Sårrengöring

Sv: Sårrengöring

vad som är bäst, är ju beroende på vilken typ av sårskada och var den sitter :angel: ;)

koksalt lösning, funkar till nästan alla typer av sår :) Tycker de små engångsflaskorna man köper på apoteket är bäst :)

Hej !

Förr har jag alltid använt jodepax, men sedan jag köpte ett fullblod, har jag fått förändra mig. Jag använder först och främst vanligt vatten, men sedan är det alsollösning/-sprit och lila sårspray som funkar bäst på min häst. Jag köper mina produkter på apoteket och i hästsportsbutiker.:D

alsolsprit (stavas det så ? ) som man köper på apotek, eller koksalt. köper även det på apoteket, men i 1 liters flaska.

Koksaltlösning, alsollösning/-sprit eller väteperoxid beroende på hur såret ser ut och var det sitter mm

Jag gillar apotekets små engångsflaskor dels för att jag då alltid har det tillgängligt i stallet och dels för att jag vet att det alltid är sterilt.

därför att då finns det alltid färdigt/tillgängligt i stallet ;) dessutom är det så billigt att jag inte tycker det är mödan värt att lägga tid på själv ;)

Göra rent med apotekets klorhexedin och sedan smörja på zinkpasta vid flugsäsong, och tjärsalva 4 ess runt för att hålla insekter borta. Finns på ex lantmännen. Upprepa varje dag och det lilla såret läks på ett par dar! Lycka till!:)

Göra rent med apotekets klorhexedin och sedan smörja på zinkpasta vid flugsäsong, och tjärsalva 4 ess runt för att hålla insekter borta. Finns på ex lantmännen. Upprepa varje dag och det lilla såret läks på ett par dar! Lycka till!

Aloe Vera sårspray, Lactacyd, koksaltlösning (gör själv), och vid värre sår något desinficerande (stavning?)

jo, visst är det så ;) men jag har inte hästen hemma längre, utan det är en bit att åka. glömmer man ta med, eller behovet uppstår när det inte finns i stallet så blir det besvärligt. då är det gott att det finns färdigt på plats. (har aldrig låtit "hemkokat" stå någon längre tid. och är man rörig i huvudet så är man :angel: )

LYSTNA NOGA det bästa är beroende på sår, vi ska ta två olika sårexempel.... om det är ett sår som inte är infekterat och är ett snitt i huden så använd i värstafall bara koksallt på engångsflaska, detta är för att när man får ett sår som ett snitt så är kanterna på sårets hud kletigt, detta är hudens egna sätt att läka snabt, det klibbar ihop sig med vrandra (sidorna på såret) och det förstörs med alla bakteriedödande medel som finns, inklusive såpa. om ett sådant här sår skulle vara infekterat och man är säker på detta så ska man använda något liknande klorhexedin. det är väldigt bra. komihåg att joddopax är endast till för att göra vatten sterilt.
om man tar något liknande skrubbsår så rekommenderar jag starkt klorhexedin om det ser smutsugt ut, annars så är det som vanligt koksallt eller endast sprayplåster, gärna med son med kära i, denna är utmärkt till flugsår och liknande...

som jag sade, joddopax är till för att sterillisera vatten. alltså är joddopax utmärkt när du är i stallet och inte har kksallt, men behöver sterillt vatten, men det förstör fina sår, men fixxar smutsiga sår genom att döda bakterierna i såret och även hudens egna försvar.
ursäkta om jag skriver om samma sak hela tiden!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit