishful

Alltså saken är nu denna: jag skall äntligen få hem hästarna mina till eget stall, och skall småningom börja bygga stallet, kanske klart om 2 månader. Men så som vintrarna är nuförtiden med knappt någon snö alls o ofrusen mark,så e risken väldigt stor att min hage (som består av grusad o fixad del, skog, och åker) kommer att vara full med gräs, så som den är nu... Vad händer alltså med gräset under vintern, det blir mera socker i det...? Är det skadligt och på vilket sätt, även om man sakta vänjer in dem med det som till sommarbetet? Skulle vara väldigt trist att inte kunna använda hela hagen förrän till våren.. :( Råd, tips, hjälp..?

Sv: Sätta hästen ut på en åker/gräshage i januari, risker...?

på vintern är det väl ingen fara med att släppa dom på "bete", är ju nästan ingen näring i!? Bara för bukfyllans skull:)

Min shettis fick *PANG* fång när jag släppte dom på en vall för några år sen i januari....efter det kan hon knappt gå på gräs överhuvudtaget. Min stora häst reagerade inte, så hade det inte varit för shettisen så hade nog jag tyckt att det bara var bra att dom fick nåt att knaga på o leta efter i snön. Sen om det blir en geggig vinter är det ju inte så kul o få hagen söndertrampad så då är det ju bra att kunna stänga av.

Mera åsikter..?

Livs farligt om gräset fryser för fång
Hej från hambo

ingen som har nåt mer o säga?

JA det är farligt. skyhöga fruktanvärden vilket ger mkt stor fångrisk. du kan ju skaffa munkorgar som dom får ha på det mesta av dagen i början, sen låter du dom gradvis beta längre. om dina hästar aldrig haft fång så borde det räcka med att vänja mkt långsamt, finns dock inga garantier. det finns alltid en fångrisk när hästarna går på gräs.

Gräset är det ingen fara med. Däremot finns det en ökad kolikrisk när det är milda vintrar o hästarna kommer åt att pilla i sig jord. Min pålla åkte på en rejäl gaskolik förra julen o var tvungen att sprutas. Av de övriga 20 hästarna fick ingen mer någon riktig kolikattack men flera hade diffusa magbesvär m diarré (el motsatsen), ville inte äta varken kraft- el grovfoder, bet sig åt magen tilll o var allmänt hängiga.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 524
Senast: Aionee
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 970
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka