Sårvård efter spark på hasled.

Kassiopeja

Trådstartare
Mitt sto blev sparkat i hagen i lördags (vet att det var en spark eftersom jag såg när det hände) och fick ett sår på insidan hasleden höger bak. Såret var inte särskilt djupt och kanske bara en 3-4cm långt. Kylde benet direkt efter sparken med kallt vatten och behandlade såret med streptocillin (som jag ändå hade en oöppnad tub av hemma). Lindade även benet över natten.

Sön-tis hade hon ingen feber, ingen hälta och ingen svullnad

Onsdag svullnade benet och det hade även blivit lite varmt över leden.
Ringde vet och beskrev hästen, såret och vad jag hade gjort. Blev rekommenderad av avvakta och se och fortsätta sköta såret som jag redan gjort.
Torsdag hade svullnaden ökat. Fortfarande ingen feber och ingen hälta. Såret ser ut att läka fint, men jag oroar mig mer för leden. La ett spritomslag över natten för att få ner svullnaden.
Idag.. hade svullnaden gått ner markant och benet är även svalare. Ingen feber på morgonen.
Åker ut på kvällen för att lägga spritomslag igen. Benet ser bra ut, nästan inte svullet alls, ömmar inte.. svalare än igår. Men nu är hon lite halt (väldigt lite, syns nästan bara i vänster varv då det skadade benet ju blir ytter bak). Tempar och hon har 38,4 (hennes normaltemp är 37,6).

Vad ska jag tro?

Ringer givetvis ut vet. (eller åker till klinik) om febern ökar, svullnaden återkommer eller om hältan kvarstår.

Men hur vanligt är det att svullnaden går ner och tempen upp samtidigt? Någon som vill tro något om orsaker? :confused:

Ja du det låter lite lustigt...
Jag tycker nog att du gjort rätt (Mkt bra beskrivet!!)
Kan det vara så att det iaf e en infektion på g? Borde ju inte vara det men du vet hur märkligt en del kan vara... Vill du inte skriva och berätta vad det var? (när veterinären kollat??) Jag blev nyfiken...

Vad jag vet så ska man inte använda streptocillin och sprit tillsammans... :confused:Men jag kan ha fel..
Det är ju ganska naturligt efter en sådan smäll att stelheten kommer efter..och att svulladen går upp och ner..Sedan gör ju tyngdlagen sitt och svullnade faller...
Varför inte pilla bort skorpan och fortsätta med streptocillin i såret och omslag och tvätta med tvål och vatten..Svullnade kan ju komma av att det blivit en skorpa som gör att inte var och sådant kan komma ut.. :)

Enligt min vet går det utmärkt att växla spritomslag med streptocillin men man får inte ha på det SAMTIDIGT. Dvs benet ska vara torrt från spriten när man har på stretocillin.

Det var typ det jag mena.. :)streptocillin ska ju verka i såret..tänkte på det om man använder spritomslag i samband med streptocillin då använder man ju det tillsammans :)

Spritomslag på natten är ju uttorkat på morgonen. På med streptocillin och lufta såret på dagen. Ska inte vara några problem, iaf inte om man får tro de veterinärer som förespråkar behandlingen.

Idag var hon iaf INTE halt, ingen svullnad kvar och ingen feber så antagligen var det bara nåt som hände i kroppen medans spritomslaget verkade och drog ut "vad det nu var" ur såret..? :confused:

Nu är det alltså bara att hoppas att varken febern eller svullnaden återkommer, så jag kan börja träna snart igen... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 544
Senast: Malska82
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 599
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 792
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka