Satsning dressyr

E

Ecalyptuz_

Hej! Nu har jag bestämt mig för att jag vill komma nånvart i min ridning, och jag vill satsa på dressyr. Jag vill komma ut och tävla och bli riktigt duktig! Men var ska jag börja?
För nu vill jag verkligen sluta hålla på med hästar halvhjärtat, jag vill hålla på med dom helhjärtat!

Var ska jag börja? :grin:

Glömde lägga till lite fakta:
Har en häst, det är som min egen bara att jag inte äger den får rida den när jag vill och börja tävla får jag också. Jag rider inte på ridskola men tränar för en tränare en gång i veckan, jag är inte så jätte erfaren. men jag VILL KOMMA IGÅNG MED RIDNING ORDENTLIGT! vilket dte inte känns som jag gör nu.

och jag har börjar rid allt mindre eftersom det inte händer något i min ridning! GAH! hjälp

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Satsning dressyr

Jag förstår inte riktigt vad du menar..

Okej, du vill satsa på dressyr, men har du häst? Rider du på ridskola? Tränar du aktivt? Tävlar? Vilken nivå ligger du på?

Osv, osv....

Köp en läromästare som kan dressyr och hitta en riktigt duktig tränare. Ställ hästen i ett stall med många dressyrryttare så smittar all träning av sig. När alla andra tränar mycket kommer du också att göra det.
// Linda

Jo men jag har inte pengar til ny häst och nytt stall. Jag vill hitta på ngt med den hästenjag rider nu.

gå med i en klubb som anordnar många klubbtävlingar:idea: skaffa licens och grönt kort och anmäl dig till lokala tävlingar;)

Spara pengar och använd dem till träning, träning, träning! Prova olika tränare. Prova rida en lektion för en riktigt duktig tränare för att få inspiration.
Köp några böcker om ridövningar och träna på hemma.
Kolla noga på duktiga ryttare som rider, i verkligheten eller framför datorn.

Somde andra säger, träna, träna, träna. Lägg ner mer tid och pengar på träning. Åk på klubbtävlingar, ta grönt kort, åk på träningshelger och läger.
Det finns ju hur mycket som helst du kan göra!

För att kunna svara på dina frågor är det bra att få lite mer bakgrundsinformation:

Vad är det för häst du har? Vad kan den och hur passar den dig ridmässigt? Vad är det för tränare du har? Har du berättat för henne om ditt önskemål att "komma igång" med ridningen? Vad säger hon om det? Vilken nivå ligger du på nu? har du tagit några ryttarmärken och/eller deltagit på programridning/klubbtävling/lokaltävling etc? Och framför allt: varför kännss det inte som om du kommer någon vart med din ridning?

Rent allmänt så tycker jag att du ska börja med att prata med din tränare, och med hjälp av henne:
1. stämma av på vilken nivå du är nu
2. få reda på dina starkare och svagare sidor, så att du vet vad du behöver öva mer på
3. sätta upp ett lämpligt mål (t ex märkestagning eller rida ett visst dressyrprogram med godkänd poäng) till en viss tidpunkt
4. ta reda på vad det finns för lämpliga tävlingar/programridningar i närheten, som ligger runt den tidpunkten
5. komma underfund med vad det är du behöver öva/förbättra för att nå det målet
6. göra upp ett veckoschema med t ex dressyrträning för instruktör, träning på egen hand, uteritter, konditionsarbete etc
Gör du det här så får du ett mål att kämpa för, och bara det brukar höja motivationen :)

Andra saker som kan höja motivationen:
- skriv en riddagbok, så att du får koll på vad du gör med hästen varje dag och ser hur det går framåt (eller i trappsteg kanske snarare)
- läs böcker (t ex Ridsportsförbundets Ridhandboken del 1 och 2, Bo Tibblins Ridlära samt böcker av Kyra Kyrklund och Louise Nathorst)
- se på videofilmer (t ex har både Kyra Kyrklund och Bo Tibblin videoserier om dressyr)
- titta på när andra ryttare tränar för instruktör (helst ryttare som är bättre än dig)
- åk iväg och kolla på dressyrtävlingar
- försök att få kontakt med andra dressyrintresserade som är på din nivå, så att ni kan peppa varandra och hjälpas åt
- be att någon videofilmar dig, så att du både kan se hur det ser ut "i verkligheten" och så att du lättare kan se och komma ihåg framstege
- jobba med dig själv; gymnastik- och stretchövningar utan häst ger jättebra resultat både på ridningen, smidigheten och orken
- öva mental träning
- pyssla lite extra med hästen, frisera den och gör den fin
- storrengöring av utrustningen, se om du saknar något som kan göra "livet lättare" och om det är läge att investera i det

Tänk också på att grundarbetet kan kännas långsamt och trist ibland, men när väl grunden ligger där så kan det gå desto fortare framåt. Utan rätt grund så kommer det alltid bakslag förr eller senare. Det är viktigare att man lär in rätt än att det går fort framåt.

Tänkte bara på en sak. Har du någon att rida med?
I vårat stall har vi börjat träna så smått och det är faktiskt roligare om man är två eller tre. Kanske inte just på lektionerna, men när man tränar själva. Dessutom är det bra att ha med någon som kan se vilka framsteg man gör. Ibland ser man ju inte riktigt själv vad som blir rätt och inte. Speciellt om man inte har fått in riktig känsla än. (Som min kompis som precis kommit igång med ridningen efter flera års uppehåll, hon har svårt att känna om det blir rätt och då kan man hjälpa varandra och säg att nu blev det rätt eller han går för mycket utåt eller in med bakdelen)
Ofta missar man mycket vad som händer med hästen man sitter på och för att få en bra känsla måste man ju veta hur det känns när det är rätt och vet man inte när det är rätt, så är det svårt att veta.

Annars kan ju ridkompisar vara bra på många sätt, mna kan komma med lite olika idéer. Om din kompis tränar för en annan tränare så kanske hon har andra övningar som kan vara kul att prova. Alltid kul med nya saker.

Trivs du med din tränare, jag hade en tränare innan som jag tyckte det stod stilla med, det hände liksom inget. Jag tyckte inte att hon var intresserad, verkade mest tycka vi var jobbiga som försökte rida på hästar som inte kunde något (men det var ju därför vi behövde hjälp, vi ville utveckla oss och hästarna) så vi gick vidare och letade efter en annan tränare.
Var inte rädd för att prova andra tränare, även om du trivs med den du har ny så kanske det finns en som du trivs ännu bättre med eller så kommer du tillbaka till den gamla och inser att hon är den bästa för dig och din häst.

Hej! Jag hhar samma dilemma! Jag vill komma igång ordentligt med ridningen och tävla!! Jag vill tävla! Jag går inte på ridskola - har inte råd. Så jag har haft olika medryttarhästar ( har självklart ridit lektioner innann så jag kan en del ) Men ska åka och provrida en till helgen som jag får träna dressyr med och tävla i fram tiden kanske.

Men vad tkr ni jag ska göra? Ska även få träna med den hästen och så. Måste man rida i en ridklubb elr liknande för att ta grönt kort etc. ? Ge råd! Vad skulle ni gjort i mitt läge - med föruttsättningar att det inte kostar allt för mkt!

Tacksam för svar. :confused:

Skaffa en privattränare. Brukar ju finnas i lite olika prisklasser, så kan du ju bestämma själv hur ofta du vill träna utefter din budget. Bättre att träna en gång i månaden än att inte träna alls.

Det du ska göra är att leta reda på en bra tränare som du trivs med och som har samma syn på hästar och ridning som du. Alla behöver en tränare.:)

du kan väl starta en egen tråd för det du undrar. För jag vill att folk ska svara på MINA frågor! :)

Hej! Nu har jag bestämt mig för att jag vill komma nånvart i min ridning, och jag vill satsa på dressyr. Jag vill komma ut och tävla och bli riktigt duktig! Men var ska jag börja?
För nu vill jag verkligen sluta hålla på med hästar halvhjärtat, jag vill hålla på med dom helhjärtat!

Var ska jag börja? :grin:

Glömde lägga till lite fakta:
Har en häst, det är som min egen bara att jag inte äger den får rida den när jag vill och börja tävla får jag också. Jag rider inte på ridskola men tränar för en tränare en gång i veckan, jag är inte så jätte erfaren. men jag VILL KOMMA IGÅNG MED RIDNING ORDENTLIGT! vilket dte inte känns som jag gör nu.

och jag har börjar rid allt mindre eftersom det inte händer något i min ridning! GAH! hjälp

Det finns massor du kan göra. Prova olika tränare, läger, bli medlem i lokalklubben, osv. Ett tips är att alltid ha mål- men att inte ställa för höga krav på sig själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 930
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel