Saracen foder ÅSIKTER?

MalinM

Trådstartare
Vart iväg och skulle köpa Dodson & Horrell stud balancer till min älg. Det visade sig dock att de slutat sälja dodson och tagit in Saracen istället. Jag köpte en säck Saracen show improver då min häst behöver lägga på sig.. Ni som fodrar med saracen vad anser ni om detta foder? Håller det samma klass som dodson?

Sv: Saracen foder ÅSIKTER?

Jag anser att det håller en egen liga, bättre än Dodson. Jag är väldigt petig och har hästar med väldigt speciella behov, jag vill läa forskning och veta allt om fodret från tillverkning och ingredienser och varför man har blandat i det ena eller det andra, och i vilken form.

Jag är helsåld på Saracen. Jag behöver inget annat kraftfoder, spelar ingen roll till vilken häst. Tummen upp från mig. Och det är det enda foder jag har tyckt så om.

Jag är också intresserad av det här fodret, men tyvärr verkar det inte finnas någon ÅF i närheten av där jag bor. :meh:

Kanske jag som googlat dåligt men jag hittar inte hur stora Stamm 30-säckarna är. Är alla säckar 20 kg's?

Nej det har jag inte gjort, trodde alla låg uppe på hemsidan. Men då ska jag dra iväg ett mail! Tack! :)

Jag är också intresserad av det här fodret, men tyvärr verkar det inte finnas någon ÅF i närheten av där jag bor. :meh:

Kanske jag som googlat dåligt men jag hittar inte hur stora Stamm 30-säckarna är. Är alla säckar 20 kg's?

Stammen är 20 kg säckar (har jag bestämt för mig, kan kolla sen).
Ring Pia, hon kan va svår att få svar på emellanåt på mail, mycket att göra. :)

Fodrar själv med Stammen!

Hemsidan är inte klar, men dom jobbar på det. Dock tar det tid att få alla uppgifter från England ibland har jag fått förklarat. Men ring om du undrar över något!

super Foder vi har det själv, bytte från Dodson så fort Pia tog in Saracen vi var en av de första som började sälja. Alla kunder är mer än nöjda.

Hur kan något havrefritt innehålla havrekli?!

Jag är fullständigt allergisk mot påståenden av typ "Fullt ut vitamin- och mineraliserat", "Duschad med sojaolja för att understödja sund hud och päls", "För hästar och ponnyer som behöver ett foder som inte gör dem för exalterade", "Lugn mix ger lugnare mer lätthanterliga hästar" och "Alltid samma recept med samma ingredienser". Det sista står bara på vissa sorter, vilket indikerar att det är rena gissningsleken med resterande sortiment.

Dessutom tycker jag att det är oansvarigt att tillsätta vitlök i hästfoder utan att varna för det.

Kl.

Kollade hemsidan. Ingen fullständig innehållsförteckning. Stamm 30 verkar mest innehålla soja i olika former.

Jag har fodrat precis som Wrangler med Stamm 30 i vintras. Om det är bättre än Dodson vet jag dock inte än, för jag är helsåld på Dodson :D Dodson har en enormt bra kundserive dessutom.
Vi får se vad jag väljer i höst men något av de två kommer det bli.

Jag har kikat lite på det men frågan är om det bättre än det jag ger idag? Jag ger idag vanligt hö (mycket örter, gamla slåtterängar) och lucern för att komplettera för proteinet när så behövs. Vetekli för att få balans på Ca/p. Lägger till vanligt jäst, ett halvt paket var. Mineraler/vitaminer till det...också efter behov...ja och så selen förstås.

Visst vore det enkelt att ha ett "alltiett"-foder...men beroende på mitt hö känns det ju bättre att kunna pyttsa lite själv?... när jag var yngre föll jag för "rekommendationer" oftast då från fodertillverkarna själva och jag hängde på där ända tills en häst fick kraftig tarminfektion, troligen p.g.a. pellets med icke lämpligt stärkelseinnehåll m.m. han blev frisk när jag slutade med kompletta pelletsfoder rätt omgående. Så...jag är tveksam...övertyga mig?

Men varför ska du köpa ett alltiett-foder om du inte behöver det? Jag förstår inte frågan?

Jag har inga svårigheter men då och då har jag andra som ska fodra och för att underlätta för dessa kan det ju vara bra med ett "alltiett". Så här långt har jag fyllt i burkar med lock men det händer ju att jag akut inte är på plats...därför frågan.

Jag ser det som såhär, om det funkar som du kör nu så fortsätt med det.

Jag har själv blandat till och från, men jag är glad om jag slipper och det är faktiskt heller inte helt lätt att få med allt när man ska fodra dräktiga ston och växande hästar. Bara en sådan sak som att hitta naturlig E-vitamin har visat sig vara en utmaning här omkring.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är supernöjd. Saracen har ett foder för alla olika behov här, men det är Stammen som är grunden. Sedan beror det ju naturligtvis på vad det är för värden på grovfodret men det föll sig så att Stammen var perfekt komplement för mig förra året och jag fick med en mängd mineraler jag hade svårt att komma upp i med rent mineralfoder. Men det som var avgörande var att mitt högdräktiga PSSM sto tålde att äta 1 kg av det, när hon inte tålde 0,25 Krafft Muskel och då hade jag fått komplettera med mer protein samt mineraler och alltså varit tvungen att ge fler fodermedel -och därmed mer onödiga tillstatser, stärkelse och socker (som hon hade blivit ännu sjukare av eftersom hon reagerade på Muskeln enbart) samt vara tvungen att pytsa till enstaka mineraler utöver det!

Allt beror ju på hur höt blir, har inte slagit än. Ska ha det i åtanke men visst, det har ju funkat klockrent så här långt med det jag gett...båda är lättfödda och ingen ska äta socker eller stärkelse...annat än vad som kommer från gräset, helst. Inga sjukdomar som är kända i övrigt. Har inte testat någon för pssm och tänker inte göra det förrän jag möjligen ser att det blir nåt med dom.

Nu fick det bli ett mejl istället, eftersom jag har svårt att hinna ringa så här mitt i seminsäsongen. Är ingen större brådska med svaret, mitt hösilage är inte ens slaget än :) Men vill göra lite research nu innan det är dags att sätta sig ner med analysresultatet. Om inte annat är det kul att jämföra både värden, innehåll och priser och höra vad andra tycker!

Förutom Saracen så är jag själv också inne på Dodson's Stud Balancer, iForms koncentrat och Hestekraft, då många verkar nöjda med dessa foder.
Men nu var det ju just Saracen den här tråden handlar om.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5