Sårfråga! Lite bråttom

Noteca

Trådstartare
Jo, min pållahäst till klant har råkat göra illa sig på ett bakben. Hon är INTE halt, markerar inget alls, och är inte så värst öm över såret heller. MEN hon är ju av naturliga själ lite svullen. Såret är stort som en tumme men bara ytligt, sitter på insidan nedanför hasen. Hon är enbart svullen på insidan av benet, typ nästan ner till kotan. Fram till idag.
Idag var hon dock inte svullen alls, utan bara precis över såret.

Min fråga nu är:
Jag ska vara med på bergaritten på söndag. OM min häst är svullen som tidigare eller lite mindre, är det någon ide att åka? Hur petiga är de i vetgrindarna? Hon är ju inte halt, och har inga besvär av det, men det kanske inte ser så bra ut med lite svullen insida av benet? Jag vill ju inte sätta mig och åka 16mil enkel resa för att få startförbud... :confused: :crazy:

Jättetacksam för svar!

Sv: Sårfråga! Lite bråttom

Tja det beror helt på vilka veterinärer det är, men det beror också på hur svullen hon är. Jag har åkt till gotland (bor i sthlm) med ett sto som precis släppts ut på bete och hade lite gräsgallor, den veterinären var väldigt kluven till om hon ens skulle få starta!!! :o men det fick vi iallafall och veterinären satte "bara" en tvåa på gallorna (som fö var borta i nästa grind)

Är hon mycket svullen, kanske det är riskabelt att åka både från hästens hälsosynpunkt och er starts, men är det bara en liten bula kanske hon bara får en etta som anmärkning om ens det. Det är jättesvårt att säga utan att ha sett henne.

Är hon ohalt för övrigt och du känner henne så pass bra att du vet med dig själv att hon skulle klara att gå 4 mil utan problem så tycker jag absolut du ska åka!

Camilla

Det är ju bara tisdag idag och var hon bara svullen över såret igår så tror jag nog att svullanden kommer att lägga sig tills på söndag, förutsett att såret läker som det ska och får en sårskorpa. Inte så roligt att åka med ett öppet sår.
Hur ser det ut idag?

Men frågan var ju om hon är svullen... Jag hade ant åkt om det bara var en svullnad över själva såret, men gick svullnaden ner på hela insidan av benet hade jag tvekat. Säkert ingen fara för hästen om den är ohalt, svullnaden brukar ju gå ner vi rörelse. Men frågan är vad veterinärerna säger?
Inte så roligt att bli utesluten i förbesikningen. :crazy:

Håller tummarna för att det läker som det ska och ni kommer till start på söndag. :)

Om hon inte är påverkad i övrigt och svullnaden är lokal runt såret så borde hon få starta med en anmärkning som de kollar upp i nästa grind.

Ta tempen så att det inte är ngn infektion på gång av såret. Är hon ohallt och såret har börjat läka så klart att du kan åka. Såååå nitiska veterinärer har vi inte att de stoppar en häst som har ett ytligt sår och inte är hallt. Men använd inte sårsalva med karenstid bara som socatyl!

Min häst skar upp ett 6-7 cm långt jack, ett par centimeter över kronranden (tvärs över kotan alltså) tre veckor innan Grytritten för två år sedan. Såret gick inte att sy eftersom det rör sig för mycket just där. Precis i den perioden så blev det lerigt i hagarna och det var svårt att få såret att läka.

Det såg inte så fint ut samma vecka som ritten men det var inte svullet annat än över såret och det var inte infekterat. Men det handlar om ett REJÄLT sår ändå - det är numera ett stort fult ärr som mäter ca 5x1 cm.

Jag åkte på Grytritten efter att jag hade kunnat rida som vanligt i ca 1,5 halv vecka men var otroligt nervös för att åka ut i förbesiktningen. Men veterinären där sa att rörelse är bra för läkningen av sår så vi startade, det gick bra och faktiskt så läkte såret ihop efter den ritten. Grytritten var det året lite drygt 4 mil.

Om hennes sår är ytligt, i dag bara svullet över såret och om du lindar benet på nätterna så att svullnaden inte blir större när hon står stilla så ser jag inget hinder att du åker. Se bara till att hon inte har feber.

Lycka till!

/Camilla

Hejsan alla! Tack för era svar! Lite lugnare blev jag nu. Idag när jag var ut så ser såret bättre ut än igår, torrt och inte svullet alls, knappt varmt. Inte särskillt öm nu heller, jag fick trycka ganska hårt innan hon lyfte undan benet från mig.

MEN Madde71! Jag har använt socatyl just för att påskynda läkningen! Jag hade inte en aning om att man inte skulle använda karensmedel!
Varför ska jag inte använda det? Det är ju inte farligt att anstränga hästen i samband med socatyl! Är det ngt i den som kan klassas som doping eller vad? :confused:

Nu har jag inte behövt använda salva på två dagar eftersom hon inte har varit svullen och såret har varit torrt. Jag har bara låtit det vara helt orört sen i söndags. Jag har inte ens tvättat det. Så på söndag har det ju gått en vecka sedan jag använde salvan senast.

Socatyl har en karens på 96 timmar = 4 dygn. Så det ska ju inte vara någon fara för eran del.
Skönt att såret ser så mkt bättre ut. :)

Ok jag fick för mig att det var 10dgr karens på socatyl men 96 h är ju helt annat!

Kollade upp på Ridsports hemsida och där står det 96 timmar, så jag hoppas det stämmer & jag inte lurar någon. ;)

Ok! Jag gick själv in i vet FASS och där står att det är sulfatiazol i salvan som gör att det ger karens, och det var 96h som du sa. Så det är bara imorgon jag kan använda det senast, sen är det kört då... Men hur kollar de sånt? (inte för att jag tänker chansa, men endå)

Noteca skrev:
MEN Madde71! Jag har använt socatyl just för att påskynda läkningen! Jag hade inte en aning om att man inte skulle använda karensmedel!
Varför ska jag inte använda det? Det är ju inte farligt att anstränga hästen i samband med socatyl! Är det ngt i den som kan klassas som doping eller vad? :confused:

Man ska ju inte heller använda Socatyl på alla diverse sår utan verkligen selektera vilka sår. Detta beroende på att risk finns för resistensbildning. :idea:

Det finns en annan, extemporeberedning + licensprep., som jag inte vet namnet på, som vet. använder mer än Socatyl, just p.g.a. risken för resistens om man använder Socatyl "hej vilt". Den här andra är inte lika resistensbildande. Hör med Din vet.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Det är ju därför det finns karenstider, "doping" om hästarna tävlas inom tidsramen.
Se bara till att tvätta bort den socatyl som finns i såret, sen kan du räkna 4 dygn.

Ja, nu använder jag inte min socatyl "hej vilt" om någon trodde det... :smirk: :cool: Riktigt så rik är jag för det första inte att jag har råd med det, sen förstår väl jag också att man inte ska göra så, eftersom den är receptbelagd.

Jag använde den på detta sår då det vätskade sig i två dagar utan att vilja torka, JUST för att jag ville ha åtmindstonde en skorpa plus bli av med svullnaden i god tid innan tävlingen.

Ja , men jag trodde inte att denna slavan kunde räknas som doping. Mediciner och sådana preparat kunde jag ju tänka mig, men inte detta, då det inte står ngt särskilt om varken risker med ansträngning i samband med användandet eller någon karens på tävling. Bara slakt och mjölk.
När jag f.ö gick in i FASS och tittade så står ju var och varannat "vardagspreparat" med på listan. De flesta dock med ramen 0timmar, men endå.

Tanken är ju rent djurskyddsmässigt, har hästen problem som kräver att man använder vissa medicinska preparat SKA den inte tävla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 243
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka