Satsa eller inte??

Zandrah

Trådstartare
Skulle behöva lite råd från erfaret travfolk....
Har ett 4årigt sto som jag fått bedömt har det lite väl brett i bringan...(vetat om själv, men ur travexteriört passande) och sådana hästar kan tydligen inte bredda och får aktionsproblem...är också väldigt sena, vilket hon verkligen är....

Men HUR kommer hennes exteriör påverka detta??
Hon har bra bakre motor och fin förövrigt, MEN just detta att hon är så bred fram.....brukar sådana hästar gå att få att trava bra??
Vill gärna höra lite om någon har erfarenhet av sådana hästar.....Jag har det inte ......
att hon är sen och behöver bli väldigt stark för att orka är ok, men vill bara veta lite hur stor chansen är att det går ihop så att säga....

Sv: Satsa eller inte??

Jag kan inte säga att jag har jätteerfarenhet men jag har haft en ponny med riktigt brett mellan frambenen och så är 14-åringen här hemma sådan.

Ingen av dem lyckades komma ner i några imponerande tider direkt. Jag minns inte om varmblodet tog sig under 25 i sin glans dagar men mycket fortare har hon aldrig kunnat springa, därefter blev det aktionsproblem...

Själv är jag tveksam till sådana hästar, då får det hellre vara snett och vint i framstället...

/// ghost

Joo det är svårt det där....hon är iallafall inte den bredast varianten, men ligger på 1-10 på en 3a så.....ganska bred ja.... :(

Finns det fart i henne? I så fall vet jag hur svårt det är att ge upp...

Det är ju jättesvårt när man inte sett hästen...

Min dräktiga donna har blivit riktigt bred i framstället men det beror nog på att hon är i nionde månaden men när det är race i hagen tar hon fortfarande vilken som helst av de andra på tre steg. Men hon är en naturbegåvning... :D

/// ghost

Alltså, jag har eg inte börjat träna riktigt utan bara fritidskört eftersom de tränade "sönder " henne som 2åring, så nu har hon fått växa till sig.....
I hagen travar hon super fort å fint!! Riktigt ståtlig då, men för vagn vet jag ju inte ännu....känns ju ändå som om man villl se....
De KAN väl bli nåt ändå eller?? Finns det nåt bra ex på någon fragångsrik sådan?
Hon är ju fin f.ö. men som sagt, hon kommer ju "sticka" bakbenen nu dådå tydligen....mellan sig....då ökar ju risken för slag och dyl....
Men kanske man ska testa....tydligen krävs då att hästen är VÄLDIGT stark för att orka vad jag hört,,,,,,
svårt det där.....man är ju så kär i hästen oxå....men sen kostar det också, därför vill man ju gärna veta om hon har någon chans....alla som sett henne säger dock vilken fin häst det är....föruom nu då hon blev b´nedbedömd av vet, pga bringan......

Hur står hon på bakbenen, är hon ngt kohasig? detta kan ju isådana fall göra att hon undviker att slå på sig.

Eftersom du redan har hästen samt att hon har en regäl motor så skulle jag iaf prova att "travträna" henne en tid.

Det visar ju sig rätt snabbt om hon kan röra sig i "tävlingstempo"...

Det är väl bara att prova, slår hon på sig massor så är det väl läge att ge upp men när du nu redan har hästen så kostar det väl inget att prova. Fördelen med en bred häst så är att de brukar ha rejält utrymme för stora lungor, och i långa lopp går det ju inte riktigt lika fort som över sprinterdistanserna och då kanske hon klarar sig såpass att lite kosing kan rulla in iaf.

Har ett sto hemma i stallet som är rätt så bred mellan frambenen. Aldrig haft ett aktionsproblem, breddar lätt runt, aldrig galopperat, goda farter i kroppen, tidig som unghäst, inte mer skadad än vanligt, inte slagit på sig något speciellt. Dottern har tyvärr ärvt det lite breda framstället, men verkar än så länge inte ha ett endaste problem att röra sig.

Tror nog man får prova och se lite.

inom ridvärlden..*ler* säger man att det är bra med breda bringor för då har som stora lungar och är uthålliga...
Vet dock att travhästarna bedöms på annat sätt, men eftersom jag inte är så travkunnig så hade jag nog hellre valt en häst som är något bredare fram än en som kanppt har någon bringa alls. Prova henne!

Om hon för övrigt har fart och löpskalle så kör på bara. Det finns hästar som tävlar alldeles utmärkt utan att bredda speciellt mycket. J

Hmmm....hur ser de ut om de är "kohasiga"? :o Hon är varken helt rak eller helt böjd, minns jag fel eller är det när de är böjda som de är kohasiga ?? :o

Hon är kan jag säga 0 tränad nu, kanske finns lite kvar från hennes träning som 2åring, men det kommer ta tid...och det är väl DET som kostar....men i hagen tycker jag hon pinnar på rejält, och eftersom hon är rätt stor så har hon ett LÅNGT kliv....hon vinner mkt mark om man säger så.....

Lånar knapp till resten oxå.....

Låter ju som om det där är väldigt olika alltså....att det FINNS hästar som KAN springa trots detta "fel"....
Jag kan MKT väl tänka mig att det där med lungor stämmer på henne, när hon var två och tränades så där var hon den som fick gå HÅRDAST av ALLA hans hästar....hon orkade så, men inte med kroppen.....så ork borde finnas....nu flåsar hon ju dock ganska fort..... :angel:

Ja blundar man så går det säkert undan! Frågan är i vilken gångart .... :D

Jo...fasen så synd att man inte bara kan ut å testa med en gång det fortaste som går....hon är ju i så dålig kondis så just nu är det skritt som gäller.....men hon springer ju runt som ett skållat troll ihagen så....kanske ska mäta upp 500m och klocka där =)

Jag tycker dock att hon BREDDAR med ENA benet.....sen kanske det inte håller för henne i tempon men....kanske som någon sa...en stayerhäst kanske hon varit utmärkt som.....

En annan sak! Som är positiv, är att hon TROTS den hemska träning hon fick INTE har EN ENDA galla , hon är det torraste jag sett, vilket säkert oxå är ett tecken på styrka ändå....
Enda gallorna hon har är piphaserna hon fått för att det ska sparkas så J*** i väggarna, då vi provat ha henne inne.... :devil: men dessa är iaf inget som stör henne....

Senast ändrad:

Hmmm, min gammelmärr var så bred mellan frambena att man nästan kunde köra en dyngkärra mellan bena på henne :D MEN hon hade en MYCKET grov bakaktion också..problemet med henne( jag hade inte henne då hon tävlade) var att hon orkade bara hålla bakaktionen i ett varv ung...sen blev hon trött och började slå sig( orkade inte hålla ut bakbenen) Hon slog sönder en has så dom fick operera....VISSERLIGEN var hon (tycker jag) dåligt tränad o musklad...hon gjorde bara 4 starter och sen köpte vi henne o satt henne i aveln som 4 åring... avkommorna hon fick nedärvde hennes raka haser och grova bakaktion, men inte framstället...det man fick göra med avkommorna var att träna ordentligt så dom orkade hålla ihop aktionen...bredgångare och rakhaser kräver sin man :D
Hon har iallafall lämnat en 13 häst, en 15 och en 17 häst, och ingen har fått hennes framställ av 7 avkommor...
så visst KAN det gå...men då bör du träna ORDENTLIGT och ha en häst med grov bakaktion...hennes döttrar har även fått avkommor , och dessa har heller inte fått framstället hon hade själv....

Det kan man kalla grov bakaktion ;)
Jo jag tror min gumma har ganska bred hon med...iallfall vad hon visar i hagen...men som du säger och som jag hört på andra håll så verkar det ju som om de behöver vara VÄLDIGT starka för att orka med sin kropp....det är ju synd att hon inte är i form att visa något ännu....

vi har en pensionerad häst som var väldigt bred mellan frambenen. hon gick 1.14-1.16 och hade inga problem alls. och kan behövde inga ´knäkappor:)

Det låter ju kanon, då vet man att det GÅR iaf :)

Men annars är risken för slag mest på knäna för sådana hästar va?

Nej, den största risken är att de går på sig bak, de breddar inte tillräckligt bak för att gå fria (utanför). Slår sig på knäna gör hästar som mycket trånga och de som är uttåttåade eller fransyska. (generalisering)

Man kan aldrig veta hur en häst rör sig genom att titta på exteriören. Man kan göra en kvalificerad gissing, men det finns hästar som av exteriören att dömma inte överhuvudtaget skulle kunna ta sig fram i högre hastigheter i trav som inte rör sig på benen, så prova du. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 340
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 587
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka