sårig mule och trasiga hovar? (lång)

saffran

Trådstartare
behöver tips och hjälp med vad som har drabbat min unghäst på 2 år!

han har krustor som mugg på hela mulen( han har bläs och är vit mycket på mulen) ser ut som var som torkat, äter och dricker normalt men har ont när man rör det.

han hovar är jätte trasiga, långa,bredda sprickor och fötterna flytter ut jätte mycket. han är verkad för ca 3 veckor sedan men ser ut som misskötsel på flera år nästan? sårigt lite mellan kronrand och ballar, ytterst lite mugg i karleden? har 4 vita strumpor!
går i en skogshage med inte så mycket gräs kvar, så stödfodras med fjolårshö!

i hagen går oxå en 3 åring om har mugg som håller på att försvinna och lite soleksem på näsan( även han 4 vita strumpor och bläs) men inte på långa vägar så illa som 2 åringen har! hade illa mugg när han var 2 år men inte nu som 3 åring! även ett sto på 16 år som inte har några problem alls (isabell med mycket svarta hår i botten)

har kontaktat vetrinär som kommer på måndag, men vore bra att ha lite tips själv om vad det kan vara! och hur ni skulle ha sköt detta problem!!

tacksam för alla tankar och ideer! :bow::bow:

Sv: sårig mule och trasiga hovar? (lång)

Det på mulen låter som rejäla soleksem min fick likadant för ett par år sedan, prova o smörja in rejält med helosan sol (gul tub) ett par ggr om dan. Min får också ganska torra hovar på sommaren men det är nog bäst att vet eller hovis kollar dem om de spruckit så mkt.
Hoppas det blir bättre :)

Mitt svarta sto blev i år torr och hade skorpor på mulen och näsvingarna. Har haft mkt mjukgörande och det har försvunnit.

Ett skäcksto på betäckning hade jämt solskydd på mulen, näsvingar. Har inte provat helosan sol men borde vara perfekt.

Jag kan rek apotekets solkyddsfaktor 40 för barn (spray), till vita hästnosar.
Helosan-sol har bara solskyddsfaktor 8 och är alldeles för kladdig för min smak.

alla tack för era svar!

jag tänkte oxå soleksem men det har ju inte varit mycket sol i sommar och inte när det blossa som mest på honom, just nu?

solskydd i spray var ju jätte bra då det kan vara svårt att smeta på ibland!:bow:

Har du kollat upp om det finns några växter i hagen som t ex alsikeklöver? Alsikeklöver kan ge leverskador och göra att dom blir känsligare för solen.

Finns några gamla trådar om det här. Testa att söka på alsikeklöver så borde du hitta dom.

/Maria

det var ju en bra ide! men tyvärr så finns det inget klöver av något slag i hagen, bara tunt skogsgräs. byte hage för ca 2 veckor sedan och var lika på mulen då som nu! blir inte klok på detta problem!!

Har hört att sniglarna ställer till besvär för hästarna i år.Slemmet från sniglarna fastnar på mulen och gör att den torkar och spricker på dom.

oj det lät ju inte bra! även skogsniglar, då vi (peppar peppar) inte har mördarsniglar vid stallet?

kan ju vara att han inte tål en viss sorts gräs i kombination med solen och mycket vit på kroppen?

t:crazy::smirk::rofl:okig

det var ju en bra ide! men tyvärr så finns det inget klöver av något slag i hagen, bara tunt skogsgräs. byte hage för ca 2 veckor sedan och var lika på mulen då som nu! blir inte klok på detta problem!!

Är det samma i andra hagen?

Finns en del andra växter med som kan ge samma problem. Kan bara inte komma på vilka just nu.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 752
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka