Sätets stl en smakfråga eller finns det några rekommendationer för just nybörjare?

JessicaM

Trådstartare
Är i valet o kvalet att köpa en ny sadel. Men jag vet inte riktigt vilken stl jag ska ta.. Brukar man rekommendera nybörjare mindre sätes stl eller större. Har läst att man brukar rek pleasure sadlar till nybörjare, det finns inget sådant sagt om just sätet?

Ska ha en bomlös o den finns i 2storlekar.
*Sätet i storlek 1 är 35 cm och längden på sadeln 58 cm
*Storlek 2 är sätet 40 cm och sadelns längd 61 cm.

Jag är 160 o väger 50kg så jag är inte så stor men man vill ju inte sitta trångt heller.

Tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Sätets stl en smakfråga eller finns det några rekommendationer för just nybörjare

Vad jag har för mej när jag skulle köpa bomlös, är att strl 1 är för upp till strl 38 och strl 2 från strl 40 och uppåt.

Jag tror du lätt kan ha strl 1.
När jag hade bomlös hade jag 42-44 och hade gott om plats i strl 2.

Sv: Sätets stl en smakfråga eller finns det några rekommendationer för just nybörjare

Jo men ska man inte ha gott om plats?

Jo men ska man inte ha gott om plats?

Jo, jag menar att om jag hade gott om plats i strl 2 som är 42-44, så borde ju du ha gott om plats i strl 1, om du är runt 36-38 ?

Min granne har högst strl 38 i rumpan, och får lätt plats i sin Cheyenne strl 1.

Eller så mailar du affären och frågar vilken strl de rekommenderar ..

*kl*
For stor sadel gor DETTA med din sits... PLUS att du kommer halka omkring som en bona i en tvalkopp..... inte kul. (mest ridit i for stora sadlar, jag ar 170 cm o 52 kg typ...)

Travjobb.jpg

provsitt.... och provsitt.. och provsitt... hehe..... :D

Fast där har du ju iofs rätt korta läder också, vilket gör att du hamnar ännu mer galet ;) Men jag håller med, för stort säte är värdelöst. (Btw jag läste "bonne i en tvålkopp"..... :rofl:)

hehe ja... jag var tvungen att ha dom dar for att kunna sitta Nagorlunda stilla i alla fall.... jag har sa litet arsel att makens 15" ropingsadel ar for stor och den dar sadeln ar en 18 tums frigging cuttingsadel. Heeeeeeejja.. jag hade en hel hockeyrink att sitta pa! :rofl: Tur han ar sa himla go och arlig den dar hasten :) :love:

Men ater till traden sa att saga: det ar lika viktigt att Sadeln passar ryttarens rumpa som hastens rygg! Vi glommer latt bort det, och enklaste sattet att veta om det passar bada ar att provrida i dom. For helt arligt.. det AR ett h-lvete att forsoka rida vettigt i en tvalkopp.. eller hockeyrink.... :devil:

Beställde stl 1 :D

Hur långa stigläder bör man ha då???. Jag tycker inte om att ha alldeles för långa så jag inte kan rida lätt, har inte lärt mig att sitta ner i traven än hehe, ser ut som en studsboll hehe

sa du kan resa dig upp och vara ung en handsbredd mellan din rumpa o sadeln (har jag for mig..)

sjalv tanker jag inte sa mkt pa det, rider sallan latt (mina knan gillar det inte) sa mina fenders ar sa korta/langa som ar bekvamt for mig i sadeln jag rider i, det viktigaste ar att jag att kan ta stod i dom om det behovs och att jag kan stalla mig upp i faltsits nar det behovs... Travar vi over falten i vagvinnande trav sa star jag helt sonika i stigbyglarna.. *vissel*

Senast ändrad:

Rider jag på ridbana eller i ridhus, tar jag mått så att jag för in handen upptill vid fendern så långt in jag kan och är stigbygeln i armhålan då brukar det vara ok att både rida lätt och sitta ner. När jag rider ut höjer jag ett eller två hål, fältsitsen funkar bättre då.

Det sättet gör man väl med engelska sadlar. Ska väl va lite längre stigbyglar i western

Jag gör så med westernsadel med och det funkar bra, åtminstone för mig.

Det sättet gör man väl med engelska sadlar. Ska väl va lite längre stigbyglar i western

Ska och ska.. Det gör man väl som man vill med. Huvudsaken är att det funkar bra.

En av alla engelska fördomar. Bara för att man rider western måste man inte ha en viss längd på lädren. Likaså måste man inte ha fötterna i marken i dressyr eller knäna i hakan i hoppningen. Allt beror på hur man hamnar i sadeln och hur det känns. Ett hål upp eller ner kan göra skillnaden mellan stöd och inget stöd alls. Jag är lite avis på gutenviks som hittat en metod för att veta vilken längd på lädrena det ska vara;) För mig funkar inte ens den metoden på engelska sadlar.

Senast ändrad:

Jag har fått lära mej att man ska lyfta rumpan ur sadeln o få in två fingrar på höjden eller hur man nu ska förklara om man kör in dem mellan sig och sadeln framtill. Lite krångligt o förklara men ni fattar säkert. det måttet har alltid funkat för mig!

Lät lite roligt men jag fattar hehe.. Ska prova det när jag får min nya fiiiiinnnaaaaa sadel :D Den med bom passar nte just nu så jag rider med engelsk sadel som man får ont i röva av efter 100m hehe

Ja det blir liksom lite kul men det har funkat för mig i de arton år jag har hållit på med westernridning :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka