sårbehandling!!

H

happysgogolena

hej jag undrar: hur ska man behandla såren egentligen?

tränade igår och då sa min tränare att jag skulle gnugga helosan (eller nån mjukgörande salva) så att skorpan gick bort! (min häst har blivit sparkad).

och sedan när det har läkt ihop massera såret med en mjuuk tandborste! för att sluppa ärrbildning!!

Är det de bästa sättet?????? tacksam för svar! P.S ni kanske undrar om ja rider hästen när den blivit sparkad! men den är inte halt!D.S
 
Sv: sårbehandling!!

Jag tar aldrig bort skorpan på såren, den trillar bort själv när det läks. Jag har aloe vera salva på hästarnas sår, smörjer in 2 ggr om dagen. Detta förhindrar ärr och vita/svarta hår som ibland uppstår vid djupare sår. Dessutom läker det väldigt snabbt :idea:
 
Sv: sårbehandling!!

Hårda skorpor som suttit ett tag (två veckor) brukar jag dutta Helosan på. Efter någon dag trillar de av vid borstning.

Mindre sårskorpor ids jag inte hålla på och dutta med om de sitter väl till, det löser sig av sig själv... Finns risk för ärrbildning på olämpligt ställe (led etc) brukar jag konsultera veterinär om lämpligt förfarande.
 
Sv: sårbehandling!!

okej!! tack för era svar!!! inte så många men......








.............det räcker nog!!!!
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·
Hästvård Min häst fick skav av ett par boots i våras. :( Såret va mycket svårläkt. Tillslut fick jag en receptbelagd salva av min vet celeston...
Svar
2
· Visningar
2 616
Senast: Sanette
·
K
Hästvård Jahapp igår avlivades min häst (läs tidigare trådar av mig) =( Och på måndag ska jag till klinik med min nya. Jag blir tokig, i alla...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Tinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp