Särskola - problem i skolan - barn

M

Mistery

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med särskola!

Måste man ha inlärningssvårigheter för att gå på det, eller kan man även/enbart ha mer sociala svårigheter?

En kille jag känner som är 8 år har det jobbigt i skolan. Han läser bra och kan skriva, om han vill. Men oftast är han arg, omotiverad och vill inte. Då blir han blockerad och behöver en timeout innan han kan plugga igen. När han blir sådär blockerad så beter han sig väldigt småbarnsaktigt. Sitter gärna på golvet under bänken, kastar pennor osv.

Till saken hör att hans mor har gått i särskola. Jag vet inte riktigt varför, hon har benämnts svagbegåvad i diverse utredningar men jag tror inte att hon är så "korkad", utan det jag har upplevt av henne är mer att hon har svårt att få allt att fungera, både i relationer, vänner och arbetsliv. Och framför allt med sina barn.

Jag börjar nu se mer och mer att barnet är likt sin mamma och funderar på hur det kommer att bli med skola osv. Det är som sagt var stora problem och bup har nyligen blivit inkopplade och det har varit möte med skolledning, skolsyster, bup, lärare och föräldrar. Just nu väntar vi på utlåtande från bup om hur vi ska gå vidare.

Jag vet inte riktigt exakt vad min fråga är, blev nog mest "skriva av sig" tråd, men jag funderar ändå på om det här med särskola kan vara något för killen eller om det är bättre att kämpa med vanlig skola. Vad krävs för att man ska hamna i särskola? Har ni andra tips på hur vi kan lösa barnets situation? Kan det gå i arv, det att mamman har gått i särskola? Vi är osäkra på om skolan och bup vet om mammans problem och vet inte hur vi ska lägga fram det. Det känns som om det är bra att de vet om det, men vi är ändå rädda för att det ska klassas som att vi vill smutskasta henne. Soc har utrett mamman tidigare, för flera år sedan. Kan skolan och bup få ta reda på den informationen eller kan de sammarbeta på något sätt?

Vad ska vi göra?

Sv: Särskola - problem i skolan - barn

Särskola förknippar jag med barn som har en utvecklingsstörning - kanske är det fel?

Jag tycker snarast att det låter som att pojken i det här fallet skulle må bra av en personlig assistent i skolan, som hjälper honom att behålla fokus på det som är viktigt.
(Bokstavsdiagnos?)

Det som jag har läst, för vad som krävs för placering i särskola så är det IQ under 70. Hur man sen mäter det har jag ingen aning om. Men jag håller med ameo- en personlig assistent skulle vara motiverat för den här eleven.

För att hamna i särskolan SKA man ha en utv.störningsdiagnos. Gränsen för det går runt IQ 70, men man kan ha en utv.störning på 72 och ingen utv.störning på 68. Detta utreds av psykolog.

Jag tvivlar på att pojken har detta, skulle mer tänka mej någon form av ADHD kanske tillsammans med en svag begåvning (svammel, svammel)

Det viktigaste tycker jag är att pojken får rätt diagnos. En diagnos: Rättigheter och gör det troligen så mycket lättare för pojken att få rätt hjälp i skolan.

Lycka till!

Helt fel Ameo.
För att få gå i srskola krävs att barnet har gjort en psykologiskytredning som visar att barnen har särskolebehörighet.

Har jobbat både på särskola och träningsskola och på den korta beskrivning du gör verkar han ju inte vara ett särskolebarn,i vår kommun brukar man vänta lite om det är gränsfall.Det man kan göra är att sätta in resurs i klassen men det är ju upp till skolledningen att ta ett sånt beslut.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 588
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama