Sv: Sårrengöring
LYSTNA NOGA det bästa är beroende på sår, vi ska ta två olika sårexempel.... om det är ett sår som inte är infekterat och är ett snitt i huden så använd i värstafall bara koksallt på engångsflaska, detta är för att när man får ett sår som ett snitt så är kanterna på sårets hud kletigt, detta är hudens egna sätt att läka snabt, det klibbar ihop sig med vrandra (sidorna på såret) och det förstörs med alla bakteriedödande medel som finns, inklusive såpa. om ett sådant här sår skulle vara infekterat och man är säker på detta så ska man använda något liknande klorhexedin. det är väldigt bra. komihåg att joddopax är endast till för att göra vatten sterilt.
om man tar något liknande skrubbsår så rekommenderar jag starkt klorhexedin om det ser smutsugt ut, annars så är det som vanligt koksallt eller endast sprayplåster, gärna med son med kära i, denna är utmärkt till flugsår och liknande...
som jag sade, joddopax är till för att sterillisera vatten. alltså är joddopax utmärkt när du är i stallet och inte har kksallt, men behöver sterillt vatten, men det förstör fina sår, men fixxar smutsiga sår genom att döda bakterierna i såret och även hudens egna försvar.
ursäkta om jag skriver om samma sak hela tiden!