Säteri och Stuteri

FT_ryttare

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan säter och stuteri?

En kompis till mej håller på o funderar på denna fråga och jag vet inte vad jag ska svara.
En annan kompis säger att stuteri är ett modernare namn för säteri.

Upplys mej med er kunskap:D

Sv: Säteri och Stuteri

SKulle vilja tipsa om att googla:angel: och man får väl spöstraff för att länka men här en förklaring om säteri På ett stuteri bedriver man ju uppfödning!

Senast ändrad av en moderator:

Sätesgård (eller Säteri) var en benämning (använd från 1400-talet) på gård som under medeltiden och/eller 1500-talet bebotts av frälseperson. I och med adelsprivilegiernas avskaffande har säteri används som benämning på äldre större landgårdar i allmänhet. (Ofta med större nötkreatursbesättning, sic).

Läs mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Sätesgård

Stuteri - anläggning med avelsverksamhet med häst
Schäferi - anläggning med avelsverksamhet med får

Hlsn Helena

Jag som själv bor på ett "säteri" och själv forskat baklänges på gården kan beskriva lite om det.
Ett säteri är som ovan delvis nämnts en frälsegård, och dessa var befriade från att betala skatt till "staten" då de upplät plats åt soldater och deras hästar. Dessa säteri tillhörde ofta något av stor godsen/slotten i området och beboddes av någon av dem "välansedd" person. Vår egen gård har en lite rolig historia då den först tillhörde ena "slottet" för att sedan spelas bort på kortspel till det andra slottet i området (det kan man kalla rejäla insatser).
Tyvärr har stora delar av ursprungsgården brunnit ner någon gång i början på 1900-talet så det finns bara några av byggnaderna kvar från 1700-talet bla boningshuset och ett stall, har sett översiktsritningar från gammal tid och då var det en stor kringbyggd gård, och det låg även några soldattorp på marken men det mesta är som sagt borta idag.
Men som sagt benämningen säteri har ingenting med benämningen stuteri att göra.

Men säteri hade väl någon form av uppfödning med va? Idag så säger man väl ofta säteri om större gårdar som bedriver avel på nöt djur.Eller har jag fattat det fel?

Säteri har inget med djuruppfödning att göra, men visst finns det säterin där det förekommer djuruppfödning

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 323
Senast: hastflicka
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 805
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka