sårvård?

K

Krulidut

hur behandlar du ett sår som sitter på hasen på yttersidan dvs. inte på hasen utan på yttersidan på benet. det är inte djupt utan mer en skada utav bus kan jag tänka mig, är väll två cm långt och 1-1½ cm brett.. rengjorde idag med först vatten sedan jodopax och slutligen bluespray runt pga flugor (inte i själva såret) tror han antagligen fick såret igår.

jag är inget bra på sår vård efter som pollarna jag hyrt och ridit bara fått typ rispor när bara pälsen är borta.

och tanken slog mig efter som hasen är ganska utsatt, nått jag borde ha på eller så?

btw. han är inte mkt svullen utan bara pytte lite :D

gud kanske låter som en hönsmamma nu men :rofl: vill inte i och peta och inte veta vad jag håller på med :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sårvård?

antagligen räcker det fint med lactasyd tvål och vatten (är såret färskt så hade jag inte tvättat med jodopax), ev. lite tjärsalva runt såret för att hålla flugorna borta. är det bara ett ytligt sår ?

ytligt men sitter senor osv. runt
det var inte dagsvärskt utan förrgår (igår hittade jag såret..) jag hade på lite alovera idag som var för ytliga sår

jag lägger aldrig salva på "fina" sår, bara tvättar rent med tvål och vatten 1-2 ggr/dan. börjar det gegga så tvättar jag med jod och ev. lägger på lite streptocillin eller juvenesta (är receptbelagt-pencillinsalva) för flugorna brukar det fungera att stryka på lite tjärsalva runt såret.

okey, asså såret är tort, typ skorpa eller vad man ska säga :crazy: fottar såret idag :D :angel:

Jag håller med det brukar räcka med tvål och vatten.Eller rent av bara koksaltlösning som man tvättar med.

Sen ska man ju inte stänga in ett sår med salva,ring till veterinären och fråga.......en del försäkrningsbolag har telefonveterinär till enklare frågor.

Se upp med flugor bara.......det kanske kan vara läge att vara inne på dan och ute på natten om det är ett stort sår.

1½ cm långt 1 cm brett var det igår, hade på alovera (som sårt och huden tar åt sig direkt och ligger inte som en hinna över..)

ytligt sår - två och vatten.. jodopaxen var helt i onödan..

hade låtit det självläka om det är torrt å fint. många gånger läker det bra utan vår hjälp. se bara te så det fortsätter va rent och torrt.

Jag hade nog också låtit självläka och bara "ingripit" om det fortsätter vara varmt efter flera dagar eller blir geggigt, eller om flugorna är på det mycket :p Om det är smutsigt så tvättar man det iofs, men ser det rent ut låter jag det vara.

TS:
Sen om det är det bästa eller inte vet jag inte, men jag har faktiskt aldrig varit med om några komplikationer hittills, sen tror jag på att låta kroppen läka När kusen blivit sparkad på rumpan och hade ett stort runt hovmärke på vardera skinka (dock gick det inte igenom huden utan bara "skinnet" så pälsen var bortskrapad) smörjde vi däremot med salva för att jag blev apskraj att pälsen skulle växa ut i annan färg, skulle sett för risigt ut med hovmärken på skinkorna :rofl:

Liknande trådar

Hästvård I söndags så fick jag ringa ut en distriktare då jag hittade min ponny stående på tre ben med en svullen has och skrapsår på båda...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 369
Senast: Springsteen
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 809
Senast: höstmåne
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat